عطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

آشنایی با روشهای استخوان درمانی

طب مدرن یا رایج، روش‌های درمانی مانند جراحی، داروهای شیمیایی، فیزیوتراپی و… است که شما می‌توانید آن را در هر بیمارستان یا مرکز درمانی بیابید و ممکن است هر کدام عوارض جانبی به همراه داشته باشند. شاید به همین دلیل است که این روزها طب سنتی مورد استقبال است، اما در کنار طب سنتی باید از روش‌های طب مکمل مانند طب سوزنی، ماساژدرمانی، رفلکسولوژی، هومیوپاتی و درمان‌های غیر شایع نیز نام برد. استخوان درمانی یا استئوپاتی (Osteopathy) یک روش درمانی نوین است و تاکید بر نقش اسکلت بدن و عضلات در درمان بیماری‌ها دارد. درمانگر در این روش با اصلاح وضعیت استخوان‌ها و عملکرد عضلات، اعصاب، مفاصل و به خصوص ستون فقرات باعث بهبود عملکرد دستگاه عضلانی اسکلتی، اعصاب و بازگرداندن سلامتی به بیمار می‌شود. با عطارباشی همراه باشید تا با این روش درمانی آشنا شوید.

استخوان درمانی

استخوان درمانی چیست؟

استخوان درمانی که آن را « استئوپاتی» نیز می‌نامند، یکی از روش‌های طب کل‌‌نگر است که اعتقاد دارد تمام چهارچوب استخوان‌ها، مفاصل، ماهیچه‌ها و رباط‌ها با یکدیگر ارتباط دارند و این چهارچوب است که به ما امکان انجام هر نوع فعالیت فیزیکی مانند راه رفتن، دویدن، صحبت کردن، نوشتن و … را می‌دهد و تغییری نامطلوب در یکی از بخش‌های بدن، عملکرد سایر دستگاه‌‌ها را دچار مشکل می‌کند.

اساس این شیوه‌ی درمانی تشخیص و درمان مشکلات حرکتی در این چهارچوب است و با توجه و تمرکز روی عملکرد سیستم استخوان‌ها و عضلات عامل اصلی بیماری را شناسایی می‌کنند. این روش درمانی همچنین بیمار را به داشتن یک زندگی سالم همراه با رژیم‌های سالم غذایی تشویق می‌کند، زیرا متخصصان این طب معتقدند وقتی ساختار بدن سالم باشد، مشکلات جسمی به حداقل می‌رسند.

تاریخچه استئوپاتی

در اواسط دهه‌ی ۱۸۷۰ یک پزشک آمریکایی به نام« آندریو تایلور استیل»  به دلیل  نارضایتی از درمان‌های رایج و اثرات جانبی که بسیاری از داروهای تجویزی داشتند، استخوان‌درمانی را به عنوان یک روش موثر مطرح کرد.

او معتقد بود درمان بیماری‌ها تنها در بدنی متعادل امکان‌پذیر است و باید در کنار درمان دارویی و جراحی از تکنیک‌های ماساژ درمانی و فشار درمانی نیز بهره برد. این پزشک اطلاعات مربوط به آناتومی بدن انسان را با دانش مهندسی خود ترکیب کرد و به بدن به عنوان یک ماشین علاقه‌مند شد  و گفت بسیاری از بیماری‌ها هنگامی که ساختار بدن از حالت منظم خارج شوند بروز می‌کنند.

او با فشار بر مفاصل خاصی از بدن صدای تیلیکی ایجاد کرد. این صدا نشان‌دهنده‌ی جا افتادن مناسب استخوان‌هایی است که قبلا جا به جا شده بودند.

استیل به این باور رسید، این جااندازی دوباره نه تنها مشکلات مفصل مثل کمر درد و خشکی گردن را درمان می‌کند، بلکه کارآیی موضعی سیستم گردش خون و سیستم عصبی را نیز افزایش می‌دهد و از آن جا که سیستم گردش خون و سیستم عصبی به همه‌ی اعضای مختلف بدن دسترسی دارند، بیماری‌هایی مانند استرس مداوم، ذات الریه، اسهال کودکان و … قابل درمان هستند.

در این رشته تصحیح وضعیت مفاصل و استخوان‌ها یک نیاز قبلی و اساسی برای حفظ سلامت تلقی می‌شود و با دستکاری روی قسمت‌های مختلف بدن به ویژه مفاصل بین مهره‌ها از یک سو و ارتباط این مهره‌ها با استخوان‌های جمجمه و لگن از سوی دیگر تاکید دارد.

درمانگران چه می کنند؟

درمانگران استخوان درمانی معتقدند فشارهای جسمی یا روحی، جراحت یا قرار گرفتن در وضعیتی ناهنجار می‌تواند بر سیستم اسکلتی ـ ماهیچه‌ای تاثیرگذار باشند و موجب بروز درد یا آسیب‌های عصبی در بدن شوند و بر اندام‌های حیاتی، سیستم گردش خون و سیستم تنفسی تاثیر بگذارند. هدف استخوان‌درمانی تسهیل حرکات ماهیچه‌ای، ذخیره‌ی انرژی در مفاصل و استخوان‌ها برای تحکیم سیستم بدن و ذخیره‌ی انرژی است.

درحالی‌که درمانگران استخوان بر ماساژ مفاصل که در وضعیت نادرست قرار گرفته‌اند، تاکید دارند، استخوان درمان‌ها بر درمان ماهیچه‌های صاف تاکید دارند تا ماهیچه‌ها استراحت کرده و تحرک مفاصل به حالت عادی بازگردد.

متخصصان این روش درمانی از دست‌های خود برای ماساژ چهار چوب بدن برای ایجاد حرکت و عملکرد طبیعی استفاده می‌کنند. تاکید این روش بر نقش اسکلت بدن و ماهیچه‌ها در درمان بیماری‌هایی مانند کمردرد و گردن‌درد است.

در این روش درمانی با دستکاری بافت‌های نرم، حرکت‌های کششی، تکنیک‌های مخصوص مفاصل و ضربه‌های پرسرعت و بدون درد، انتقال پیام در رشته‌‌های عصبی را بهبود بخشیده و ایمنی بدن را با رفع گرفتگی‌های گره‌های لنفاوی و افزایش پادتن‌‌های طبیعی بدن تقویت می‌کنند. همچنین عضلات شل و راحت می‌شوند، قابلیت انعطاف آن‌ها بالا می‌رود، شکل ایستادن بهتر می‌شود و دامنه‌ی حرکت مفاصل و اندام تحتانی افزایش می‌یابد. شناخته شده‌ترین نشانه‌های استئوپاتی، تسکین دردها و مشکلات ماهیچه‌ای اسکلتی است.

استخوان درمانی کدام بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

از آن جایی که تمام سیستم بدنی به یکدیگر وابسته‌اند، استخوان درمانی یا استئوپاتی به عنوان یک پیشگیرنده و یک درمان در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی از آن‌ها عبارتند از :

  • میگرن
  • افسردگی
  • استرس و اضطراب
  • اختلالات خواب
  • فشار خون بالا
  • دردهای کمری
  • ورم مفاصل
  • دردهای گردنی
  • سندروم کانال مچ
  • سیاتیک و دیسک کمر
  • دردهای پس از جراحی
  • مشکلات کارکرد روده‌ای (یبوست و…)
  • فیبرومیالژیا (کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی)
  • پیچ خوردگی، کوفتگی، التهاب تاندون‌ها (کاهش ورم و درد)
  • ناتوانی محرک مغزی (بهبود کیفیت خواب و هماهنگی محرک در بین نوزادان)

درمان ستون مهره‌ها

. درد در قسمت کمری پا یا تحتانی ستون مهره‌ها یکی از مشکلات عمومی است که استخوان‌درمانی معمولا برای درمان آن استفاده می‌شود. نیروی جاذبه به خصوص در مهره‌های ستون فقرات و دیسک‌های حفاظتی بین آن‌ها اثر دارد و  صاف ایستادن به این موضوع کمک می‌کند و باعث مشکلات حرکتی می‌شود. عادت به نشستن در وضعیت نادرست یا خمیده، بلند کردن اجسام سنگین، ورزش و دیگر صدمات و جراحات نیز ممکن است موجب ایجاد درد در قسمت پشت کمر شود.

پزشک متخصص، ستون مهره‌ها را معاینه می‌کند تا دریابد درد و ناراحتی از کدام منطقه است و برای درمان از ماهیچه‌های صاف استفاده می‌کند تا منطقه‌ی دردناک تسکین یابد، سپس از ماساژهای دقیقی استفاده می‌کند. احتمال دارد تمام این ماساژها به یک معضل یا بند خاصی متمرکز شود که آن معضل عهده‌دار قسمت زیادی از حرکات است.

رگ به رگ شدن، گرفتگی عضلات، صدمات ناشی از تکان‌های شدید یا قفل شدن مهره‌های گردن می‌تواند به‌وسیله‌ی ماساژ درمانی یا درمان عضلات صاف معالجه شود.

این ماساژ آهسته یا تکنیک‌هایی ریتمیک برای بهبود حرکت مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تنش‌های ماهیچه‌ای کاهش و ذخایر خونی بافت‌های مورد نظر افزایش یابد.

موارد احتیاط

– در صورت داشتن مشکلاتی مانند شکستگی استخوان، التهاب شدید مفاصل، سرطان استخوان، دردهای شدید ستون فقرات یا دیسک کمر، بهتر است از دستکاری‌های استئوپاتی خودداری شود.

– دستکاری شدید مفاصل نباید دردناک باشد، اما می‌تواند باعث درد کمی شود که ظرف یک تا دو روز برطرف می‌شود.

منبع: نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *