تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

رژیم لاغری و کاهش وزن پارینه سنگی

رژیم لاغری پارینه سنگی که با نام رژیم لاغری غارنشین و یا عصرحجر هم معروف است، عمدتا روی غذاهایی متمرکز است که در دسترس انسان‌های این دوره از زندگی بوده است.

رژیم لاغری پارینه سنگی در واقع نوعی رژیم غذایی است که در آن صرفا از خوراکی هایی استفاده می شود که انسان تا پیش از کشاورزی در اختیار داشته است.

از این غذاها می توان به گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، صدف ها، ریشه گیاهان، انواع میوه ها، میوه های مغزدار، قارچ های خوراکی و مانند آن اشاره کرد و باید از مواردی مانند سیب زمینی، شکر، مواد غذایی فرآوری شده، لبنیات، حبوبات و غلات پرهیز نمود.

طرفداران این رژیم لاغری معتقدند که بدن انسان در مدت ۲ میلیون سال خود را برای خوردن غذاهای یافت شده در طبیعت تطبیق داده است و تغییر ناگهانی در رژیم غذایی که پس از کشاورزی برای انسان رخ داده را مطابق نیازهای بدن او نمی دانند.

هدف از این رژیم لاغری، مانند دیگر رژیم ها، متناسب و سالم نگهداشتن بدن است. برخی از تحقیقات روی این رژیم لاغری نشان داده است که می تواند ترکیبات بدن و سوخت و ساز بدن را در مقایسه با رژیم های غذایی غربی بهبود بخشد.

خوراکی های مورد استفاده

در این رژیم لاغری خوردن غذاهایی توصیه می شود که اجداد ما پیش از دوران کشاورزی و دامداری، مصرف می کردند و می توان به صورت زیر آنها را دسته بندی نمود:

* ۵۵ درصد از کالری روزانه با مصرف خوراکی های دریایی (مانند سالمون، قزل الا، میگو و صدف خوراکی) و گوشت کم چرب (از جمله گوشت گاو، بره، جوجه، بوقلمون) به دست می آید.

* ۱۵ درصد از کالری روزانه با مصرف میوه ها، سبزیجات (مانند بروکلی، فلفل، پیاز، هویج، گوجه فرنگی و غیره)، دانه ها و آجیل (مانند بادام، گردو، فندق، دانه های آفتابگردان، دانه کدو تنبل) و ریشه ها (مانند انواع سیب زمینی ها) به بدن می رسد.

همچنین در صورت استفاده از نمک و ادویه می توان از نمک دریا، نمک هیمالیا، سیر، زردچوبه و رزماری استفاده کرد.

غذاهای ممنوعه این رژیم لاغری

حذف کامل لبنیات، غلات، روغن های سبزیجات( مانند پالم)، چربی های ترنس، مارگارین، آب میوه، شکلات، بستنی، نان، ماکارونی، گندم، جو ، نمک و شکر  در این رژیم لاغری واجب است.

نوشیدنی های مجاز هنگام تشنگی

هنگام تشنگی، مصرف آب توصیه می شود. اما برخی از افراد چای و یا قهوه می نوشند و البته باید گفت این دو نوشیدنی دقیقا در رژیم لاغری پارینه سنگی وجود ندارد.

اما در مواقع لزوم با کمی تخفیف می شود چای و یا قهوه نوشید. چای نیز بهتر است چای سبز باشد.

اثرات سلامتی

از جنبه های خوب این رژیم لاغری می توان به مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده، شکر و نمک اشاره کرد.

در بیشتر رژیم های دیگر نیز از این قبیل توصیه ها مشاهده می کنیم. رژیم لاغری پارینه سنگی تا حدی با رژیم لاغری مدیترانه ای شباهت دارد و از رژیم های غربی سالم تر است.

البته یکی از ایرادهایی که به این رژیم گرفته شده است، دریافت ویتامین D و همچنین مقدار  ناکافی کلسیم، ماده معدنی لازم برای بدن و استحکام استخوان ها است.

همچنین خطر سمی شدن بدن به دلیل مصرف بالای ماهی در این رژیم لاغری نیز وجود دارد.

محققان در چند تحقیق ،البته بسیار اندک ،در سال ۲۰۱۶، متوجه شدند که این رژیم غذایی سوخت و ساز و شرایط قلب و عروق افراد را بهبود می بخشد.

اما شواهد آنقدر قوی و محکم نیست که بتوان افراد مبتلا به سندرم متابولیک و یا مشکلات قلبی را به پیروی از این نوع رژیم لاغری تشویق کرد.

بیماری های فراوان

طرفداران این رژیم لاغری معتقدند که با ظهور کشاورزی و تغییر رژیم غذایی ناگهانی انسان، بیماری های فراوانی نیزگریبان انسان را گرفت.

بیماری هایی که تا پیش از آن، انسان به آنها مبتلا نمی شد. بیماری های فراوانی اصطلاحی است که گاهی در مورد گروهی از بیماری ها و شرایط بهداشتی استفاده می شود که عموما تصور می شود به دلیل افزایش ثروت در جامعه ایجاد شده است.

از این بیماری ها می توان به سرطان های روده بزرگ، ریه، پستان، خون، مغز کودکان، معده و کبد و همچنین دیابت، بیماری کرونر قلب، چاقی و نقرس اشاره کرد.

یک نمونه از برنامه رژیم لاغری پارینه سنگی (برای یک هفته)

در این نمونه برنامه غذایی پارینه سنگی از تمام خوراکی ها به طور متعادل آورده شده است.

شنبه

* صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات، سرخ شده با روغن نارگیل، به همراه یک نوع میوه

* ناهار: سالاد جوجه با روغن زیتون. یک مشت آجیل

* شام: برگر تفت داده شده در کره، به همراه سبزیجات

یکشنبه

* صبحانه: گوشت گاو و تخم مرغ و یک نوع میوه

* ناهار: برگر

* شام: سالمون تفت داده شده در کره به همراه سبزیجات

دوشنبه

* صبحانه: سبزیجات و گوشت (البته اگر از روز گذشته غذایی مانده و در یخچال گذاشته شده باشد، می توانید مصرف کنید.)

* ناهار: ساندویچ گوشت و کاهو و سبزیجات تازه

* شام: گوشت چرخ کرده سرخ شده، به همراه سبزیجات به همراه کمی توت

سه شنبه

* صبحانه: تخم مرغ و یک نوع میوه

* ناهار: ماهی سرخ شده و یک مشت آجیل

* شام: گوشت گاو به همراه سبزیجات

چهارشنبه

* صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

* ناهار: سالاد جوجه به همراه روغن زیتون. یک مشت آجیل

* شام: استیک و سبزیجات به همراه میوه

پنجشنبه

* صبحانه: گوشت گاو و یک نوع میوه

* ناهار: استیک و سبزیجات

* شام: سالمون و سبزیجات و آووکادو

جمعه

* صبحانه: گوشت و سبزیجات

* ناهار: ساندویچ گوشت و سبزیجات تازه

* شام: بال مرغ گریل شده، سبزیجات و سس سالسا

توجه: البته اگر می خواهید سریع تر لاغر شوید، خوردن آجیل را محدود کنید.

هنگام رفتن به رستوران

افرادی که تحت رژیم لاغری پارینه سنگی هستند، در رستوران ها با مشکل برخورد نمی کنند. چرا که می توانند به راحتی غذاهای گوشتی و البته ماهی سفارش دهند.

همچنین بهتر است از آنها بخواهند که غذای شان را با روغن زیتون و یا نارگیل سرخ کنند و البته غذای سفارشی شان را با سبزیجات فراوان بخورند.

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *