داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

تقویت قلب با داروهای گیاهی

یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میرهای ناگهانی یا تدریجی در جهان، ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی است که متاسفانه در دنیای امروزی به دلیل تغییر الگوهای غذایی و سبک زندگی، کاهش تحرک روزانه و … سن ابتلا به آن نیز پایین آمده است. از نظر بزرگان طب سنتی ایران مانند بوعلی سینا و زکریای رازی، هریک از اعضای بدن از مزاج ویژه ای برخوردار است. این مزاج عضوی بهترین وضیعیت را برای عملکرد صحیح آن عضو در بدن فراهم می کند. قلب نیز به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن که رئیس بدن یاد شده است، مزاج گرم و خشک دارد و البته مثل سایر اعضا، این گرمی و خشکی در قیاس با پوست (به طور خاص پوست سر انگشتان) بیان می شود. در این جا به بررسی تقویت قلب با داروهای گیاهی و انواع سوءمزاج های قلبی میپردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

تقویت قلب با داروهای گیاهی

علائم سومزاج تر قلب

کاهش شدید گرمی قلب علائمی در بدن ایجاد می کند که خود بیمار قادر است برخی از آن ها را شناسایی کند. فردی که از نشانه های زیر رنج می برد باید برای معاینه ی تکمیلی و تشخیص به متخصص طب سنتی مراجعه کند:

– نبض کند

– بروز تب های عفونی

– کاهش نشاط و سرزندگی

– ضعف عمومی و کسالت

– کم فروغ شدن چشم ها

– کاهش شادابی چهره

– احساس ترس و دلهره

– احساس دلسوزی و ترحم زیاد

– محافظه کاری و احتیاط زیاد

– خواب آلودگی و چرت زدن

– سردی انگشتان دست ها و پاها حتی در هوای گرم

در بسیاری از موارد می توان«افسردگی» را با این دیدگاه ارزیابی کرد و با رویکردهای دارویی و غیر دارویی به درمان آن پرداخت. از نظر طب سنتی بیماری که دچار غلبه ی رطوبت بر قلب می شود باید به نکات زیر دقت کند:

– روغن ناردین روی سینه مالیده شود.

– ورزش سبک و معتدل به شکل مداوم برای آنان مفید است.

– قرار گرفتن در میحط گرم به بهبودی حال این بیماران کمک می کند.

– مصرف نخودآب ها با گوشت پرندگان که با ادویه های گرم و خشک و مغز تخم کافشه تهیه شده باشد.

– کباب و بریانی گوشت پرندگان، سوپ جوجه یا نان، شربت سیب و شربت انار باید در رژیم غذایی قرار گیرد.

– یکی از تدابیر مهم برای درمان این عارضه. کم کردن غذاست، بنابراین آن دسته از بیماران قلبی که دچار سومزاج مرطوب قلب می شوند، حتما باید حجم وعده های غذایی خود را کاهش دهند.

علائم سومزاج خشک قلب

– لاغری

– بی خوابی

– سرفه ی خشک

– نبض بیمار گرایش به خشکی دارد،

– بدن بیمار پر حرارت و گدازنده است

– بیمار به راحتی از هیجانات روحی متاثر نمی شود، ولی در صورت تاثیرپذیری خیلی طول می کشد تا از آن عبور کند.

– بیماری که دچار غلبه ی خشکی بر قلب می شود باید نکات زیر را جدی بگیرد:

– سوپ ماش پوست کنده با شیره ی بادام و اسفناج و کدو توصیه می شود.

– حریره با آرد گندم، رغن بادام، شیر و شکر تهیه و میل شود.

-سینه و بین کتف‌ها را با روغن کدو بمالند.

-نوشیدن آب سرد برای آنان مفید است. در صورتی که سردی با خشکی همراه نباشد.

-آنان باید بعد از غذابه حمام بروند، با آب نیم‌گرم استحمام کنند یا درون وان آب گرم بنشینند.

-هر صبح جلایی از نیلوفر، بادرنجبویه (هرکدام ۷تا۱۰ گرم) را با ۲۵ تا ۳۰ گرم شکر سفید تهیه کنند و بنوشند.

-لعاب اسفرزه، لعاب به‌دانه، ماءالشعیر با روغن بادام و شکر، ماءالجبن، شربت یا دمنوش گاوزبان بنوشند.

-این بیماران باید غذاهای رطوبت‌بخش بخورند و اگر سردی همراه با خشکی باشد، از نوشیدن آب سرد بپرهیزند.

-از تحرک زیاد، خستگی و کارهای سخت، بی‌خوابی، غضب و هرچیزی که مولد خشکی است پرهیز و استراحت کنند.

-لعاب اسفرزه، لعاب به‌دانه و عرق گاوزبان را با قند شیرین کنند و با تخم ریحان بنوشند. می‌توان عرق بیدمشک، عرق بید و گلاب را هم به آن اضافه کرد.

-مصرف آش اسفناج، کدو، گوشت بزغاله یا بره که در پیاز و سبزی‌های خشک و ادویه‌های مفید برای قلب پخته شده باشد برایشان مفید است.

این نشانه‌ها را جدی بگیرید

وقتی قلب شما دچار سوءمزاج می‌شود، علائم دیگری نیز در نبض وتنفس پدید می‌آیند که پزشک متخصص باید آنها را معاینه کرده و تشخیص دهد و با بهره‌مندی از عوامل طبیعی و گیاهان دارویی درمان کند.

نبض: اگر نبض سریع و پیاپی است نشانه‌ی حرارت قلب است و اگر نبض نرم باشد، نشانه‌ی طبیعت مرطوب قلب و نبض سخت نشانه‌ی طبیعت خشک قلب است و برخلاف آن، نشانه‌ی بیمار بودن قلب است.

نفس: نفس سریع و پیاپی نشانه‌ی حرارت طبیعت قلب و برعکس آن نشانه‌ی سردی مزاج قلب است.

سینه: سینه‌ی پهن و گشاد نشانه‌ی حرارت طبیعت قلب و برعکس آن نشانه‌ی سردی مزاج قلب است.

موی سینه: اگر روی پوست سینه، موی زیادی (به خصوص موی فرفری) باشد، نشانه‌ی حرارت قلب است و برعکس آن نشانه‌ی سرد مزاجی قلب است. اگر سینه اصلا مو نداشته باشد، نشانه‌ی خشکی مزاج قلب است.

لمس پوست: اگر تمام بدن دچار حرارت غیرعادی باشد، نشانه‌ی حرارت مزاج قلب است و برعکس آن نشانه‌ی سرد مزاجی قلب است. اگر تمام بدن نرم باشد، رطوبت مزاج قلب است و اگر تمام بدن سخت باشد، نشانه‌ی خشکی مزاج قلب است.

اخلاق و رفتار بیمار: اگر کسی در طبیعت خود از حالت عادی خشمگین‌تر است، نشانه‌ی گرم مزاج بودن قلب است و اگر کسی طبیعتا خشمگین نیست و جرات ندارد، نشانه‌ی سردی مزاج قلب است.

نیروی بدنی: اگر نیرو و قدرت انسان کم و ضعیف باشد، نشانه‌ی ناتوانی وسردی مراج قلب است. اگر بدن نیرومند باشد، نشانه‌ی نیرومندی و اعتدال مزاج قلب است. اگر بدن دچار التهاب باشد، نشانه‌ی این است که حرارت قلب غریزی نیست.

خیال و گمان: اگر فکر و خیال انسان به شادی و خوش‌بینی متمایل است، قلب نیرومند و برعکس آن نشانه‌ی حرارت قلب است. اگر فکر و خیال انسان به بزدلی و اندوه تمایل دارد، قلب او مزاج خشکی دارد.

تقویت قلب با داروهای گیاهی

تقویت قلب با داروهای گیاهی

برای حفظ سلامت قلب و تقویت آن، می‌توان از دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی مورد تایید طب سنتی استفاده کرد که با رقیق کردن خون، چربی‌سوزی و… به قلب شما کمک می‌کنند تا از ابتلا به سوءمزاج‌ها دور بمانید.

دمنوش زیره

یکی از تقویت‌کننده‌های موثر قلب، دمنوش زیره است. این دمنوش طبیعت بسیار گرمی دارد و مصرف آن باعث دفع بادهای غلیظ، افزایش فشارخون، سوزاندن چربی اضافه و تقویت قلب می‌شود.

-یک قاشق مرباخوری زیره را در دو لیوان آب‌جوش بریزید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی شعله‌ی غیر مستقیم دم بکشد. سپس آن را میل کنید. فراموش نکنید که زیاده‌روی در مصرف زیره باعث ایجاد کهیر می‌شود.

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه، گیاه مورد علاقه ابوعلی سینا بوده که برای تقویت قلب و پیشگیری  از بیماری قلبی در تجویز‌های خود از آن استفاده می‌کرده است. این گیاه به «مفرح القلب» معروف است و دمنوش آن یکی از نوشیدنی‌های گیاهی مفید برای تقویت قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است. همچنین قدرت تفکر افراد را افزایش می‌‌دهد، دستگاه عصبی را تقویت می‌کند و ترس و اضطراب را از بین ‌می‌برد.

-۱۵ گرم از گیاه بادرنجبویه را در یک لیتر آب بریزید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه روی شعله‌ی غیرمستقیم دم بکشد، سپس در وعده‌ی صبحانه یا عصرانه از این دمنوش لذت ببرید.

دمنوش زنجبیل

در طب سنتی چین، زنجبیل را درمان تمام بیماری‌ها می‌دانند. این گیاه دارویی مانع لخته شدن خون و گرفتگی عروق می‌شود و جریان خون را تسهیل می‌کند. همچنین زنجبیل، طبیعت گرمی دارد و باعث افزایش فوری فشارخون، تقویت اعصاب و پیشگیری از رطوبت مزاج می‌شود و مسکن و مقوی قوای رئیسه‌ی بدن است.

-یک قاشق مرباخوری زنجبیل کوبیده شده را درون یک قوری آب‌جوش بریزید، سپس در قوری را بگذارید تا هم از سرد شدن سریع آن جلوگیری شود و هم عطر و بوی چای خارج نگردد. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا چای زنجبیل دم بکشد و بعد آن را میل کنید.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *