داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص شگفت انگی گل راعی

گل راعی یکی از گیاهان پرخاصیت است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید . برای آشنایی با خواص گل راعی لطفا با عطارباشی همراه باشید.

خواص گل راعی

گیاه‌شناسی

گل راعی که به آن علف چای، هوفاریقون، گل شهناز و گل هزار چشم نیز می‌گویند، گیاهی علفی با بوی معطر است که معمولا به شکل خودرو در میان کشتزارهای گندم و نواحی کوهستانی می‌روید. این گیاه در ایران در دامنه‌ی کوه‌های البرز، چالوس، مازندران و نقاط غربی  یافت می‌شود. زمان گلدهی گل راعی با توجه به منطقه‌ی رویش از اردیبهشت تا مهرماه و قسمت دارویی گیاه، سرشاخه‌های گلدار آن است.

طبیعت: در منابع  طب سنتی، مزاج این گیاه را  گرم و خشک آمده است.

خواص گل راعی برای پوست

گل راعی قابض و ضد عفونی‌کننده است، به همین دلیل از آن در درمان مشکلات پوست‌های چرب استفاده می‌شود. به این منظور،۵۰ گرم سرشاخه‌ی گلدار گیاه را در یک لیتر آب  جوش بریزید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در آن دم بکشد، سپس این دم‌کرده را روی پوست صورت‌تان اسپری کنید. این محلول پوست شما را از آلودگی‌ها پاک و از بروز چین و چروک پیشگیری می‌کند.

ضد افسردگی

گل راعی با تاثیر در فعالیت‌های مغزی می‌تواند به عنوان یک داروی گیاهی برای افسردگی‌های خفیف و فصلی استفاده شود.  این گیاه ضداضطراب، بی‌خوابی و  بی‌اشتهایی است.

ضد میکروب قوی

عصاره‌ی گل راعی یک ضد میکروب و ویروس قوی محسوب می‌شود و مصرف آن، شما را از بسیاری از بیماری‌های عفونی دور نگه می‌دارد.  عصاره‌ی این گیاه بر ویروس آنفلوآنزا، ویروس تبخال و ویروس ایدز(HIV)  اثر قوی دارد.

ضد سوختگی

فرآورده‌های تهیه شده از گل راعی، درمانگر زخم‌ها، سوختگی‌ها، ضد آفتاب، دردهای ماهیچه‌ای و خونریزی‌های سطحی است.

سایر خواص گل راعی

– گل راعی ضد التهاب و عفونت‌های دستگاه تناسلی – ادراری است.

– درمان آسیب‌های‌مجاری صفراست.

– ضد التهاب مثانه و ادرارآور است.

– دم‌کرده‌ی آن سرماخوردگی را درمان می‌کند.

روغن گل راعی

روغن قرمزی که از گیاه و گلبرگ‌های این گیاه تهیه می‌شود نیز مصرف دارویی دارد. روغن این گیاه به روش زیر به دست می‌آید:

–  ‌یک ظرف بزرگ را انتخاب کرده و یک چهارم آن را از گل‌های راعی پر ‌کنید، سپس نیم لیتر روغن زیتون به آن اضافه کنید و اجازه دهید یک ساعت بماند. بعد این ترکیب را درون ظرف شیشه‌ای کوچکی بریزید، دهانه‌ی آن را محکم ببنـــدید و به مدت ۱۰ روز مجاور گرمـــا و نور خــورشید قرار دهید. پس از این مدت، روغن را صاف کنید و برای رفـــع گرفتگی‌های غیر ارادی عضلات بدن، درد شکم، کمر و…  به کار ببرید.

مقدار مصرف

گل خشک: دو تا چهار گرم از گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. این دم‌کرده را می‌توان دو بار در روز مصرف کرد.

قرص: می‌توان با توجه به نوع بیماری و تشخیص پزشک، روزی یک تا سه  قرص مصرف کرد.

تنتور: می‌توان ۳ تا ۶ میلی لیتر از آن را در روز مصرف کرد.

عوارض جانبی

– مصرف گل راعی فقط برای افراد بزرگسال است. علاوه بر این نباید این گیاه را بدون نظر متخصص بیش از ۱۵ روز مداوم مصرف کرد.

– میزان مصرف دارویی متعادل گیاه زیر نظر پزشک طب سنتی هیچ گونه عارضه‌ی جانبی ندارد، اما  مصرف زیاد این گیاه ممکن است باعث حساسیت به نور شود.

– التهاب روده، آلرژی، ایجاد خستگی و بی‌خوابی نیز از دیگر عوارض مصرف زیاد گیاه هستند.

تداخلات دارویی

ترکیبات گل راعی با داروهای سیکلوسپورین، دیگوکسین، تئوفیلین، کاربامازپین، فنی توئین، قرص‌های ضدبارداری، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدمیگرن داروهای ضد ایدز و داروهای قلبی تداخل دارویی دارد و اثر آن‌ها را کاهش می‌دهد.

نکته‌های خواندنی

– گل راعی دارای ۲۰ گونه و واریته در نقاط مختلف ایران است و چند گونه از آن‌ها بسیار مشابه هستند و  فقط یک گونه‌ی آن دارویی است. هم چنین بعضی از گونه‌ها نیز سمی هستند، به همین دلیل بهتر است از فرآورده های موجود در داروخانه استفاده کنید.

– فرآورده‌های دارویی این گیاه دیر اثر هستند و اثر آن‌ها از چهار تا شش هفته پس از مصرف شروع می‌شود.

– قطره‌ی گل راعی را هرگز نباید به طور مستقیم میل کرد و حتما باید در مقدار کمی آب رقیق شود.

– گیاه بلافاصله پس از چیدن باید خشک شود، در غیر این صورت ممکن است مواد فعال آن از بین بروند.

نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *