داروهای گیاهیشربت و دمنوشعرقیاتعطارباشی و طب سنتی

عرقیات گیاهی برای گرمازدگی

به اعتقاد متخصصان طب سنتی برای حفظ تندرستی در فصل‌های مختلف، سبک زندگی افراد مانند رژیم غذایی، ساعت خواب و بیداری، فعالیت‌های بدنی و… باید تغییر کند و با دیگر فصل‌ها متفاوت باشد. فصل تابستان با توجه به مزاج گرم و خشکی که دارد، می‌تواند فصل آسیب‌رسانی برای بدن باشد به خصوص برای صفراوی مزاج‌ها، بنابراین در این فصل باید از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برندو باعث خشکی مزاج می‌شوند، پرهیز و به جای آن‌ها، غذاهایی با طبع سرد و نوشیدنی‌های خنک را برای افزایش رطوبت و کاهش دمای بدن‌ جایگزین کرد. همچنین می‌توان از عرقیات گیاهی بهره برد، زیرا علاوه بر آن ‌که می‌توانند از دمای بدن‌تان بکاهند، فواید بسیاری برای سلامت جسم و روح شما دارند. در این مطلب عرقیات گیاهی برای گرمازدگی را برایتان آماده کرده ایم. با عطارباشی همراه باشید.

عرقیات گیاهی برای گرمازدگی

گلاب، نوشیدنی ناب

در روزهای گرم تابستان به خصوص روزهایی که مجبور هستید زیر نور خورشید قرار بگیرید، مقداری گلاب  (عرق به دست آمده از گل محمدی) را با کمی خاکشیر شسته شده ترکیب و مصرف کنید.

این شربت تاثیر زیادی در کاهش حرارت و رخوت بدن، تسکین سردرد و سرگیجه‌ی ناشی از گرما دارد.

با عرق بهارنارنج خوش اخلاق شوید

درمانگران طب سنتی، خواص مختلفی برای عرق بهارنارنج نام برده‌اند. در روزهای گرم تابستان که دمای هوا بالا می‌رود، تعریق بدن زیاد شده و بر اثر کاهش آب بدن، خلق و خوی بسیاری از افراد تند می‌شود.

برای پیشگیری از این مشکل توصیه می‌کنیم، روزانه نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب خنک مخلوط کنید، سپس آن را با یک قاشق شربت سکنجبین شیرین و میل کنید.

پاکسازی کبد با عرق کاسنی

عرق کاسنی از بهترین عرقیات گیاهی محسوب می‌شود. طبع خنک این عرق گیاهی، قدرت بدن در برابر گرما را افزایش می‌دهد.

توصیه می‌شود در روزهای گرم تابستان برای پاکسازی اخلاط نامناسب از بدن به خصوص کبد و تعریق بدن، روزانه دو فنجان از این عرق گیاهی بنوشید.

عرق نعناع، خنک کننده قوی

عرق نعناع خاصیت خنک‌کنندگی بسیار قوی دارد و رایحه‌ی تند آن می‌تواند رخوتی را که بر اثر گرما در بدن ایجاد می‌شود، از بین ببرد. عرق نعناع همچنین به بهبود گوارش و کاهش التهاب‌های گوارشی در فصل تابستان کمک می‌کند.

افرادی که در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا از انواع نوشیدنی‌ها و میوه‌های مختلف تابستانی استفاده  می‌کنند، می‌توانند روزانه یک استکان عرق نعناع بنوشند. این عرق گیاهی ضد نفخ و درد معده نیز است.

با عرق شاهتره تشنه نمی‌شوید

اگر در طول روز مجبور هستید از خانه بیرون بروید یا در آفتاب کار می‌کنید، حتما از عرق شاهتره استفاده کنید. عرق شاهتره ضد عطش و گرمازدگی است، خون را تصفیه و صفرای اضافه را دفع می‌کند.

اگر این عرق گیاهی را روزانه مصرف کنید، عملکرد کبدتان را تقویت کرده و  همچنین از خاصیت ضد نفخ و اشتهاآوری آن بهره‌مند خواهید شد.

می‌توانید این شربت را به تنهایی یا با خاکشیر مخلوط کرده و میل کنید.

عرق بیدمشک، مقوی قلب

عرق بیدمشک تقویت‌کننده ی قلب، آرام‌بخش، ضد گرمازدگی،خون‌ساز و ضد سردرد است.

برای بهره‌مندی از خواص این عرق گیاهی، مقداری عسل یا شکر به آن اضافه کرده و یک فنجان از آن میل کنید.

نوشیدنی‌های ضد عطش

علاوه بر عرقیات گیاهی، برخی از شربت‌های گیاهی نیز می‌توانند در روزهای گرم سال شما را از گرمازدگی نجات دهند:

 شربت آبلیمو

یکی از شربت‌هایی که از قدیم در فصل‌های گرم سال استفاده می‌شود، شربت آبلیموست.

پایه‌ی اصلی این شربت، آبلیموی ترش و تازه است که با آب رقیق شده و همراه با یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی مثل عسل یا شکر مصرف می‌شود.

شربت آبلیمو جلوی گرمازدگی و عطش را می‌گیرد و مصرف آن در مسافرت‌ها به خصوص مسافرت‌های دریایی بسیار مناسب است. آبلیمو ضد تصلب شرایین، کاهش‌دهنده‌ی کلسترول، ضد سموم، ضد تب و ضد کمبود ویتامین C است.

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین، نوشیدنی بسیار مفید و مناسب برای رفع عطش و بازکننده‌ی انسداد عروق، درمان سردرد و تقویت کننده‌ی معده و کبد است. در طب سنتی ایران، سکنجبین یک داروی لطیف کننده‌ی مواد غلیظ بدن و صفرابر شناخته می‌شود و یک نوشیدنی بسیار مفیدبرای رفع تشنگی است.

مصرف شربت سکنجبین به خصوص همراه با عرق کاهو در کاهش خشکی کام و دهان در فصل‌های گرم سال موثر است.

شربت سکنجبین خیار

این شربت به دلیل داشتن سکنجبین، ضد دل‌درد و نفخ است و خیار آن اثر خنک‌کننده و ضدتشنگی دارد. برای تهیه‌ی این شربت می‌توانید مقداری خیار رنده شده را به مخلوط آب و شربت سکنجبین اضافه کنید و بنوشید. نوشیدن شربت سکنجبین به دلیل طبع سرد و خنک آن باعث کاهش حرارت بدن و از بین رفتن گرمای درونی می‌شود.

بهتر است این شربت را خنک میل کنید تا علاوه بر رفع تشنگی، التهاب‌های ناشی از گرما را در بدن تسکین دهد.

تخم شربتی

تخم شربتی همان دانه‌ی گیاه ریحان است. این دانه‌ها درشت‌تر از خاکشیر و سیاه رنگ هستند. وقتی تخم شربتی داخل آب ریخته می‌شود، روی آن لایه‌ای ژله‌ای تشکیل خواهد شدکه آب را در خود نگه می‌دارند. خاکشیر و تخم شربتی خاصیت مسهل و ملین داشته و مصرف آن‌ها برای جلوگیری از یبوست و پیشگیری از گرمازدگی و عطش مفید است.

عناب

متخصصان طب سنتی توصیه می کنند برای رفع گرمازدگی، عناب را در آب بجوشانید، با یک شیرین کننده‌ی طبیعی مخلوط کنید و در یخچال بگذارید تا خنک شود، سپس این شربت را بنوشید تا بدن دوباره قدرت خود را دریابد.

بهترین دارو برای رفع گرمازدگی، دم‌کرده‌ی عناب و زرشک است که می‌توان آن را شیرین و میل کنید.

نکته‌های طلایی

نگهداری از عرق و شربت‌های گیاهی شرایط خاصی دارد که اگر رعایت نشوند، تاثیر آن‌ها کم شده یا از بین می‌رود:

* برخی عرقیات گیاهی مانند گلاب در مقابل نور خورشید و گرما، عطر و خاصیت خود را از دست می‌دهند، بنابراین سعی کنید آن‌ها را دور از تابش نور خورشید و در مکانی خنک قرار دهید.

* عرقیات گیاهی متناسب با شرایطی که تهیه و تولید می‌شوند، از یک تا سه سال تاریخ مصرف دارند، بنابراین هنگام مصرف آن‌ها به تاریخ انقضا دقت کنید.

* از نگهداری عرقیات گیاهی در مکان‌های مرطوب بپرهیز ید، زیرا خاصیت عرقیات را از بین می‌برند.

* برای مصرف عرقیات تلخ مانند عرق نعناع، عرق بید یا عرق کاسنی و کم کردن میزان تلخی آن از عسل، نبات یا سکنجبین استفاده کنید.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *