پرهیزاتدرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

۶ واقعیت شگفت‌انگیز درباره اجابت مزاج

همه افراد برای ادامه حیات طبیعی خودشان به اجابت مزاج نیاز دارند، اما کمتر کسی درباره مدفوع و مسائل مربوط به آن صحبت می‌کند! با این‌حال، کسب آشنایی بیشتر با این عملکرد بیولوژیکی بدن، می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره سلامتی ما در اختیارمان قرار بدهد.

کیفیت مهم است، نه تعداد دفعات

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اجابت مزاج باید روزانه انجام شود، اما چنین حالتی لزوما طبیعی و مطلوب نیست. درواقع، محققان در سال ۱۹۹۲ متوجه شدند که کمتر از ۵۰ درصد افراد هر روز مدفوع می‌کنند و این احتمال حتی برای زنان جوان به حداقل می‌رسد. اصطلاح «طبیعی» در مورد مساله اجابت مزاج، یعنی مدفوع کردن براساس برنامه منظم. پس اجابت مزاج به‌اندازه چند بار در روز یا چند بار در هفته می‌تواند طبیعی تلقی شود، به شرطی که مدفوع بیش از حد شُل یا بیش از حد سفت نباشد.

مدفوع ذاتا بوی بدی دارد، اما نه به‌صورت غیرعادی

روده‌های انسان‌ها پُر از باکتری است و این باکتری‌ها ترکیبات بدبویی را تولید می‌کنند. با این‌حال، حفظ سلامتی روده‌ها به این شرط مهم بستگی دارد که تعادل باکتری‌ها در روده برقرار شود. اگر مدفوع شما بوی خیلی بدی دارد، تا حدی که استفاده از سرویس بهداشتی را برای دقایقی غیرممکن می‌کند، احتمالا به مشکل خاصی مبتلا هستید. درواقع، مدفوع خیلی بدبو می‌تواند نشان‌دهنده وجود انگل‌ها در روده یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کرون یا بیماری سلیاک باشد.

آب، ‌بخش زیادی از مدفوع را تشکیل می‌دهد

مدفوع سالم از ۷۵ درصد آب تشکیل شده است و بقیه آن هم از باکتری‌های مُرده یا زنده. به‌علاوه، مقداری هم چربی، ‌فیبر، پروتئین، خرده‌های هضم‌نشده غذا ‌و مخاط هم در آن وجود دارند. البته ترکیبات دقیق مدفوع براساس رژیم غذایی هر فرد تعیین می‌شوند. یکی از ترفندهایی که اجابت مزاج را آسان می‌کند، مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر است. فیبر، آب موجود در مدفوع را افزایش می‌دهد و خارج شدن آن از بدن را راحت‌تر می‌کند.

تیرگی مدفوع، دلیل دارد

وقتی که صفرا از کبد عبور می‌کند و به روده می‌رسد، نوعی ترکیب قهوه‌ای به‌نام استرکوبیلین ایجاد می‌کند. این ترکیب هیچ استفاده‌ای برای بدن ندارد و درنتیجه از طریق مدفوع به بیرون از بدن هدایت می‌شود. با این‌حال، مدفوع هر فرد، با توجه به نوع تغذیه، می‌تواند رنگ‌های متفاوتی به خود بگیرد. برای مثال، اگر از سبزی‌های برگدار استفاده کنید، شانس سبز شدن مدفوع هم بیشتر می‌شود.

هر ۶ ماه مدفوع = وزن بدن

اجابت مزاج طبیعیدر طول هر روز، یعنی حدود ۳۰ گرم مدفوع به‌ازای هر ۳۴۰ گرم از وزن کل بدن. بنابراین، هر مردی که حدود ۸۰ کیلوگرم وزن داشته باشد، ‌به‌طور طبیعی می‌تواند روزانه ۴۵۰ گرم یا سالانه حدود ۱۶۰ کیلوگرم مدفوع تولید کند. زنانی هم که حدود ۶۳ کیلوگرم وزن دارند،‌ سالانه حدود ۱۳۰ کیلوگرم مدفوع تولید می‌کنند.

مدفوع باید به‌طور طبیعی پایین برود

وقتی که مدفوع از چگالی استانداردی برخوردار باشد و به‌اندازه کافی هم فیبر داشته باشد،‌ به سمت پایین کشیده می‌شود و در آب فرو می‌رود. ولی اگر چگالی مدفوع کمتر از آب باشد، روی آب شناور باقی می‌ماند. شناور ماندن مدفوع روی آب می‌تواند نشان‌دهنده یکی از عادت‌های غذایی نادرست یا یکی از بیماری‌های زمینه‌ای باشد. وجود چربی بیش از حد در مدفوع هم می‌تواند این مشکل را ایجاد کند که البته یکی از نشانه‌های سوء جذب مواد مغذی است و با بیماری سلیاک همراه می‌شود. اگر به‌طور منظم با این حالت مواجه شدید، بهتر است که برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *