بارداریسلامتینکات سلامتی

هر آنچه از هفته دهم بارداری باید بدانید!

در هفته دهم بارداری شما به سرعت سه ماهه اول خود را تمام می کنید. حال شما بهتر است؟ اکثر مادران همان طور که سه ماهه اول می گذرد از برخی علائم اوایل بارداری، مانند بیماری صبحگاهی و خستگی راحت می شوند. در سه ماهه دوم، شما احساس بسیار بهتر و انرژی بیشتری برای فعالیت خواهید داشت!

تغییرات و علائم مادران در هفته دهم بارداری

شکل ظاهری شکم

ممکن است به شدت بخواهید باردار به نظر برسید، اما تا چند هفته دیگر معلوم نمی شود که باردار هستید. بسیاری از زنان تا سه ماهه دوم خود شکم برآمده ای ندارند که مشخص شود باردار هستند، هر چند مادرانی که بار دوم است باردار شده اند ممکن است زودتر معلوم شود باردار هستند.

به شکم خود توجه کنید. در چند هفته آینده، همسر شما ممکن است شروع به اظهار نظر در مورد تغییرات ظاهری شما کند. شکم شما حتی ممکن است در هفته دهم اندکی گردتر باشد.

حالت تهوع صبحگاهی

حالت تهوع صبحگاهی ممکن است بهتر شود. مقابله با احساس تهوع می تواند یک نو چالش باشد، اما تا ابد قرار نیست ادامه پیدا کند. بیش از ۵۰ درصد از زنان باردار در سه ماهه اول به طور کامل از تهوع و یا استفراغ سه ماهه اول، تا هفته چهاردهم بارداری (سه ماهه دوم) رهایی می یابند. تنها تعداد اندکی از زنانتا زمان زایمان حالت تهوع شان باقی می ماند.

خروج گاز از بدن

خروج گاز از بدن نیز در حال حاضر رایج است. اگر در نامناسب ترین زمان ها گاز دفع می کنید یا آروغ می زنید، نگران نباشید، شما مقصر نیستید. می توانیدهورمون های بارداری را برای این مشکل خود سرزنش کنید. ایده خوب برای جلوگیری از دفع گاز، اجتناب از غذاهایی است که مقدار زیادی گاز تولید می کنند مانند غذاهای سرخ شده و چاق کننده. خوردن وعده های غذایی کم حجم در طول روز، کمک می کند که معده شما بهتر غذا را هضم کند، همچنین می تواند به شما کمک کند با علائم بارداری آزار دهنده مقابله کنید.

سرگیجه

حملات گاه به گاه سرگیجه نیز ممکن است رخ دهد. اگر چه این مشکل می تواند نگران کننده باشد، احساس سرگیجه یا سبکی سر گاهی اوقات علامت طبیعی حاملگی است و به دلیل تغییرات در سیستم قلبی و عروقی و عصبی شما هنگامی که در حال انتظار هستید، می باشد. هنگامی که احساس سرگیجه شروع شد، بهپهلوی چپ خود دراز بکشید (که باعث افزایش جریان خون به قلب شما می شود) و به زودی احساس بهتری پیدا خواهید کرد. به یاد داشته باشید که تمام کارها را به آرامی انجام دهید و حرکات بسیار ناگهانی انجام ندهید. گاهی اوقات، بلند شدن خیلی سریع می تواند باعث جمع شدن خون در پاها شود و این مسئله هم می تواند در سرگیجه دوران بارداری نقش داشته باشد.

آکنه و جوش

آکنه و جوش نیز در هفته دهم بارداری طبیعی است. سطوح بالاتر هورمون های بارداری در بدن شما می توانند موجب شوند پوست شما چربی اضافی تولید کند، که منجر به جوش و آکنه می شود – ممکن است احساس کنید دوباره به دوران نوجوانی بازگشته اید – نگران نباشید، آکنه ممکن است بعدا در دوران بارداری از بین برود، و پس از اینکه با تولد فرزندتان خوشحال شدید، پوست شما به حالت عادی بر می گردد.

تغییرات بینایی

تغییرات بینایی یکی دیگر از علائم بارداری است که برخی از زنان در هفته دهم بارداری تجربه کنند. در دوران بارداری حجم خون شما دو برابر می شود، و این افزایش گردش خون می تواند قرنیه را ضخیم و منحنی کند، و می تواند بینایی شما را تار کند. اکنون که باردار هستید چشم های شما نیز ممکن است خشک ترشوند. پس از زایمان بینایی شما باید به حالت عادی بازگردد.

افزایش وزن

در حال حاضر که شما تنها یک ماه با پایان سه ماهه اول خود فاصله دارید، شروع به اضافه وزن خواهید کرد. افزایش وزن شما تقریبا یک تا یک و نیم کیلو است. زمانی که به پایان سه ماهه اول خود می رسید، ممکن است چند کیلو دیگر اضافه کنید.

با آغاز سه ماهه دوم، اکثر زنان باردار در مجموع دو تا دو و نیم کیلو وزن اضافه می کنند. شما قصد خواهید داشت به خاطر سایز بدن خود تنها وزن توصیه شده را اضافه کنید. زنان با سایز متوسط در دوران بارداری تنها باید بین ۹ تا ۱۲ کیلو وزن افزایش وزن داشته باشید.

هم اضافه وزن بیش از حد دوران بارداری و هم عدم افزایش وزن کافی با عوارض جانبی برای زایمان و نوزاد همراه است. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان دستورالعمل هایی برای افزایش وزن در دوران بارداری تعیین کرده است. افزایش وزن بارداری بالاتر از دستورالعمل های توصیه شده شایع تر از افزایش وزن دوران بارداری پایین تر از دستورالعمل است.

متاسفانه، زنانی که بیشتر از وزن بارداری توصیه شده اضافه وزن دارند به هنگام زایمان با مشکلات بیشتری نسبت به زنانی که افزایش وزنی در چارچوب توصیه شده تجربه کرده اند، دارند.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان دستورالعمل هایی را در دوران بارداری ارائه می دهد، عبارتند از:

  • حدود ۱۲ کیلو افزایش برای زنان کم وزن
  • ۹ تا ۱۲ کیلو برای زنان با وزن نرمال
  • ۵ تا ۷ کیلو برای زنان دارای اضافه وزن

استفاده از جدول BMI (شاخص توده بدن) به شما کمک می کند تعیین کنید آیا شما کم وزن هستید، وزن نرمال دارید و یا دچار اضافه وزن هستید.

 

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *