بهداشت بانوانسلامتی

بایدها و نبایدهای دوران پریود!

تحمل درد ماهانه، نفخ و احساسات شدید در دوره‌ی پریود به اندازه‌ی کافی سخت است.

برای داشتن پریودی سالم و بدون درد زیاد با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید:

۱٫ غذاهای شور نخورید

برخی زنان در دوران پریود دچار نفخ می‌شوند، دکتر زنان برای جلوگیری از نفخ شکم، پرهیز از غذاهای شور و پر نمک را پیشنهاد می‌کند. چرا که نمک آب بدن را جذب کرده و بدن دچار بی آبی می‌شود. اگر آگاهی کافی نداشته و به دام نمک افتادید و اکنون هم کمی باد دارید کافیست مقدار زیادی آب نوشیده تا نمک اضافی را دفع کرده و بدن را به حالت طبیعی اولیه بازگردانید.

۲٫ کافئین مصرف نکنید

نوشیدنی‌های کافئین دار (از جمله قهوه) در دوران قاعدگی باعث افزایش حساسیت پستان نسبت به لمس کردن شوند. علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهد کافئین گیرنده‌های عصبی گابا در مغز را مسدود می‌کند که باعث اضطراب، افزایش ضربان قلب و تشدید علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود. به جای آن دکتر زنان مصرف چای سبز بدون کافئین را توصیه می‌کند که گرفتگی عضلات را نیز تسکین می‌دهد.

۳٫ روش‌های جلوگیری از بارداری را فراموش نکنید

در دوران پریود احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی افزایش می‌یابد به همین دلیل بهتر است رابطه ی جنسی ایمن‌تری را تجربه کنید. این افزایش خطر برگرفته از این واقعیت است که در طول رابطه‌ی جنسی خون وجود دارد به همین دلیل بیماری‌هایی که از طریق خون منتقل می‌شوند به راحتی انتقال می‌یابند. همچنین ممکن است در دوران قاعدگی حامله شوید، پس اگر نمی‌خواهید بچه دار شوید، روش امن تر را انتخاب کنید.

۴٫ از پاک کننده‌های معطر استفاده نکنید

استفاده از صابون‌ها، کرم‌ها و اسپری‌های معطر می‌توانند منجر به سوزش واژن شوند پس از آن‌ها اجتناب کنید. اگر واژن شما بوی تندی می‌دهد، بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر عفونت یا عدم تعادلی وجود داشته باشد توسط دکتر زنان درمان خواهد شد.

استفاده از محصولات معطر به رشد بیش از حد باکتری‌های تولید کننده‌ی بو کمک می‌کنند. پس سعی کنید از محصولات طبیعی برای تمیز کردن دستگاه تناسلی خود به خصوص در دوران پریود استفاده کنید.

۵٫ برای خوردن مسکن زیاد صبر نکنید

اگر در زمان پریود خود گرفتگی‌های دردناکی دارید، صبر نکنید تا علائم درد خودشان خوب شوند. برخی زنان مدت زیادی درد را تحمل کرده و بعد مسکن مصرف می‌کنند. این مسکن‌ها سرعت تولید ماده‌ی درد زا را کاهش می‌دهند. پس خوردن مسکن‌ها با مشاهده‌ی اولین علائم می‌تواند درد را کاهش دهد.

۶٫ تنبل نباشید

دکتر زنان به شما توصیه می‌کند زمان پریود بلند شوید و حرکت کنید. فعالیت خاصی وجود ندارد که خود را از انجام آن منع کنید. ورزش کردن و تولید اندورفین در برخی زنان می‌تواند منجر به کاهش دردهای قاعدگی شود. افزایش سطح اندورفین برای مقابله با نوسانات خلقی بسیار مناسب است. پس می‌توانید هر چقدر می‌خواهید بالا و پایین بپرید.

۷٫ پدهای بهداشتی را دیر به دیر عوض نکنید!

تعویض مرتب تامپون یا پد بهداشتی مهم‌ترین قسمت رعایت بهداشت در دوران پریود است. اگر از تامپون استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از سندروم شوک سمی باید هر ۴ تا ۶ ساعت آن را تعویض کنید. پدها را نیز باید هر ۳ تا ۴ ساعت باید تعویض کنید.

منبع: infosalamat.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *