تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

هفت دلیل مهم برای آهسته غذا خوردن!

همواره از بزرگترها درباره فواید آهسته غذا خوردن و جویدن غذا به میزان کافی، مطالبی شنیده ایم. بسیاری از محققین بر این باورند که: آهسته غذا بخورید تا سالم باشید.

downloadدر اینجا به بررسی هفت دلیل اهمیت جویدن غذا در فرآیند گوارش و هضم می پردازیم:

۱- جذب بیشتر مواد غذایی:

جویدن مواد غذایی را از ذرات بزرگتر به ذرات کوچکتر می شکند. این امر سبب هضم راحت تر مواد غذایی خواهد شد که جذب آسان تر مواد غذایی در روده ها را نیز در پی دارد.

۲- حفظ وزن مناسب و تناسب اندام:

جویدن بیشتر، زمان بیشتری را برای پایان یک وعده غذایی به ما می دهد و این امر سبب می کردد که حجم کتری کالری را وارد بدن خود کنیم. حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا مغز ما سیگنال مناسب را به اندام های گوارشی برساند تا احساس سیری اتفاق افتد. بنابراین تحقیقات نشان داده است که افرادی که آهسته تر غذا می خورند، در هر وعده غذایی ۱۰ درصد کالری کمتری را نسبت به افرادی که تند غذا می خورند، مصرف می کنند.

۳- مواد غذایی بیشتر در معرض بزاق قرار می گیرند:

بزاق حاوی آنزیم های گوارشی است. بنابراین با آهسته جویدن غذا ، زمان بیشتری به این آنزیم می دهیم تا شروع به شکسته شدن مواد غذایی کند و این امر هضم را آسانتر می کند. یکی از این آنزیم های بزاق لیپاز است که به شکستن چربی ها کمک می کند. همچنین ترشح بیشتر بزاق به حرکت روان تر مواد در مری نیز کمک می کند.

۴- هضم راحت تر:

فرآیند جویدن غذا و تبدیل آن به قطعات کوچک تر سبب آسان تر شدن هضم مواد غذایی می شود. هضم فرآیند دشواری است که نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد. جویدن غذا سبب می شود که معده کار خود را به طور موثرتری انجام دهد و تجزیه مواد غذایی سرعت بیشتری داشته باشد.

۵- جویدن غذا ، برای دندان ها بسیار مفید است:

استخوان های فک، دندان ها را حفظ می کنند و زمانی که جویدن انجام می شود، این امر برای تقویت استخوان های فک و دندان ها بسیار مفید است. همچنین همان طور که گفته شد، در حین جویدن مناسب ترشح بزاق افزایش می یابد که علاوه بر کمک به هضم مواد غذایی، به پاک شدن ذرات غذایی و محیط دهان از باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا کمک شایانی می کند و ایجاد پوسیدگی و پلاک های دندانی نیز کاهش می یابد.

۶- مواد غذایی مدت کمتری در روده باقی می ماند:

هنگامی که ذرات غذایی به صورت نادرست جویده و وارد معده شوند، ممکن است به صورت هضم نشده باقی بماند و وارد روده شوند. در روده فعالیت باکتری ها برای شکستن مواد غذایی آغاز خواهد شد که این فعالیت زیاد منجر به تولید گاز بیشتر در سیستم گوارشی، نفخ، اسهال، یبوست، درد شکم و سایر مشکلات گوارشی می شود.

۷- لذت بردن از طعم مواد غذایی:

اگر در هر وعده مواد غذایی را به سرعت قورت دهیم و مواد غذایی کامل جویده نشود، طعم و مزه واقعی اجزای آن ماده غذایی را درک نخواهیم کرد. بنابراین آهسته غذا خوردن سبب بیشتر لذت بردن از طعم مواد غذایی خواهد شد.

توجه داشته باشید که: با وجود اینکه جویدن غذا امری ضروری است، جویدن بدون مصرف مواد غذایی می تواند بر سلامت بدن نتیجه معکوس داشته باشد. در هنگام جویدن آدامس مغز ما سیگنال هایی را به اندام های گوارشی می فرستد که مواد غذایی در راه است. بنابراین، آنزیم ها و اسیدهای گوارشی فعال می شوند در صورتیکه ماده غذایی برای هضم وجود ندارد. این امر در طولانی مدت می تواند سبب بروز بسیاری از مشکلات گوارشی شود.

منبع: پارسی طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *