داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

کاهش خطر زوال عقل با چای سبز

مطالعات متعدد و مختلف نشان داده‌اند که نوشیدن چای می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل ، پارکینسون، آلزایمر، سکته قلبی و سایر بیماری‌های مغزی را کاهش دهد. نتایج پژوهش جدیدی که در اخیرا در مجله‌ی The American Journal of Public Health منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف منظم چای می‌تواند خطر زوال عقل را تا ۵۰درصد کاهش دهد.

زوال عقل

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» چای سیاه، سبز و سفید همگی حاوی سرشار از ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی به نام «کاتچین» هستند. این ماده بسیار برای سلامت مغز مفید بوده و می‌تواند مغز را در برابر بسیاری از آسیب‌ها محافظت کند. در پژوهشی دیگر که در مجله‌ی Psychopharmacology منتشر شد، دانشمندان اعلام کردند که مصرف چای سبز به طور روزانه می‌تواند به تقویت عملکرد‌های شناختی و حافظه کمک کند. دانشمندان باور دارند که نتایج این مطالعه می‌تواند برای افراد سالم و افرادی که از اختلالات روانی مانند زوال عقل رنج می‌برند امیدوارکننده باشد.

سایر مطالعات نشان می‌دهند که چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی بوده که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن مفید می‌باشند. در واقع آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز ۲۰برابر قوی‌تر از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین E می‌باشند. رادیکال‌های آزاد به گونه‌ای عمل می‌کنند که سلول‌های سالم مغز را تحت تاثیر قرار داده و به آنها آسیب وارد می‌کنند. چای سبز همچنین خطر لخته شدن خون را کاهش داده و از سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

اما خواص چای سبز تنها به آنتی‌اکسیدان‌های آن خلاصه نمی‌شوند. مصرف این چای همچنین از تجمع کلسترول در شریان‌ها جلوگیری کرده و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی موثر است. مطالعات نشان می‌دهند که وجود نوعی از ماده‌ی مغذی گیاهی (EGCG) در چای‌های سیاه، سبز و سفید باعث می‌شود تا از تجمع چربی‌ها در شریان‌ها جلوگیری شود که این موضوع برای تضمین سلامت مغز و قلب بسیار مهم می‌باشد.

اگر به فکر تضمین سلامت مغزتان بوده و قصد دارید از زوال عقل پیشگیری کنید، بهتر است مصرف چای را به طور منظم و روزانه در زندگی خود جای دهید. اما باید به نکاتی درباره‌ی مصرف چای نیز توجه داشته باشید تا بتوانید از حداکثر فواید این نوشیدنی طبیعی بهره‌مند گردید.

۱.چای‌های سبز و سفید دارای بیشترین مقادیر از ماده‌ی EGCG می‌باشند اما از چای سیاه غافل نشوید، زیرا این ماده به همراه آنتی‌اکسیدان‌های قوی در این چای نیز وجود دارد.

۲.اجازه دهید چای‌تان حداقل ۵ دقیقه دم بکشد تا حداکثر مواد مغذی گیاهی موجود در چای وارد آب شود.

۳.از اضافه کردن شکر و شیر زیاد به چای خودداری کنید. زیرا هردو با بروز التهاب در بدن مرتبط بوده و ممکن است خواص چای را خنثی کنند. از شیرهای بادام و برنج استفاده کرده و برای شیرین کردن چای از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل بهره ببرید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *