داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

جوانه‌های بروکلی برای درمان دیابت

برای درمان دیابت چه بخوریم ؟ جوانه‌های بروکلی از گیاهان بسیار مفیدی هستند که می‌توانند نقش بسیار مهمی را برای درمان دیابت ایفا کنند. این گیاهان به تنظیم کردن سطوح قندخون کمک کرده و به خصوص برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید هستند. دلیل این خاصیت وجود سولفورفان در جوانه‌های بروکلی می‌باشد.

برای درمان دیابت چه بخوریم

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» در مطالعه‌ای که توسط مجله‌ی پزشکی Science Translational Medicine منتشر شد، محققین الگوهای مرتبط با ژن را در دیبات نوع ۲۲ بررسی کردند و با مطالعه‌ی مواد مختلف، به دنبال بهترین ماده برای خنثی کردن اثرات دیابت در بدن بودند. در این مطالعه هزاران ماده مورد بررسی قرار گرفتند که بهترین نتایج را ماده‌ای به نام «سولفورفان» بدست آورد. این ماده به ۲ روش با دیابت مقابله می‌کند، سولفورفان تولید گلوکز را درون سلول‌های بدن مهار کرده و تحمل گلوکز را در حیواناتی که رژیم غذایی سرشار از فروکتوز را داشته‌اند، افزایش داد. در ادامه‌ی این پژوهش محققین دریافتند که این ماده برای بهبود وضعیت سطح قندخون در بدن انسان نیز موثر می‌باشد.

دیابت نوع ۲ زمانی پدیدار می‌شود که بدن انسان قادر به استفاده از هورمون انسولین به طور مطلوب و مناسبی نیست. این موضوع باعث می‌شود تا سطح قند در خون افزایش پیدا کرده و به بروز مشکلاتی مانند حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، آسیب عصبی و نارسایی کلیه‌ها منجر گردد.

متفورمین یکی از مرسوم‌ترین داروهای موجود برای درمان دیابت می‌باشد. اما برخی از بیماران قادر به استفاده از این دارو نیستند، زیرا مصرف متفورمین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش دهد. همچنین از عوارض جانبی این دارو می‌توان به این موارد اشاره کرد: اسهال، استفراغ، حالت تهوع، سرفه، احساس خفگی و کاهش سطح ویتامین ب۱۲ در بدن که می‌تواند باعث بروز خستگی و کم‌خونی شود.

جوانه‌های بروکلی دارای تریکبات طبیعی مانند indole-۳-carbinol هستند که مطالعات نشان می‌دهند برای کاهش خطر سرطان‌های پستان، پروستات، اندومتریوم و روده مفید می‌باشند. شما می‌توانید جوانه‌های بروکلی را از سبزی‌فروشی‌ها و یا کشاورزان محلی تهیه کنید، البته پرورش آنها در خانه نیز مشکل نبوده و می‌توانید با آموزش‌های لازم اینکار را انجام دهید.

پژوهشی که در مجله‌ی Food Science and Technology منتشر شد، نشان می‌دهد که بهترین زمان برای چیدن جوانه‌های بروکلی، بعد از ۵ روز رشد بذر بوده و سپس باید آنها را برای ۴ روز در یخچال نگهداری کنید.

در کنار جوانه‌های بروکلی می‌توانید از سایر سبزی‌های مفید مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم معمولی نیز بهره ببرید که همگی حاوی سولفورفان می‌باشند. این ماده همچنین در برخی از مواد غذایی تخمیر‌شده مانند کیمچی نیز یافت می‌شود.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *