تغذیه و تناسب اندامورزش

اشتباهات ورزشی که موجب پیری می شوند!

داشتن انگیزه، انجام مداوم برنامه تمرینی و پیشگیری از اشتباهات ورزشی امتیازی فوق العاده در محدوده ورزش به شمار می رود. همه ما می دانیم که ورزش کردن فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ اما شاید خارج از حد تصور باشد که همین ورزش، ممکن است سن شما را بالاتر ببرد. در این مقاله دو بخشی، به بررسی اشتباهات ورزشی خواهیم پرداخت.

آیا ورزش کردن باعث پیری می شود؟

بعضی از تمرین های ورزشی مثل انجام ورزش های متناوب با شدت بالا که می تواند سرعت پیر شدن را کاهش دهد. البته خواص ورزش فقط محدود به جسم نبوده و فواید ذهنی و مغزی زیادی نیز دارد؛ پس به طور قطع می توانید تصور کنید که اگر باشگاه رفتن را کنار بگذارید، به سلامت مغز و ذهن تان آسیب زده اید.

اگر بخواهیم در مورد ورزش و کند کردن روند پیری صحبت کنیم، همه ورزش ها دارای خاصیت یکسانی نبوده و جلوی پیرشدن شما را نخواهند گرفت. حتی اگر هر روز هم ورزش کنید اما برنامه ورزشی مناسبی نداشته باشید، ممکن است به مفصل های تان آسیب زده و پوست تان را نیز تخریب کنید. برای مثال اگر در انجام حرکت ورزشی زیاد به خودتان فشار بیاورید ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای تان داشته باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دو اشتباه رایج در ورزش و راه حل های آنها بپردازیم، تا بتوانید بهترین برنامه ورزشی را برای کند کردن روند پیری دنبال کنید.

اشتباهات رایج ورزشی

۱:  نادیده گرفتن محافظت از پوست هنگام ورزش

همه ما می دانیم که هنگام خروج از خانه باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؛ اما چه تعداد از ما این کار را پیش از خروج از خانه و پیش از انجام ورزش در فضای بیرون انجام می دهیم؟ بسیاری از خانم ها از کرم های پوشاننده دارای SPF استفاده می کنند و وقتی تصمیم می گیرند که بیرون از خانه ورزش کنند، دیگر ضد آفتاب بدون رنگدانه به صورت شان نمی زنند.

این کار اشتباه محض است! متأسفانه چنین پوشاننده هایی دیگر قابلیت خنثی کردن اشعه های آفتاب را ندارد. سال هاست که این دسته از خانم ها در معرض اشعه آفتاب هستند و خودشان خبر ندارند. عرق ریختن در هنگام دویدن که جای خود را دارد؛ چون ضد آفتاب را از روی پوست پاک می کند.

راه حل: استفاده از ضد آفتاب

نمی گوییم که ورزش در بیرون از خانه را برای همیشه کنار بگذارید؛ بلکه می گوییم از خودتان مراقبت کنید. ورزش کردن در بیرون از فضای خانه فواید بسیاری دارد. قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث جذب ویتامین D در بدن و آرامش ذهن و روح می شود؛ بنابراین پیشنهاد ما برای شما استفاده از ضد آفتاب بدون رنگدانه و مقاوم در برابر آب است. فرقی ندارد که فصل تابستان باشد یا زمستان، در هر فصلی به هنگام بیرون رفتن از خانه، ضد آفتاب استفاده کنید.

۲:  تمرکز بر روی تمرین های هوازی

این دسته از تمرین ها عالی بوده، اما حتماً باید با تمرین های قدرتی همراه شوند. در صورتی که از تمرین های قدرتی برای متعادل سازی استفاده نکنید، انجام تمرین های شدتی یا تمرین های هوازی می تواند به عضلات و مفصل های تان آسیب برساند.

هرچقدر سن تان بالاتر می رود، آرام آرام عضلات تان تحلیل رفته و ضعیف تر می شود. پس اگر با کمک تمرین های قدرتی، عضلات را ورزیده تر نکنید، مطمئن باشید با انجام ورزش های هوازی فقط به آنها آسیب رسانده و در معرض نابودی قرار خواهید داد.

راه حل: تمرین های قدرتی

بهترین راه اضافه کردن وزنه و تمرین های قدرتی به برنامه ورزشی این است که به آرامی این کار را انجام دهید. کسانی که قصد ترکیب حرکات قدرتی را با حرکات هوازی دارند، حداقل باید ۲ بار در هفته و با ۳ روز فاصله، تمرین های قدرتی شان را دنبال کنند. اگر تا به حال تمرین های قدرتی انجام نداده اید بهتر است از مربی تان کمک بگیرید تا به بدن تان آسیب نرسانید.

تمرین های قدرتی و هوازی از یکدیگر جدا نیستند؛ برای مثال اگر شما تمرین های قدرتی بیشتری را به برنامه ورزشی تان اضافه کردید باید به همان نسبت تمرین های هوازی کمتری انجام دهید. بهترین برنامه ورزشی، ۳۰ دقیقه وزنه زدن و در ادامه ۲۰ دقیقه تمرین های متناوب با شدت بالا است؛ سپس روز بعد را باید استراحت کنید یا بیرون رفته و کمی قدم بزنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *