تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

تاثیر ورزش در کاهش وزن

برای اینکه به کاهش وزن برسید باید بیش از میزانی که تصور دارید، کالری بسوزانید. در پاسخ عنوان این مقاله باید بگوییم، شک نداشته باشید که برای سوزاندن کالری اضافی بدن تان بهتر است از ورزش کمک بگیرید؛ البته بعضی از مردم اعتقاد دارند که ورزش به تنهایی تأثیری در کاهش وزن ندارد.

این تصور به این قضیه برمی گردد که بیشتر افراد، بعد از انجام ورزش احساس گرسنگی بیشتری می کنند و این گرسنگی باعث می شود تا حجم کالری مصرفی شان از کالری از دست داده در هنگام ورزش بیشتر بوده و در نتیجه چاق شوند.

تاثیر ورزش در کاهش وزن

در این مقاله با آوردن دلایلی به اثبات این مطلب مهم پرداخته ایم. ورزش فواید بسیاری دارد و برای سلامتی مفید است.

انجام ورزش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، دیابت، چاقی، پوکی استخوان و انواع سرطان را کاهش می دهد.

در حقیقت افرادی که طبق برنامه ای خاص و منظم ورزش می کنند، ۵۰ درصد کمتر از کسانی که ورزش نکرده یا به صورت نامنظم ورزش می کنند در معرض مرگ ناگهانی قرار دارند. لازم است بدانید که ورزش، به صورت معجزه آسایی به سلامت ذهن و از بین بردن استرس و آرامش اعصاب کمک می کند.

زمانی که به فواید ورزش کردن در طول روز فکر می کنید این مورد را به خاطر داشته باشید که حتی اگر ورزش باعث کاهش وزن شما نشود، قطعاً نتایج و فواید دیگری به دنبال خواهد داشت که کم اهمیت تر از کاهش وزن نیستند.

در نتیجه فایده ورزش تنها محدود به کاهش وزن نیست، انجام ورزش منظم و طبق اصول دارای فواید بسیاری برای مغز و بدن شما است.

کاهش چربی، نه کاهش وزن

بیشتر اوقات انجام ورزش برای کاهش وزن توصیه شده است؛ اما درحقیقت همه افراد باید هدف خود را کاهش حجم چربی بدن قرار دهند. اگر شما با هدف کاهش وزن، کالری مصرفی تان را بدون انجام ورزش کاهش دهید، احتمالا همزمان با از دست دادن چربی، عضلات بدن تان را نیز از دست خواهید داد. زمانی که شخصی برای رسیدن به کاهش وزن ورزش می کند، حدود یک چهارم وزن از دست رفته، عضله است.

وقتی که شما مقدار کالری مصرفی تان را کاهش می دهید، بدن تان مجبور می شود تا راه های دیگری برای تأمین سوخت مورد نیاز خود، پیدا کند. یعنی چربی های انباشه شده در بدن همراه با عضلات برای تأمین این انرژی مورد نیاز سوزانده خواهد شد.

داشتن تحرک و برنامه ورزشی اصولی و منظم در کنار رژیم غذایی درست، به کاهش از دست دادن عضلات کمک چشمگیری خواهد کرد؛ پس اهمیت ورزش برای حفاظت از عضلات تان را دست کم نگیرید.

حتی اگر بعد از ورزش کردن وزن هم کم نکنید، احتمالاً چربی های شما سوزانده شده و به جای بدن تان عضله سازی کرده است.

به همین علت بهتر است که هر ازگاهی اندازه دور کمر و درصد چربی بدن تان را اندازه بگیرید. به یاد داشته باشید که تنها با ایستادن روی ترازو همه چیز را نخواهید فهمید.

در نتیجه زمانی که وزن کم می کنید، قصدتان فقط سوزاندن چربی ها باید باشد؛ همچنین این احتمال وجود دارد که چربی سوزانده باشید اما وزن تان روی ترازو همان وزن قبلی

کالری سوزی با انجام ورزش های هوازی

یکی از محبوب ترین نوع ورزش ها برای کاهش وزن، انجام ورزش ایروبیک است که آن را به نام هوازی هم می شناسند؛ که شامل راه رفتن، دویدن، دوچرخه سواری و شنا کردن می شود.

انجام ورزش ایروبیک باعث عضله سازی نشده و هرگز با وزنه زدن، قابل مقایسه نیست؛ اما برای از دست دادن چربی و کالری سوزی موثر است.

طبق تحقیق ۱۰ ماهه ای که بر روی ۱۴۱ شخص با اضافه وزن بالا در سه گروه انجام گرفت، نتایج زیر به دست آمد.

گروه اول: ۵ روز هفته، با استفاده از ورزش هوازی ۴۰۰ کالری بسوزانند.

گروه دوم: ۵ روز هفته، با استفاده از ورزش هوازی ۶۰۰ کالری بسوزانند.

گروه سوم: اصلا ورزش نکنند.

شرکت کنندگان گروه اول ۴٫۳ درصد از وزن بدن، گروه دوم ۵٫۷ درصد از وزن بدن شان را از دست دادند؛ گروه کنترل که ورزش نمی کرد، ۰٫۵ درصد از وزن شان بیشتر شده بود.

انجام ورزش هوازی به چربی سوزی و مهم تر از آن به آب کردن چربی های دور شکم که خطرناک ترین نوع چربی است و باعث ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی می شود، کمک فراوانی می کند.

در نتیجه انجام منظم ورزش ایروبیک، کالری سوزی فرد را افزایش داده و باعث چربی سوزی می شود.

هیچ شخصی نباید به خاطر مشکل زمان و نداشتن امکانات ورزش را کنار بگذارد؛ زیرا همان طور که مطالعه کردید ورزش، حتی اگر وزن شما را کم نکند، باعث بهبود سلامتی و وضعیت جسمانی شما می شود.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *