داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

گیاهان آهن دار را جایگزین گوشت قرمز کنید

آهن یک ماده‌ی معدنی ضروری و لازم برای بدن است که اکسیژن را به تمام نقاط بدن می‌رساند و باعث عملکرد درست و منظم سیستم داخلی بدن می‌شود. متاسفانه کمبود آهن یکی از مشکلات جدی است که باعث کم‌خونی، خستگی، ضعف و برخی از بیماری‌هاست. از قدیم گوشت قرمز را به عنوان منبع غنی آهن که خیلی زود جذب بدن می‌شود می‌شناسند، اما طب سنتی پیشنهاد می‌کند گیاهان آهن دار را جایگزین گوشت قرمز کنید. با عطارباشی همراه باشید.

گیاهان آهن دار

آهن دو نوع است

آهن موجود در مواد غذایی دو نوع است؛ آهن هِم و آهن غیرهِم. آهن هم در منابع حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ و … است و آهن غیرهم در منابع گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات و خشکبار یافت می‌شود. نکته‌ی مهم این است که آهن منابع گیاهی به اندازه‌ی آهن موجود در گوشت و … جذب بدن نمی‌شود، به همین دلیل لازم است در کنار مواد غذایی گیاهی حاوی آهن، مواد غذایی حاوی ویتامین C بیشتری مصرف شود.

آویشن

این گیاه معطر و خوش طعم سرشار از آهن است و در هر ۱۰ گرم آن ۱۲ میلی گرم آهن وجود دارد، پس توصیه می‌شود در تهیه‌ی انواع غذاها، سالادها و خورش‌ها از آویشن استفاده کنید تا دچار کمبود آهن و به دنبال آن کم خونی نشوید.

گزنه

گزنه گیاهی سرشار از آهن و ویتامین C است و مصرف آن خستگی‌های جسمی و روحی را از بین می‌برد. به این منظور، می‌توانید به مدت چند هفته، روزانه یک فنجان دمنوش گزنه بنوشید. برای تهیه‌ی این نوشیدنی، برگ‌های تازه یا خشک گزنه را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای سرشار از آهن است و در هر یک گرم آن، ۰٫۶ میلی گرم آهن وجود دارد.  برای پیشگیری از کمبود آهن در بدن‌، به غذاهای روزانه‌تان مقداری از این ادویه‌ی خوش رنگ اضافه کنید.

اسفناج

اسفناج یکی از بهترین منابع گیاهی آهن محسوب می‌شود، اما باید بدانید این سبزی پرخاصیت دارای مقدار زیادی اگزالات است که می‌تواند جلوی جذب آهن را بگیرد. اگر می‌خواهید از اسفناج به عنوان یک منبع گیاهی آهن استفاده کنید، توصیه می‌شود آن را در غذاهایی مانند آش رشته و خورش آلو استفاده کنید تا قابلیت جذب آهنش بالا برود.

* افراد سرد مزاج نیز باید اسفناج را با ادویه‌های گرم مانند  فلفل میل کنند.

عدس

در هر ۱۰۰ گرم عدس تقریبا سه میلی‌گرم آهن وجود دارد و شما می‌توانید از آن برای جبران کمبود آهن مورد نیاز بدن‌تان، در تهیه‌ی آش‌ها و سوپ‌ها استفاده کنید. برای اینکه میزان جذب آهن موجود در عدس را بالا ببرید، از مواد غذایی حاوی ویتامین C لیموترش و جعفری استفاده کنید و قبل از پخت، یک شب آن را بخیسانید.  عدس همچنین منبع غنی برای فیبر، پتاسیم و پروتئین محسوب می‌شود.

نخود

نخود سرشار از آهن است و مصرف آن ‌کمبود آهن بدن را جبران می‌کند و باعث بهبود عملکرد مغز  قدرت یادگیری، مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها، رفع خستگی و … می‌شود. اگر دچار کمبود آهن شده‌اید، می‌توانید نخودآب را تهیه و میل کنید.

سویا

سویای خام، حاوی‌ ۱۳ میلی ‌گرم آهن است و وقتی پخته می‌شود، مقدار  آهن موجود در آن کاهش می‌یابد. سویا همچنین منبع غنی پروتئین است و می‌توان آن را جایگزین گوشت قرمز کرد.

دانه‌های کنجد

۱۰۰میلی گرم کنجد حدود ۱۰ میلی گرم آهن دارد. این دانه‌های کوچک همچنین دارای اسید فولیک هستندکه ماده‌ای موثر برای خونسازی است. شما می‌توانید دانه‌های کنجد را به انواع غذاها، سالادها و چاشنی‌ها اضافه کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *