داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

نسخه های طب سنتی برای رفع سردرد روزه داری

یکی از مشکلات شایع روزه داران در ایام ماه رمضان، سردرد است. برای این که بتوانید از شر این دردها خلاص شوید، ابتدا باید دلیل بروز آن را بدانید، سپس با رعایت تدابیر خاص طب سنتی سردرد خود را درمان کنید.

سردردهای سینوزیتی

اگر شما مبتلا به سینوزیت باشید، ممکن است در ماه رمضان دچار سردرد شوید. برای رفع سردردهای سینوزیتی بهتر است با بخور به پاکسازی مغز و تخلیه‌ی سینوس‌ها بپردازید. هر شب قبل از خواب از بخور مخلوط چند گیاه مانند آویشن، پونه، نعناع، اسطوخودوس و مرزنجوش استفاده کنید.
سه قاشق غذاخوری از مخلوط این گیاهان را در آب‌جوش بریزید و به‌ مدت ۲۰ دقیقه بخور دهید. پس از پایان بخور، سر و صورت خود را بپوشانید، سپس با روغن سیاه‌دانه یا کنجد، پیشانی، پشت گوش و روی گونه‌ها و بینی را ماساژ دهید. این کار به پاکسازی سینوس‌ها کمک می‌کند. بخور مخلوطی از روغن بنفشه و بادام نیز (هر شب قبل از خواب) مفید است.

سردردهای ناشی از کم‌خوابی

یکی دیگر از دلایل سردرد در ایام روزه‌داری، کم خوابی است، بنابراین افراد روزه‌دار باید ساعت خواب خود را طوری تنظیم کنند که دچار کم خوابی نشوند. در این خصوص خواب قیلوله (یک ساعت به ظهر مانده، به مدت ۳۰ دقیقه) اثر نشاط‌بخشی دارد. درحالی‌که خواب با شکم پر بلافاصله پس از سحر توصیه نمی‌شود، زیرا باعث پیدایش طعم نامطبوع در دهان، احساس کسالت و سردرد و بی‌نشاطی می‌شود. خواب بلافاصله پس از افطار نیز صحیح نیست، اما خواب در ساعات اولیه‌ی شب توصیه می‌شود.

سردردهای میگرنی

درد شقیقه نشانه‌ی سردردهای میگرنی است. سحری نخوردن یکی از دلایل بروز سردردهای میگرنی به هنگام روزه‌داری است و حتی در ساعت‌های اولیه‌ی روز هم تمرکز و توان فکری شما را برای کار یا درس خواندن از بین می‌برد. پس حتما وعده‌ی سحری را بخورید. برای رفع سردرد نیز یک قاشق غذاخوری عسل را با آب جوش مخلوط کرده و لیموترش به آن اضافه کرده و یک بار بعد از سحری و یک بار قبل از خواب مصرف کنید تا بهبود یابید. آب جوش و عسل به پاکسازی بدن از مواد زائد نیز کمک می‌کند.
کم آبی به خصوص در روزهای گرم سال نیز در افراد مبتلا به میگرن باعث تشدید بیماری می‌شود. مصرف میوه‌هایی مثل خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی، سیب، به، آلبالو و زردآلو در فاصله‌ی بین افطار تا سحر توصیه می‌شود.

سردردهای ناشی از کم‌خونی

در بعضی افراد روزه‌دار بروز سردرد بر اثر کم خونی است. اگر سردردتان ناشی از کم‌خونی است، عسل را با آب جوش مخلوط کرده و بدون آب لیموترش، یک بار قبل از خواب و یک بار بعد از سحری بنوشید. مصرف یک لیوان شربت شیره‌ی انگور رقیق‌شده با آب در وعده‌های افطار و سحر نیز موثر خواهد بود.

سردردهای شیرین!

غذاهایی که قند زیادی دارند، قند خون را افزایش می‌دهند و بدن نیز برای کاهش قند خون انسولین ترشح می‌کند، این انسولین موجب بروز سردرد در روزه‌دارانی می‌شود که در وعده‌ی سحر غذاهای شیرین مصرف می‌کنند، بنابراین باید از مصرف قندهایی که سریع جذب می‌شوند مثل شکر سفید، نبات، شکلات، زولبیا و بامیه در وعده‌ی سحر بپرهیزید.

سردردهای یک روزه

گاهی برخی از افراد هنگام سحر خواب می‌مانند و به دلیل نخوردن سحری، آن روز را دچار سردرد می‌شوند. اگر سردردتان به دلیل نخوردن سحری است، با آب گرم و خرما افطار کنید و در خوردن وعده‌ی شام بعد از افطار، عجله نکنید.

چای

یکی از دلایل مهم بروز سردرد در بعضی از افراد روزه‌دار، کم نوشیدن چای است. سعی کنید تعداد و غلظت چای مصرفی روزانه‌تان را به تدریج کاهش دهید تا به مرور بدن‌ به چای کم عادت کند.

منبع: مجله نیک ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *