تغذیه و تناسب اندامورزش

چگونه یک کفش مناسب برای دویدن بخریم؟

اگر شما هم به تازگی به دویدن و پیاده روی علاقمند شده اید، باید بدانید که انتخاب کفش مناسب دارای اهمیت فراوانی است؛ این انتخاب کفش به قدری مهم است که نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌ رود. نداشتن کفش مناسب برای دویدن، شما را بی انگیزه کرده و دویدن را برای شما زجرآور می کند. کفشی برای دویدن مناسب است که جلوی آسیب دیدن پای شما را بگیرد.

شاید خرید یک کفش ورزشی با قیمت ۴۰۰ هزار تومان، کمی خارج از تصور و ولخرجی به نظر برسد؛ اما باید بدانید که انتخاب کفش مناسب برای پای تان اهمیت فراوانی دارد؛ حتی اگر قیمت آن خیلی زیاد باشد؛ زیرا کفش در کنار راحت بودن باید با گودی کف پای هر فرد سازگاری داشته باشد.

البته فقط راحتی پا در کفش به عنوان عامل کلیدی در نظر گرفته نمی شود. استفاده از کفش های کهنه یا نامناسب برای ورزش موجب بروز آسیب و مشکلات بعدی می شود. پس باید در هنگام خرید کفش مناسب عوامل بیشتری را مدنظر قرار دهید.

آیا شما هم نمی دانید باید چه کفشی برای پیاده روی و دویدن بخرید؟ نگران نباشید، با در نظر گرفتن نکته هایی که در ادامه توضیح خواهیم داد، می توانید کفش مناسب پای خود را تهیه کنید.

نوع پُرونِیشن

پرونیشن، وضعیت و شرایط چرخش پای شما در زمانی است که راه می روید یا می دوید. وقتی که می خواهید کفش ورزشی بخرید باید نوع پرونیشن مربوط به پای خودتان را بدانید. چگونه متوجه نوع پرونیشن پای خود بشویم؟ این کار با آنالیزِ راه رفتن که به وسیله متخصص انجام می گیرد، امکان‌ پذیر خواهد بود.

برای خرید کفش این نکته ها را رعایت کنید

۱٫رفتن سراغ قفسه کفش های تخفیفی، کار اشتباهی است. هیچ وقت براساس قیمت کفش، خرید نکنید. همیشه سعی داشته باشید کفشی را بخرید که مناسب پای تان باشد. شک نکنید پولی که برای کفش خوب هزینه می کنید، بسیار کمتر از مبلغی است که باید بعداً برای مراجعه به پزشک و درمان بدهید؛ زیرا مشکلات مربوط به پا کم نیستند، کجی شست پا، درد پاشنه پا، ایجاد زخم پا در افراد دیابتی تنها تعدادی از مشکلاتی است که می تواند در طولانی مدت به وجود بیاید.

۲٫ از کارشناس ها مشورت بگیرید. بهتر است سراغ مغازه و فروشگاه هایی بروید که خدمات شان محدود به فروش کفش ها و کتونی های ورزشی است؛ زیرا به راحتی می توانند به شما مشاوره دهند. پیش از خروج از منزل بهتر است از طریق اینترنت، نزدیک ترین فروشگاه ها و مغازه های مخصوص فروش کفش و کتانی ورزشی را پیدا کنید.

۳٫ فضای خالی هم در نظر بگیرید. بیشتر مردم، کفش هایی را خریداری می کنند که حداقل نصف سایز بزرگتر از کفش های قبلی شان باشد. اینکه کفش سایز بزرگتر بخرید، به انعطاف پذیری و تحرک راحت تر انگشتان پای شما کمک خواهد کرد.

۴٫ وقتی کفش های جدیدتان را پوشیدید، حداقل به اندازه یک ناخن شصت بین نوک کفش و بلندترین انگشت پا باید فاصله باشد. حتماً هر دو جفت کفش را قبل از خرید بپوشید و در مغازه قدم بزنید تا از خرید خود مطمئن شوید.

۵٫ برند باز نباشید. حتماً برای شما هم این اتفاق افتاده که قصد انتخاب یک کفش مناسب دویدن را داشته اید، اما با دیدن مدل های متنوع و گوناگون، تمرکزتان را از دست داده و حسابی گیج و سردرگم شده باشید. بسیاری از شرکت ها ادعا می کنند که بهترین برند هستند و با انتخاب محصول آنها هیچ مشکلی برای پاهای تان به وجود نخواهد آمد. ما این گفته را رد می کنیم، تا می توانید کفشهای متفاوت بپوشید و بهترین مدل کفش را برای پای تان انتخاب کنید.

۶٫ سعی کنید حداقل بعد از ۱۰۰۰ کیلومتر دویدن و پیاده روی، کفشهای تان را عوض کرده و کفش دیگری بخرید. بهتر است هم حواس تان به تاریخ خرید کفشهای تان باشد و هم همیشه میزان مسافتی که با کفش های جدیدتان طی کردید را ثبت کنید.

با انتخاب و خرید کفش مناسب، پاها و بدن تان را از آسیب و بیماری دور کنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *