داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

نسخه های پاکسازی روده‌ در طب سنتی

روده‌ی بزرگ یکی از اعضای مهم بدن انسان است که با جذب مواد غذایی مفید و دفع سموم و مواد زائد از بدن به عملکرد صحیح دیگر اعضای بدن و حفظ سلامتی کمک می‌کند، اما اگر به دلایل مختلف این اتفاق نیفتد، ممکن است علائم انواع بیماری‌ها مانند سردرد، آکنه، یبوست، رفلاکس معده، کولون، سندرم روده‌ی تحریک پذیر و … ظاهر شوند و شما را دچار مشکل کنند. سم زدایی از روده‌ها به خصوص روده‌ی بزرگ می‌تواند از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کند. در این جا گیاهان دارویی را که در پاکسازی روده‌ ها موثرند، برای‌تان آورده‌ایم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

پاکسازی روده‌

پاکسازی روده‌ با دم‌کرده‌ی برگ سنا

درمانگران قدیم طب سنتی ایران برای درمان یبوست، دم‌کرده‌ی برگ سنا را تجویز می‌کردند. این دم‌کرده برای پاکسازی روده‌ و بهبود هضم نیز موثر است.

– یک لیوان آب را بجوشانید، سپس اجازه دهید کمی سرد شود. گیاه خرد شده را داخل آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. ترکیب را صاف کنید و  سپس این دم‌کرده را بنوشید.

آب آلو بخارا

آلو بخارا (گوجه برغانى) همان آلوى سیاه است که طبیعتی سرد و تر دارد و مسکن حرارت گرم مزاج‌ها و صفراوى‌هاو ضد عطش و تب‌های ناشی از گرماست. آب آلو  نیز سرشار از فیبر است، به همین دلیل این نوشیدنی یک ملین طبیعی محسوب می‌شود که با  تحریک روده، اجابت مزاج را آسان می‌کند.

– چند عدد آلو بخارا و مقداری عرق کاسنى، عرق بیدمشک و گلاب مخلوط کنید و روى شعله ملایم بجوشانید تا خوب نرم شود، سپس آلوها را صاف کنیدتا عصاره‌ی آن‌ها به دست بیاید. آب‏ آلو بخارای صاف شده را در یخچال نگهدارى کرده و روزانه به مقدار نیاز میل کنید.

تخم شربتی

دانه‌ها‌ی تخم شربتی منبع غنی فیبر محلول و امگا۳ هستند و مصرف آن‌ها باعث کاهش التهاب روده‌ها و پاکسازی آن‌ها می‌شود. این دانه‌های کوچک گیاهی همچنین سلامت پوست را حفظ می‌کنند و درد مفاصل را تسکین می‌دهند.

– برای پاکسازی روده‌ها، به مدت دو هفته تخم شربتی را به شکل شربت مصرف کنید.

آب آمله

آمله،گیاهی سرشار از ویتامین سی است و مصرف آن باعث بهبود سوخت و ساز بدن، افزایش گلبول‌های قرمز خون و رشد بافت‌ها و استخوان‌ها می‌شود. این گیاه همچنین از بهترین داروهای طبیعی برای پاکسازی روده‌ است، به همین دلیل در طب سنتی به نوشیدن آب آمله توصیه شده است.

–۱۰۰ گرم آمله‌ی تازه را بخار بدهید، سپس آن را در مخلوط‌کن بریزید و مقداری آب به آمله‌های له شده اضافه کنید. روزانه دو فنجان از این ترکیب بنوشید.

زنجبیل و عسل

زنجبیل یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین داروهای گیاهی است که از سال‌های دور در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. ریشه‌ی این گیاه به تحریک عملکرد روده‌ی بزرگ کمک و مواد زائد و سموم را دفع می‌کند.

–  ریشه‌ی زنجبیل را بشویید، سپس آن را له کنید و آبش را بگیرید. یک قاشق چای‌خوری آب زنجبیل را با کمی عسل و آب مخلوط کنید و خوب هم بزنید. این مخلوط را دو یا سه بار در روز بنوشید.

آب لیمو و آب سیب

سیب میوه‌ی سلامتی و لیمو ترش نیز دارای خواص دارویی فراوان است. اگر می‌خواهید روده‌های‌تان را با یک نوشیدنی خانگی پاکسازی کنید، آب سیب و عصاره‌ی لیموترش را با هم ترکیب کنید و بنوشید.

– آب چند عدد سیب ‌را بگیرید و با یک لیوان آب مخلوط کنید، سپس دو قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه را  به آن اضافه و خوب مخلوط کنید. این نوشیدنی را سه بار در روز بنوشید.

– این درمان برای مادران شیرده و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

تخم کتان

تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر طبیعی و آنتی‌اکسیدان‌هاست و مصرف آن باعث پاکسازی روده‌ی بزرگ و دفع سموم و مواد زائد می‌شود.

– یک قاشق غذاخوری تخم کتان پودر شده را در یک لیوان آب بریزید و خوب مخلوط کنید. این ترکیب را ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه و ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب بنوشید. همچنین می‌توانید تخم کتان پودر شده را به میوه‌ها، سالاد سبزیجات، ماست و دیگر مواد غذایی سالم اضافه کنید.

سرکه‌ی سیب و عسل

سرکه‌ی سیب یک ضد عفونی کننده‌ی قوی است و آنتی‌اکسیدان‌های آن به راحتی مواد غذایی در روده‌ها را تجزیه و اسید موجود در معده‌ را متعادل می‌کند. عسل نیز دارای ترکیبات فعال ضد سلول‌های سرطانی است و در پاکسازی روده‌ی بزرگ مفید است.

– دو قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب و دو قاشق غذاخوری عسل را به دولیوان آب گرم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا زمانی که عسل و سرکه در آب حل شوند. این نوشیدنی را صبح‌ها مصرف کنید.

یونجه

یونجه یکی از گیاهان موثر برای پاکسازی روده‌ بزرگ است و مصرف آن باعث سم‌زدایی دستگاه ادراری، تصفیه‌ی کبد و خون، تسهیل اجابت مزاج و کاهش کلسترول می‌شود.

–  شما می‌توانید از برگ‌های یونجه دمنوش تهیه کنید یا آن را به سوپ و سالاد‌های خود اضافه کنید.

– افرادی که دچار سرطان نقرس یا بیماری‌های خودایمنی هستند و زنان باردار از یونجه یا مکمل آن استفاده نکنند.

پاکسازی روده‌

گیاه گندم

در طب سنتی ایران از گیاه گندمک برای پاکسازی روده ، سموم و مواد زائد از بدن و تقویت عضلات روده و معده استفاده می‌شده است‌. این گیاه همچنین یبوست را نیز درمان می‌کند. برای استفاده از این گیاه با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

– مقداری آب را در ظرفی بریزید و به مدت چند دقیقه بجوشانید، سپس شعله را خاموش کنید. آب جوش را در یک فنجان بریزید، دو قاشق غذاخوری گندمک خشک شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. ترکیب را صاف کنید و بنوشید.

لوبیا و عدس

حبوبات منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر و از جمله داروهای خانگی برای پاکسازی روده بزرگ هستند. از میان حبوبات،  لوبیا و عدس بهترین انتخاب برای بهبود عملکرد سیستم  گوارش و کاهش التهاب‌ اند، زیرا فیبر پرو بیوتیک آن‌ها باکتری‌های بد را کاهش می‌دهد و در نتیجه سموم بدن‌تان را از بین می‌برد.

– برای پاکسازی روده‌ی بزرگ، لوبیا و عدس را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید.

تخم رازیانه

از تخم رازیانه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و پاکسازی روده‌ ها استفاده می‌شود.  فیبر دانه‌های رازیانه سموم سرطان‌زا و مواد زائد را از بدن خارج و مشکلات هضم را درمان می‌کند.

– نصف قاشق چای‌خوری‌ تخم رازیانه‌ی خرد شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، سپس محلول به‌دست آمده را بنوشید.

ریواس

گیاه ریواس خاصیت قابض دارد و مواد زائد در بدن‌ و پلاک‌هایی که در دیواه‌ی روده‌ها تشکیل می‌شود را ‌از بین ببرد.

– ریواس و مقداری آب را داخل یک ظرف بریزید و ترکیب را به مدت چند دقیقه بجوشانید، سپس حرارت را کم کنید و اجازه  دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. می‌توانید مقداری آب لیمو و عسل به دمنوش اضافه کنید، سپس آن را  بنوشید.

آب گلابی

گلابی یکی از میوه‌های پرخاصیت تابستانی است و مصرف این میوه و آب آن از یبوست پیشگیری کرده و رورده‌ی بزرگ را پاکسازی می‌کند.

–  به این منظور، به مدت دو هفته، هر روز صبح آب یک عدد گلابی را بگیرید، کمی عسل به آن اضافه کنیدو  بنوشید.

روغن کنجد

روغن کنجد یکی از بهترین روغن‌های گیاهی برای تهیه‌ی انواع غذاها و سالادهاست و مصرف آن مورد تایید متخصصان طب سنتی است. یکی از خواص این روغن شگفت‌انگیز، کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارشی، رفع یبوست و پاکسازی روده‌هاست. مصرف روغن کنجد همچنین باعث کاهش فشار خون و کلسترول  می‌شود.

– اگر به دانه‌های گیاهی حساسیت ندارید، هر روز صبح دو تا سه  قاشق روغن کنجد میل کنید.

سیر

سیر ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد انگل است، به همین دلیل مصرف آن سموم و میکروب‌های بیماری زا دستگاه گوارش و روده‌ی بزرگ را از بین می‌برد، التهاب  را کاهش می‌دهد و جذب مواد مغذی را تقویت می‌کند.

–  سیر خام بخورید یا سیر له شده را به انواع غذاهایی که در خانه تهیه می‌کنید،اضافه کنید.

کرفس

کرفس دارای فیبر فراوانی است و مصرف سبزی یا آب کرفس به پاکسازی روده‌ کمک زیادی می‌کند.

– برای پاکسازی روده ها ، هفته‌ای دوبار، آب چند شاخه کرفس را بگیرید و بنوشید.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *