داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص دارویی گیاه درمنه

یکی از گیاهان ناشناخته و بسیار پرخاصیت در طبیعت، گیاه درمنه است. گیاهی که شاید کمتر نام آن را شنیده یا خوانده باشید. با  عطارباشی همراه باشید تا با خواص دارویی این گیاه آشنا شوید.

گیاه درمنه

خواص دارویی گیاه درمنه

– مهم ترین خاصیت این گیاه ضد سرطانی بودن آن است. ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه ضد سرطان است و امروزه برای ساخت انواع داروها از آن استفاده می شود.

– برای رفع بی اشتهایی، ضعف گوارش و قاعدگی نامنظم، دو قاشق غذاخوری گیاه خرد شده را در نیم لیتر آب بجوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند، سپس یک فنجان از آن بنوشید.

– گیاه درمنه ضد نفخ و باد شکن است، به همین دلیل در برخی مناطق ایران از این گیاه در تهیه ی غذا و از برگ و سرشاخه های آن در تهیه ی ترشی استفاده می شود.

– یکی از گیاهان دارویی که از آن برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود، گیاه درمنه است. جوشانده ی این گیاه ضد سرفه قوی است.

– دم کرده ی غنچه درمنه برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است. به این منظور غنچه های نشکفته گیاه را با دقت پاک کنید، در سایه خشک کرده و بکوبید، سپس از الک ریز رد کرده و استفاده کنید.

– ترکیبات موجود در گیاه درمنه دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است. از این گیاه در صنعت داروسازی برای ساخت لوسیون های ضدعفونی کننده ی قارچ های پوستی استفاده می شود.

– برای رفع موخوره، گرد غنچه ی این گیاه را با روغن زیتون مخلوط کنید، ۱۴ روز در آفتاب بگذارید، سپس آن را صاف کنید و به موها بمالید.

– برای دفع کرم های روده و معده به مدت ۳ روز، یک فنجان دم کرده ی گیاه درمنه را ۱۵ دقیقه قبل از صبحانه بنوشید.

– از این گیاه می توان به عنوان خوشبو کننده در پخت انواع گوشت استفاده کرد.

– جوشانده ی این گیاه برای درمان ورم ناشی از سرما خوردگی و زخم های مختلف مفید است.

– چای درمنه دافع اخلاط، تب بر و ضدعفونی کننده ی مجاری ادرار است.

– دم کرده ی این گیاه، ورم پروستات را درمان می کند.

گیاه شناسی

درمنه یکی از گیاهان پرخاصیت مناطق مرکزی و بیابانی ایران است که از خانواده ی کاسنی ها به شمار می رود. این گیاه بوته ای که در بیابان نشینان به «ترخ» نامیده می شود، نسبت به شرایط سخت مفید محیط و کمبود آب مقاوم است و ۲۰۰ تا ۴۰۰ گونه دارد. این گیاه در ایران ۳۴ گونه ی گیاهی — علفی یکساله و چند ساله دارد که در سرار ایران پراکنده اند. قسمت های هوایی گیاه درمنه در داروسازی استفاده شده و خواص درمانی فراوانی دارد. در مراحل انتهایی گلدهی گیاه درمنه و زمانی که گیاه بذر می دهد، میزان مواد موثره موجود در گیاه به بالاترین میزان می رسد و بهترین زمان برای برداشت گیاه به منظور استفاده از خواص درمانی است. گیاه درمنه از عطر خوبی برخوردار است و تمام گونه های آن خواص مشابه دارند.

طبیعت: مزاج گیاه درمنه، گرم و خشک است.

طرز تهیه

یک قاشق غذاخوری گیاه خرد شده درمنه را در سه لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد، سپس این دم کرده را صاف کرده و به تدریج میل کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری نبات یا عسل به آن اضافه کنید.

منبع: نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *