تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

تجربه کارشناس تغذیه‌ای که ۵۰ کیلو وزن کم کرد

خاطرات افرادی که با ورزش و رژیم غذایی وزن کم کرده اند و به طور خوش فرمی لاغر شده اند، تجربه ای جالب و کاربردی است. هانا جنکینز، یکی از افرادی است که به کاهش وزن دلخواه خود رسید؛ او با وجود اینکه ۱۲۰ کیلوگرم وزن داشت، اما به گفته خودش هیچ گاه توسط دوستان و اطرافیانش مورد تمسخر قرار نگرفت؛ چون در محلی که زندگی می کرد، شیوه زندگی و تغذیه ای همه افراد به همین شکل بود و در محله شان اضافه وزن، اتفاقی غیرطبیعی و غیرعادی نبود؛ به گفته هانا، او و همه اعضای خانواده اش چاق بودند.

برنامه غذایی مضر

هانا، در مورد عادتهای غذایی خود می گوید: «هر روزی که از مدرسه به خانه می رفتم، با خواهرانم به تماشای تلویزیون می نشستیم و من یک بسته کیک کامل را می خوردم. بعد از شام نیز دوباره همین روند ادامه داشت و روی مبل می نشستم و مقدار زیادی غذاهای آماده پرکالری می خوردم؛ اما همه اینها ادامه داشت تا اینکه وارد دانشگاه شدم! در زمان دانشگاه بود که همه چیز به کلی تغییر کرد.

در آنجا با آدمهای جدیدی آشنا شدم. دلم نمی خواست دیگران در نگاه اول ببینند و فکر کنند که من فقط یک دختر چاق و تنبل هستم؛ برای همین احساس خیلی بدی داشتم.

از زمان کودکی عادت کرده بودم که با غذا خوردن خودم را آرام کنم؛ هر روز وعده های غذایی که مصرف می کردم سرخ کردنی های پرکالری بود. در سن ۲۴ سالگی وقتی صاحب فرزند شدم، تغییر زیادی اتفاق نیفتاد و مثل قبل اضافه وزن داشتم.

وقتی که می خواستم از پله ها بالا بروم، درد شدیدی در زانوهایم حس می کردم؛ بیشتر وقت ها در بدنم احساس کوفتگی داشتم، حتی نمی توانستم با دخترم بازی کنم.

همه اینها ادامه داشت تا اینکه هنگام تمیز کردن منزل، کمرم آسیب دید؛ وقتی راهی بیمارستان شدم هربار که می خواستم جا به جا شوم حتماً باید دو پرستار کمکم می کردند تا روی ویلچیرم بنشینم.

شروع کاهش وزن

اوایل سال ۲۰۱۳ بود که برنامه کاهش وزن را شروع کردم. اول اینکه به کمک نرم افزار، میزان کالری تمام موادی که می خوردم را حساب می کردم و دوم اینکه هر روز نزدیک یک ساعت تمرین های هوازی شامل ۴۵ دقیقه اسکی فضایی و ۳۰ دقیقه دوچرخه زدن انجام می دادم.

البته میزان ورزش کردنم بعد از چندماه، به سه روز در هفته و هربار به مدت ۳۰ دقیقه کاهش یافت. کم کردن ۴۵ کیلوگرم وزن حدود یک سال کامل زمان برد. در دسامبر سال ۲۰۱۶ بعد از کم کردن ۴۷ کیلو وزن، عمل آبدومینوپلاستی (جراحی زیبایی شکم) انجام دادم تا پوست اضافه به وجود آمده نیز از بین برود.

یکی از رازهای موفقیت من در کاهش وزن این بود که خودم را از خوردن هیچ چیزی محروم نکردم و هیچ خوردنی و یا نوشیدنی را به طور کامل کنار نگذاشتم؛ فقط میزان مصرفم را کنترل کردم. موقع رژیم غذایی هم کره بادام زمینی، شیک پروتئینی، برنج و سیب زمینی می خوردم؛ از نظر من حذف کامل خوردنی هایی که دوست دارید، نوعی شکنجه است.

هانا بعد از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل شد و مدرک لیسانس تغذیه اش را گرفت. هدف خود را کمک به کاهش وزن دیگران قرارداد. او حتی خانواده اش را هم متحول کرد؛ خواهرهای دو قلوی او ۷۷ کیلو و خواهر کوچکترش ۲۲ کیلو و پدرش نیز با کمک او ۲۵ کیلو وزن کم کردند.

راه های پیشنهادی هانا جنکینز برای کاهش وزن

۱٫با چای سبز چربی بسوزانید: نوشیدن چای سبز را جایگزین مصرف کافئین کنید. ابتدا برایم سخت بود اما بعد از اینکه به وزن دلخواهم رسیدم، بازهم مصرفش را کنار نگذاشتم؛ زیرا چای سبز حاوی آنتی اکسیدان ها و فواید متابولیسمی زیادی است.

۲٫خرید کردن و قدم زدن: اگر شما هم یکی از راه های وقت گذرانی تان خرید کردن است؛ چرا همین خرید رفتن را تبدیل به ورزش روزانه نمی کنید؟ می توانید با قدم زدن در بازارها و پاساژها، روزانه تا ۲۰۰ کالری بسوزانید.

۳٫غذاهای تان را جایگزین کنید: بهتر است عادت های غذایی بدی که دارید را با عادتهای خوب غذایی جایگزین کنید؛ برای مثال به جای فست فود از غذاهای خانگی پخته شده با روغن زیتون استفاده کنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *