بهداشت بانواندرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

سرطان سینه التهابی گونه ای نادر از انواع سرطان سینه!

این سرطان گونه‌ای نادر از انواع سرطان سینه است که به ‌شدت سریع رشد کرده و بیمار را از پا درمی‌آورد. این‌گونه از سرطان را به‌اختصار IBC می‌نامند.

برخلاف سایر انواع سرطان‌های سینه، IBCتوده‌ای در سینه ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل است که آزمایش‌ها و ماموگرافی ‌های عادی قادر به تشخیص سریع آن نیستند. به علت اینکه IBC سریع رشد می‌کند، معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که در تمام بدن بیمار رخنه کرده است.

علت سرطان سینه التهابی در زنان 

در این‌گونه از سرطان سینه در زنان، سلول‌های سرطانی توده سینه زنان تشکیل نمی‌دهند. در عوض این سلول ها به‌راحتی عروق لنفاوی را مسدود کرده و درنتیجه مایع لنف نمی‌تواند درون سینه جا به جا شود.

با این اتفاق، زمانی که جریان طبیعی مایع لنف در پستان متوقف شود، سینه ورم می‌کند و سرخ و گرم می‌شود. علائمی درست مانند اینکه سینه عفونت کرده باشد. این ورم امکان دارد باعث به وجود آمدن گودال‌های ریز بسیاری روی سطح سینه شود. گاهی اوقات هم توده‌ای در سینه تشکیل می‌شود که به‌سرعت رشد می‌کند. با این‌حال سرطان سینه التهابی امکان دارد بدون ایجاد توده هم گریبان گیر بیمار شود.

علائم سرطان سینه التهابی 

این نوع از سرطان می‌تواند یک یا چند مورد از علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  • سینه ورم کرده و سرخ و گرم شود
  • سینه حساس و دردناک شود
  • خارش سینه
  • نوک سینه تغییر کند. گاهی اوقات نوک سینه به جای بیرون بودن به سمت داخل سینه فرو می‌رود که به این عارضه نوک پستان درونی یا معکوس (retracted nipple) می‌گویند.
  • تغییر کردن قسمتی از پوست، به‌خصوص ضخیم شدن یا حفره‌دار شدن آن (درست مانند پوست پرتغال). گاهی اوقات نیز برآمدگی‌های ریزی روی پوست به وجود می‌آیند که شبیه به راش یا کهیر هستند.
  • قسمتی از سینه که به نظر کبود بیاید
  • غدد لنفاوی زیر بغل ورم کرده و باد کنند
  • یک یا چند توده درون سینه پدید بیاید

تشخیص سرطان سینه التهابی

برای تشخیص این نوع سرطان سینه بدخیم، نیاز به بیوپسی یا همان تکه ‌برداری است. برای این کار پزشک نمونه‌ای از بافت سینه یا پوست آن را برمی‌دارد. این بافت آزمایش شده و پزشک با این کار سلول‌های سرطانی را کشف خواهد کرد.

تشخیص به‌موقع سرطان سینه التهابی بسیار حیاتی است. این بیماری باید به‌سرعت تشخیص داده‌شده و درمان آن هرچه سریع‌تر آغاز شود. اما به این دلیل که این‌گونه از سرطان بسیار نادر و بدون علائم خاصی مانند به وجود آمدن توده سینه زنان است، پزشکان معمولاً نمی‌توانند آن را به‌موقع تشخیص دهند. این نوع سرطان معمولاً با مشکلات دیگری همچون نیش عنکبوت، عکس‌العمل آلرژیک یا ورم پستان اشتباه گرفته می‌شود. ورم پستان بیماری عفونی است که با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

آنتی‌بیوتیک مسلماً روی سرطان سینه التهابی تأثیری ندارد. اگر پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرد و حال شما بعد از یک هفته بهتر نشد، حتماً دوباره به متخصص زنان مراجعه کنید.

بعدازاینکه بیوپسی مشخص کرد که بیمار به سرطان سینه التهابی دچار شده، پزشک فوراً دستور به انجام آزمایش‌هایی نظیر ماموگرافی، اسکن استخوان یا توموگرافی کامپیوتری (CAT scan) خواهد داد تا متوجه شود بیماری در بدن پخش‌شده است یا خیر؟!

درمان سرطان سینه التهابی

درمان سرطان سینه التهابی با داروهای ضد سرطان و با نام شیمی درمانی آغاز می‌شود. این داروها به کوچک شدن بافت سرطانی کمک می‌کنند.

برای مشخص شدن داروهای مناسب برای افراد آزمایش‌هایی انجام می‌شود. این آزمایش‌ها از طریق بیوپسی (نمونه برداری از بافت زنده) و با بررسی سلول‌های سرطانی نوع سرطان را مشخص می‌کند. مانند:

وضعیت گیرنده‌ی استروژن و پروژسترون

هورمون‌های استروژن و پروژسترون به تحریک رشد سلول‌های سینه کمک می‌کنند. با اطلاعاتی در زمینه‌ی وضعیت گیرنده‌ی هورمون‌ها پزشک روش مناسب درمان سرطان سینه التهابی برای بیمار را انتخاب خواهد کرد.

وضعیت گیرنده‌ی HER-2

HER-2/neu پروتئینی است که رشد برخی سلول‌های سرطان سینه را افزایش می‌دهد. حدود یک سوم زنان مبتلا به سرطان سینه مقدار بسیار زیادی از این پروتئین‌های رشد دارند.  

بعد از شیمی درمانی معمولاً جراحی (ماستکتومی) انجام می‌شود. در این جراحی برخی از غدد لنفاوی برداشته می‌شود. بعد از آن نیز در بسیاری از زنان پرتو درمانی انجام می‌شود.

شیمی درمانی یا هورمون درمانی بعد از پرتو درمانی انجام می‌شود به خصوص اگر سرطان به غدد لنفاوی رسیده باشد.

در صورت مثبت بودن آزمایش HER-2 درمان با تراستوزوماب (هرسپتین)، در طول شیمی درمانی و بعد از آن انجام می‌شود.

چگونه با سرطان سینه التهابی کنار بیاییم؟

سرطان سینه التهابی بیماری بسیار جدی است. اما جای امیدواری وجود دارد چرا که درمان‌ها در حال پیشرفت هستند.

با پزشک خود درباره‌ی آزمایش ژنتیکی سرطان سینه صحبت کنید. این آزمایش نشان می‌دهد اعضای دیگر خانواده تا چه حد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *