تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایورزش

آرژنین چیست و چرا از آن استفاده می کنند؟

آیا شما نیز هنگام ورود به یک فروشگاه مکمل فروشی نمیدانید از کجا شروع کنید؟ پس در این زمینه تنها نیستید.تعداد بسیار زیادی از مکمل‌ها وجود دارد که افراد عادی کاملا می‌توانند دچار سردرگمی شوند.دنیای مکمل بسیار وسیع می‌باشد.مکمل‌های بسیاری برای انواع بیماری‌ها و کمبود‌ها وجود دارد.

بسیار مهم است که کارکرد هر کدام از آنها را بدانیم.اما چرا؟

تا بتوانیم از انتخاب‌های ناکارامد و ضعیف جلوگیری کنیم و در عین حال آنهایی که برایمان مفید است را بشناسیم.آرژنین یکی‌ از مکمل‌هایی می‌باشد که ارزش توجه را دارد.

قبل از تصمیم در مورد افزودن هر مکملی به رژیم غذایی خود یک تحقیق کامل و جامع ضروری می‌باشد.این تحقیق به شما این اجازه را میدهد تا بدانید در حال مصرف چه چیزی می‌باشید.همچنین شما به شکل کاملا دقیقی‌ متوجه خواهید شد که مکملی که در حال مصرف آن هستید چگونه میتواند شما را کمک کند/خوشبختانه تمام تحقیقات لازم در مورد آرژنین برای شما از قبل انجام شده است.در ادامه خواهید دانست که آرژنین چیست و چرا از آن استفاده میشود.همچنین بهترین نحوه مصرف آن را به شما خواهیم گفت و نحوه مصرف آن همراه با دیگر مکمل‌ها را نیز خواهید دانست.

آرژنین چیست؟

اول از همه شما باید یک فهم پایه از آرژنین به دست آورید.آرژنین که با نام ال‌ آرژنین نیز شناخته میشود یکی‌ از ۲۰ آمینو اسید بدن می‌باشد.آرژنین یک آمینو اسید غیر ضروری می‌باشد که گاهی‌ اوقات تبدیل به یک آمینو اسید ضروری میشود.این یعنی‌ اینکه در هر صورتی‌ آرژنین برای حفظ سلامتی‌ و چرخه زندگی‌ نیاز می‌باشد.آرژنین در بسیاری از مواد غذایی نظیر محصولات لبنی، انواع گوشت، ماهی‌، آجیل‌ها و سویا یافت میشود.آرژنین در بدن تبدیل به نیتریک اکسید میشود که یک انتقال دهنده عصبی حیاتی می‌باشد که در سراسر بدن و مغز فعالیت می‌کند.آرژنین معمولا در فرم ال‌ آرژنین به شکل مکمل فروخته میشود.همچنین در بسیاری دیگر از مکمل‌هایی که باعث بهبود سلامت قلب میشوند نیز وجود دارد.

وجود آرژنین برای اجرای بسیاری از فرایند‌های فیزیولوژیکی در بدن نیاز است.از جمله این فرایند‌ها می‌توان از ترشح هورمون ها، افزایش تولید هورمون رشد، پاکسازی ضایعات سمی از بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن نام برد.

گاهی‌ اوقات از آن در درمان بیماری‌هایی نظیر درد سینه، فشار خون بالا، بیماری قلبی و اختلالات جنسی‌ استفاده میشود.برخی‌ تحقیقات مقدماتی نشان میدهند که آرژنین میتواند باعث بهبود عملکرد رگ‌های خونی، بهبود جریان خون کرونری، کاهش فشار خون، کاهش گلو درد و بهبود دیگر نشانه‌های حاصل از امراض قلبی و عروقی در افراد شود.حتی برخی‌ تحقیقات نشان دهنده این هستند که آرژنین میتواند باعث کمک به درمان نارسایی قلبی و درد سینه حاصل از بیماری سرخرگ کرونری شود.

اما همانند هر چیزی یک سری هشدار‌ها نیز در مورد آن وجود دارد.برای مثال شما نباید از آرژنین بدون نظارت پزشکی‌ استفاده کنید.مخصوصا در افرادی که به تازگی یک حمله قلبی را گذرانده‌اند.با این توضیحات پایه اکنون شما آمادگی این را دارید که وارد مباحث عمیق تر شده و بیشتر در مورد مزایای این آمینو اسید بدانید.

چرا افراد از آرژنین استفاده میکنند؟

جدایی از تمام مزایایی که تا کنون ذکر شد اما آرژنین چه مزایای خاصی‌ دارد؟ جواب این سوال بستگی دارد که شما واقعا چه کسی‌ هستید.مخصوصا بستگی به سن و سلامت عمومی‌ بدن شما دارد.افرادی که بیشترین نیاز به آرژنین را دارند کودکان در حال رشد، نوزادان، ورزشکاران، افراد دارای اضافه وزن و افراد سالخورده هستند.آرژنین برای تقویت و توسعه سیستم ایمنی در نوجوانان ضروری می‌باشد.افرادی که به اندازه کافی‌ دارای ال‌ آرژنین نمی‌باشند ممکن است نشانه‌هایی نظیر یبوست، ریزش مو، فشار خون بالا و مشکلات پوستی‌ را تجربه کنند.اختلال در عملکرد روده کوچک و کلیه‌ها میتواند سنتز آرژنین را کاهش دهد.این موضوع باعث افزایش نیاز شما از طریق رژیم غذایی خواهد شد.

آرژنین همچنین در بدن باعث تشکیل پروتئین نیز میشود.به همین دلیل روی مزایای دیگر این آمینو اسید نظیر افزایش سرعت بهبود زخم ها، عضله‌ سازی، بهبود تولید اسپرم و جلوگیری از تجزیه بافت‌ها در افرادی که بیماری‌های شدید دارند تحقیقات انجام شده است.گاهی‌ اوقات متخصصین سلامت مصرف آن را در شرایط خاصی‌ تجویز میکنند.از جمله این شرایط می‌توان به آلکالوز متابولیک، عوارض جانبی شیمی‌ درمانی و ناباروری اشاره کرد.همچنین نیاز به آرژنین در زمان آسیب دیدگی و ترمیم آن افزایش می‌یابد.

آرژنین چگونه به ورزشکاران کمک می‌کند؟

خوشبختانه مهم‌ ترین گروهی که میتوانند از آرژنین سود ببرند ورزشکاران هستند.اما چرا؟ زیرا این آمینو اسید دارای مزایای بسیار زیادی در جهت افزایش عملکرد ورزشی می‌باشد.برای شروع باید گفت که آرژنین میتواند از تولید تستوسترون و هورمون رشد حمایت کند.این آمینو اسید میتواند انتقال اکسیژن به همه ارگان‌های بدن را بهبود بخشد نظیر ماهیچه ها.وجود مقدار کافی‌ آب در بدن و تعادل الکترولیت‌ها همیشه مهم می‌باشد.اما برای ورزشکاران این موضوع اهمیت بیشتری دارد زیرا آنها به دنبال استفاده حداکثری از تغذیه، مکمل‌ها و تمرینات خود هستند.آرژنین همچنین برای سنتز کراتین نیز مورد نیاز است.کراتین نیز خود آمینو اسیدی می‌باشد که اغلب از آن در جهت افزایش حجم عضلات استفاده میشود.

از آنجایی که آرژنین برای تقویت سیستم ایمنی مهم می‌باشد شما خواهید توانست که تمرینات سخت تر انجام دهید و از سرکوب سیستم ایمنی حاصل از تمرین بیش از حد جلوگیری کنید.ورزشکارانی که مصرف استروئید‌های آندروژنیک یا آنابولیک را قطع کرده‌اند ممکن است از مصرف آرژنین بهره‌مند شوند.اما چرا؟ زیرا استروئید‌ها اغلب باعث افزایش فشار خون و تجمع کلسترول‌های بد میشوند.

آرژنین چه تاثیری روی خون شما دارد؟

آرژنین توانایی بهبود اکسیداسیون چربی‌ ها، کاهش فشار خون و کاهش پلاک‌ها در شریان‌ها را دارا می‌باشد.در کنار اینها آرژنین از سلامت سیستم عروقی بدن حمایت می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که خون به شکل مناسبی گردش داشته باشد.این موضوع برای اکسیژن رسانی کافی‌ به مغز نیاز است.خون رسانی کافی‌ به مغز حساس تر از هر نقطه دیگر از بدن است.گردش خون به وسیله استرس، فشار خون بالا و دیگر مشکلات بدتر میشود.همه این مشکلات میتواند با کمبود آرژنین بدتر نیز شود.نباید بگذارید چنین اتفاقی‌ رخ دهد!

مکمل‌های آرژنین امروزه دارای محبوبیت هستند.اما چرا؟ بخش عمده آن به توانایی آرژنین در تولید نیتریک اکسید بر میگردد.این موضوع خود میتواند باعث پاکسازی رادیکال‌های آزاد، سیگنال رسانی به سلول‌های ماهیچه ای، آزاد سازی هورمون رشد، پاکسازی کلسترول‌های بد و بهبود متابولیسم چربی‌‌ها شود.

همچنین آرژنین باعث تنظیم سطح نمک در بدن شما میشود.قابلیت احتباس نیتروژن آن نیز در بین بدن سازان و مجامع علمی‌ به خوبی‌ شناخته شده است.آرژنین به دلیل حمایت از گردش خون مناسب و شرکت در فرایند سنتز پروتئین در فرایند عضله‌ سازی نقش دارد.آرژنین برای تولید اوره در بدن مورد نیاز است.اوره یک محصول جانبی حاصل از تجزیه پروتئین‌ها می‌باشد.بدن انسان نیازمند مقداری نیتروژن می‌باشد.اما تجزیه پروتئین باعث میشود تولید نیتروژن بیش از نیاز بدن شود.تولید اوره یک راه بسیار کارامد برای خلاصی از مقادیر اضافه نیتروژن در بدن می‌باشد.علاوه بر آن آرژنین باعث میشود تا بدن بتواند ضایعات خود را تنظیم کند و مقداری تعادل شیمیایی ایجاد شود.این موضوع برای ورزشکاران و غیر ورزشکاران ضروری می‌باشد.

دیگر مزایای آرژنین

جدایی از مزایای قلبی عروقی، عضلانی و ایمنی مقادیر کافی‌ آرژنین برای سلامت مغز نیز بسیار مهم است.مصرف آرژنین توسط بسیاری از افراد گزارش شده است که توانسته باعث بهبود حافظه، تمرکز و رفتار آنها شود.آیا دچار سر درد هستید؟ آرژنین میتواند باعث کاهش درد ناشی‌ از میگرن شود زیرا شبیه به ایبوپروفن عمل می‌کند.ال‌ آرژنین اینطور به نظر می‌رسد که میتواند در تولید برخی‌ هورمون‌ها مفید باشد.مزیت اصلی‌ آن در این زمینه میتواند تقویت سطح هورمون رشد باشد.حتی این پتانسیل را نیز دارد که بتواند قبل از تولد باعث کمک به رشد جنین شود.با این بیان هنوز تحقیقات کافی‌ در این زمینه برای بیان نتیجه گیری جامع وجود ندارد.

با این حال این امکان وجود دارد که روزی زنان باردار از مکمل آرژنین در جهت رشد جنین خود استفاده کنند مخصوصا در موارد پری اکلاپسیا.پری اکلاپسیا حالت بالقوه خطرناکی می‌باشد که در آن مادر از فشار خون بالا در طول بارداری رنج میبرد.در این زمینه شما همیشه باید با یک متخصص سلامت مشورت کنید.

ما باید آرژنین را در رژیم غذایی خود جای دهیم

رژیم غذایی شما به چه شکل می‌باشد؟ اگر همانند بسیاری از افراد دیگر باشد پس به احتمال زیاد به مقدار کافی‌ آرژنین دریافت نمی‌کنید.امروزه اغلب شاهد این هستیم که رژیم‌های غذایی ما دارای تنوع زیادی نمیباشد و به اندازه کافی‌ از برخی‌ مواد ضروری برای بدن دریافت نمی‌کنیم.بیماری‌های متابولیکی نیز باعث میشود تا بدن نتواند به شکل کامل مواد غذایی مورد نیاز خود را در فرایند هضم جذب کند.این امر خود باعث کمبود در بدن میشود.

در موارد آسیب دیدگی‌های شدید، در طول سال‌های نوجوانی و بعد از یک عمل جراحی جدی بدن نیازمند دریافت مستمر آمینو اسید‌ها از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌های مربوطه می‌باشد.اما چرا؟ زیرا بدن توانایی تولید آمینو اسید‌های مورد نیاز خود را به تنهایی دارا نمیباشد.استرس و دیگر شرایط مختلف دیگر نظیر تصلب شراین و فشار خون بالا میتواند این نیاز را افزایش دهد.به همین دلایل است که امروزه آرژنین توسط متخصصین تغذیه یک آمینو اسید ضروری در نظر گرفته میشود.برخی‌ شرایط هستند که خود به خود نشان دهنده ضرورت مصرف آرژنین میباشند.اما این نشانه‌ها کدامند؟ از جمله شرایط هشدار دهنده می‌توان به نارسایی قلبی، نارسی کبد، بیماری‌های کرونری، درد در ناحیه سینه و حتی کمبود هورمون رشد اشاره کرد.

چه مقدار و چه زمانی‌ برای مصرف آرژنین بهترین است؟

با تمام مواردی که گفته شد چه مقدار به آرژنین نیاز دارید و بهترین زمان مصرف آن چه زمانی‌ می‌باشد؟ حقیقت این است که در این مورد یک قانون سفت و سخت وجود ندارد.یک دوز مناسب برای شما میتواند از ۲ گرم یا ۳۰ گرم در روز متغیر باشد.برخی‌ عوارض قابل مشاهده نیز ممکن است مصرف آرژنین در پی‌ داشته باشد.از جمله این عوارض می‌توان به حالت تعوع، اسهال و ضعف اشاره کرد.شما در ابتدا باید از دوز‌های کم شروع کرده و سپس کم کم در صورت نیاز آن را افزایش دهید.اگر در مورد مصرف آن در حال فکر کردن می‌باشید باید ابتدا برای مصرف آن با دکتر خود مشورت کنید.دکتر شما خواهد گفت که چه چیزی برای بدنتان بهترین است.برای بسیاری از افراد مصرف ۳-۵ گرم در روز میتواند ایده‌ال باشد.این مقدار میتواند قبل یا بعد از تمرین مصرف شود.

بعد از یک هفته شما میتوانید میزان دوز خود را به سطح مطلوب افزایش داده تا شاهد بیشترین مزایا و کمترین عارضه جانبی باشید.آرژنین همچنین در تقویت تاثیر شیمی‌ درمانی نیز کمک کننده است.این آمینو اسید حتی میتواند برخی‌ عوارض جانبی شیمی‌ درمانی را کاهش دهد.

عوارض جانبی آرژنین

در مورد مصرف هر مکملی ایمنی اولین نگرانی هر فردی می‌باشد.در این زمینه آرژنین نیز متفاوت از دیگر مکمل‌ها نیست.اگرچه مصرف آن در دوز‌های تجویز شده برای اکثر افراد ایمن و سالم می‌باشد.آرژنین اغلب به شکل خوراکی از طریق دهان مصرف میشود.می‌توان آن را با غذا یا بدون آن مصرف کرد.

آرژنین اغلب در فرم کپسول یا پودر تولید میشود.نوع فرم آن بیشتر به دلیل راحتی‌ مصرف کننده می‌باشد.آرژنین میتواند به ندرت باعث ایجاد عوارض جانبی شود.از جمله این عوارض نادر می‌توان به درد در ناحیه شکم، نفخ، اسهال، نقرس، ناهنجاری‌های خونی، آلرژی، التهابات تنفسی و بدتر شدن آسم اشار کرد.به همین دلیل است که شما پس از دوره مصرف خود باید زمانی‌ را به دور از مکمل‌ها باشید مخصوصا در دوز‌های بسیار بالا نظیر ۳۰ گرم در روز.پیدا کردن دوز مناسب برای شما میتواند کمی‌ مشکل باشد.اما هنگامی که افراد دوز مناسب خود را پیدا میکنند از مزایای به دست آمده راضی‌ خواهند بود.

جمع بندی

آرژنین یکی‌ از آن مکمل‌هایی می‌باشد که اگر به درستی‌ مصرف شود میتواند مزیایی در جهت افزایش عملکرد تمرینی شما داشته باشد که هیچ مکمل دیگری ندارد.اگرچه هنوز اطلاعات زیادی را در مورد این مکمل در اینترنت نمیتوانید یافت کنید اما یافته‌های جدید در مورد آن پیوسته ادامه دارد.شما نیز شاید بخواهید در ادامه مسیر خود از آرژنین استفاده کنید.اگر این کار را می‌خواهید انجام دهید شانس بسیار بزرگی‌ وجود دارد که در آینده بدن شما قدردانتان بابت این کار باشد.

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *