داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص گیاه مارچوبه برای سلامت زنان

زنان در طول زندگی خود و حتی به طور ماهانه با تغییرات فراوانی مواجه می‌شوند. همچنین با وجود استرس‌ها و چالش‌های زندگی مدرن، زنان با مشکلات و نوسانات مختلفی روبه‌رو هستند. اینجاست که مکمل‌های گیاهی می‌توانند به کمک شما آیند. گیاه مارچوبه یکی از بهترین گیاهان دارویی و کهن است که خواص فراوانی داشته و به خصوص می‌تواند برای زنان مفید باشد.

گیاه مارچوبه

متعادل‌کننده‌ی هورمون‌ها

گیاه مارچوبه حاوی ترکیبی به نام ساپپین است که برای تعادل و عملکرد هورمون‌های جنسی زنان، استروژن و پروژسترون ضروری است. متعادل بودن سطوح استروژن و پروژسترون می‌تواند سلامتی هورمونی شما را تضمین کرده و به تنظیم بودن سیستم غدد درون‌ریز کمک می‌کند که شامل تولید هورمون استرس (کورتیزول) می‌باشد.

تنظیم قندخون

مصرف گیاه مارچوبه می‌تواند برای خنثی کردن علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مفید باشد. این سندرم بین ۵ تا ۱۰ درصد از زنان را در دوران بارداری گرفتار خود می‌کند و رابطه‌ی قوی با مقاومت بدن به انسولین دارد. مطالعات نشان می‌دهند که گیاه مارچوبه می‌تواند به هضم کربوهیدرات‌ها و جذب آنها در بدن کمک کند که باعث بهبود ترشح انسولین و عملکرد آن در بدن می‌گردد. این خواص، مارچوبه را به یک گیاه دارویی ضددیابت قوی تبدیل می‌کنند.

بهبود خلق‌و‌خو و کاهش استرس

علاوه بر فواید مارچوبه برای تضمین سلامت غدد آدرنال و تیروئید، این گیاه همچنین می‌تواند به حفظ تعادل بدن در شرایط استرس‌زا نیز کمک کند. مارچوبه سطوح کورتیزول در بدن را متعادل کرده و در طب سنتی برای درمان خستگی مزمن تجویز می‌شود. این گیاه پرخاصیت از نوسانات خلقی سریع و متعدد پیشگیری کرده و علائم عادت ماهانه‌ی زنان را کاهش می‌دهد.

تقویت‌کننده‌ی مغز

مارچوبه دارای اثرات محافظت‌کننده‌ی عصبی است که به بهبود حافظه در مردان و زنان کمک کرده و سرعت انقباض سلولی را کاهش می‌دهد. استرس می‌تواند آسیب‌های مختلفی را به مغز وارد کند که خوشبختانه مارچوبه یک گیاه ضداسترس بوده و می‌تواند از این آسیب‌ها که شامل گیجی و از دست دادن حافظه هستند جلوگیری کند.

مفید برای قاعدگی سالم، باروری، بارداری و یائسگی

همانطور که اشاره کردیم مارچوبه گیاه مخصوص زنان است و می‌تواند آنها را از همان اولین دوره‌ی قاعدگی تا دوران یائسگی همراهی کند. مارچوبه به رشد سالم فولیکول‌های تخمدان کمک کرده و چرخه‌ی قاعدگی را از طریق مدیریت مقدار خون از دست رفته پشتیبانی می‌کند. این گیاه همچنین می‌تواند به افزایش باروری کمک کرده و برای تولید شیر مقوی در مادران شیرده مفید باشد.

روش‌های مصرف مارچوبه

شما می‌توانید مکمل‌های پودری این گیاه را که به شکل کپسول وجود دارند را تهیه کرده و مصرف کنید. حداقل زمان لازم برای آشکار شدن اثرات این مکمل، دو هفته مصرف می‌باشد. حتما قبل از مصرف مکمل‌های گیاهی با متخصص طب سنتی مشورت کنید تا بهترین نتایج را کسب کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *