بهداشت بانوانجنسیسلامتی

بهتر است بدانید زگیل تناسلی چگونه ایجاد می شود ؟

عامل ایجادکننده زگیل تناسلی، ویروسی به نام HPV است . این ویروس معمولا در اثر تماس مستقیم فرد به فرد انتقال پیدا می کند و می تواند طیف وسیعی از زگیل های بسیار کوچک و ریز تا ضایعات بزرگتر که شبیه گل کلم هستند ، ایجاد کند .

آیا زگیل تناسلی فقط از راه تماس جنسی منتقل می شود ؟

راه انتقال این بیماری عمدتا تماس جنسی است اما ما مواردی هم داشته ایم که خانم ها از راه اپیلاسیون در مراکز غیر بهداشتی به این ویروس آلوده شده اند . یعنی وسایل یکبار مصرف نبوده و در تماس با فرد بیمار ، آلوده شده اند و همان وسایل بدون اینکه ضد عفونی شوند ، برای افراد دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته اند . از طرفی طی اپیلاسیون ، پوست ممکن است دچار آسیب شود و فرد را بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کند . جالب اینجاست که سیستم ایمنی بدن ، ویروس عامل زگیل تناسلی را در بدن نمی بیند و از کنار آن عبور می کند . از این رو فردی که به این ویروس آلوده می شود ، مشکل جدی و خاصی نخواهد داشت و بسیاری اوقات زگیل ها فقط از نظر ظاهری برای فرد آزاردهنده هستند .

درمان زگیل تناسلی در گذشته چگونه بوده است ؟

درگذشته برای درمان زگیل ها معمولا یک التهاب مصنوعی مانند سوزاندن با کوتر در محل ایجاد می شد تا سیستم ایمنی بدن برای رفع التهاب وارد کار شود و در عین حال عامل زگیل تناسلی را هم ببیند و آن را از بین ببرد ، اما بعد از مدتی مشخص شد استنشاق دود یا بخار ناشی از کوتر کردن زگیل ها توسط پزشک ، می تواند پزشک را هم آلوده کند و باعث ایجاد زگیل در وی شود . به همین دلیل تصمیم گرفته شد به جای سوزاندن از سرما یا کرایوتراپی کمک گرفته شود زیرا سرما هم می تواند به اندازه ی گرما سوزاننده باشد . سوزاندن زگیل ها ، تاولی در محل ایجاد می کند که باعث فعال شدن سیستم ایمنی می شود . البته به تازگی درمان های دیگری هم معرفی شده که تعدیل کننده و فعال کننده ی سیستم ایمنی بدن هستند . امروزه پماد هایی تولید شده اند که وقتی بیمار استفاده میکند و آن را روی زگیل های پوستی می زند اثربخشی بسیار خوبی دارد . البته اگر زگیل ها خیلی بزرگ و گل کلمی باشند ، معمولا از روش های جراحی کمک گرفته می شود .

سخن پایانی :

جوانی غمزده به مطب من آمد و بخاطر داشتن رابطه جنسی پر خطر و خارج از عرف ، به زگیل تناسلی مبتلا شده بود . از کاندوم استفاده نمی کرد و بخاطر دیدنفیلم های پورنو گرافی ، به اشتباه تصور می کرد که هیچ مسئله ای برای او ایجاد نخواهد شد . او نمی دانست که جدا از تبخال تناسلی ، سوزاک یا دیگر بیماری های آمیزشی ، زگیل تناسلی نیز می تواند به راحتی منتقل شود و در صورت عدم تشخیص و درمان ، حتی فرد را به سرطان مبتلا کند .

 

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *