عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

با ۶ درمان خانگی دندان درد و تاثیر هر کدام از آن‌ها آشنا شوید!

زمانی که از دندان درد رنج می‌برید احتمالاً به توصیه‌ی دوستان یا اعضای خانواده‌تان یک تکه پنبه را آغشته به روغن میخک کرده و آن را در منطقه‌ی درد دندان قرار می‌دهید.

با این که بسیاری از مردم به درمان خانگی دندان درد ایمان دارند، حقیقت این است که هیچ یک از این درمان‌ها قادر نیست در طولانی مدت درد شما را تسکین دهد. تنها راه درمان و تسکین درد دندان رفتن نزد دندانپزشکی برای تشخیص و درمان ناراحتی شما است.

هنوز هم بسیاری از مردم به قدرت درمان‌های خانگی ایمان دارند به همین دلیل در این مطلب عطارباشی شما را با معروف‌ترین درمان‌ خانگی دندان درد آشنا می‌کنیم و مؤثر یا مؤثر نبودن آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد. همچنین شما را با راهکارهایی برای تسکین درد دندان آشنا خواهیم کرد که واقعاً جواب می‌دهد.

علت دندان درد

چرا هنوز از درمان‌ خانگی دندان درد استفاده می‌شود؟

درمان‌های طبیعی از دوران انسان‌های غار نشین وجود داشته است. اما چرا با وجود پیشرفت‌های زیاد در زمینه‌ی دندانپزشکی هنوز این درمان‌ها طرفداران خاص خود را دارند؟ در این قسمت با پاسخ این پرسش آشنا می‌شویم:

۱٫ ترس از درمان

برخی مردم از درد یا هزینه‌ی زیادی که درمان دندان درد می‌تواند برای آن‌ها داشته باشد می‌ترسند. به همین دلیل به جای رفتن کلینیک دندانپزشکی به درمان‌ دندان درد در منزل تکیه می‌کنند.

۲٫ اعتقاد به درمان‌های خانگی

برخی مردم به شدت به درمان‌های خانگی اعتقاد دارند. این افراد ترجیح می‌دهند بدون داروی دندان درد یا مداخله‌ی دکتر درد خود را تسکین دهند و به هیچ وجه حاضر به رفتن نزد دندانپزشک نیستند.

۳٫ کمبود وقت

در جامعه‌ی پر مشغله‌ی امروز بسیاری از مردم نمی‌خواهند وقت خود را صرف رفتن به کلینیک دندانپزشکی کنند. همچنین تا جایی که می‌شود از درمان‌ خانگی دندان درد برای تسکین دردشان استفاده می‌کنند.

مشکل اینجاست که هرچه دیرتر برای درمان اقدام کنید و به این مسکن‌ها بسنده کنید دندان دردتان جدی‌تر خواهد شد.

درمان‌ خانگی دندان درد

در این قسمت با محبوب‌ترین درمان‌های خانگی دندان درد و میزان مؤثر بودن آن‌ها آشنا می‌شویم.

۱٫ روغن میخک

میخک حاوی بی حس کننده‌ی طبیعی به نام اوژنول است. به همین دلیل هر چیزی که در تماس با آن قرار می‌گیرد را بی حس می‌کند. به همین دلیل مسکن قوی برای درد دندان به شمار می‌رود.

یک یا دو قطره روغن میخک را روی پنبه ریخته و در محل درد قرار دهید.

روغن میخک به طور موقت می‌تواند درد را آرام کند. اما این درمان کوتاه مدت بوده و تنها برای چند دقیقه جواب می‌دهد.

باید مراقب باشید. اگر روغن میخک به نقاط حساس دهان برخورد کند می‌تواند درد را بدتر کند. همچنین زبان را نیز اذیت می‌کند.

۲٫ چای کیسه‌ای نعنایی

چای کیسه‌ای مرطوب و استفاده شده معمولا برای آرام کردن پوست حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دو روش برای استفاده از چای کیسه‌ای وجود دارد. روش اول این است که یک عدد چای کیسه‌ای خنک شده را روی قسمتی که درد می‌کند قرار دهید. روش دوم این است که چای کیسه‌ای را چند دقیقه داخل فریزر نگه دارید، سپس به مدت ۲۰ دقیقه روی دندان نگه دارید.

این درمان درد دندان نیز موقتی است و بعد از مدتی درد دوباره شروع می‌شود.

۳٫ آب نمک

آب نمک معمولاً برای شستشوی قسمت‌های عفونی و تسکین درد دندان به طور موقت استفاده می‌شود.

برای کاهش درد خود محلول آب نمک را به مدت ۳۰ ثانیه قرقره کنید و این کار را ۱ یا ۲ بار تکرار کنید.

اثر پاکسازی نمک می‌تواند برخی باکتری‌های نامطبوع و چرک را بشوید اما اثر آن طولانی مدت نیست.

۴٫ محلول هیدروژن پراکسید

محلول هیدروژن پراکسید مانند نمک خاصیت پاکسازی دارد. اما بسیار مؤثرتر از آب نمک است چرا که علاوه بر شستشو به باکتری‌ها حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد و برای درمان خانگی عفونت دندان کاربرد دارد.

هیدروژن پراکسید ۳ درصد و آب را به میزان مساوی با هم مخلوط کرده و ۳۰ ثانیه در دهان قرقره کنید این کار را یک یا دو بار تکرار کنید.

این شستشو چند دقیقه شما را از درد زیاد نجات داده و التهابو درد لثه را که یکی از علل دندان درد است، کاهش می‌دهد.

اما به خاطر داشته باشید این روش بیشتر از آن که مفید باشد خطر دارد. اگر این محلول خورده شود باعث مشکلات معده و روده خواهد شد و همچنین اگر با آب ترکیب نشود دهانتان را می‌سوزاند.

۵٫ سیر

سیر مثل آنتی بیوتیک عمل کرده و می‌تواند از رشد باکتری‌هایی که به دندان آسیب می‌زنند جلوگیری کند.

برای استفاده از سیر دو روش وجود دارد. روش اول: یک حبه سیر را با مقداری نمک مخلوط کرده و آن را در محل درد قرار دهید. روش دوم: یک یا دو حبه سیر را در دهان گذاشته و بجوید. دو یا سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

سیر به طور موقت درد را می‌تواند تسکین دهد البته به علت دندان درد نیز بستگی دارد. اگر این درد بر اثر اختلال مفصل گیجگاهی ایجاد شده باشد، برای تسکین آن به هیچ عنوان سیر را توصیه نخواهیم کرد.

۶٫ عصاره‌ی وانیل

الکل یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی عصاره‌ی وانیل است و مانند یک بی حس کننده عمل می‌کند. همچنین بوی وانیل به عنوان آرام بخش می‌تواند به تسکین درد دندان کمک کند.

دو روش برای استفاده از عصاره‌ی وانیل وجود دارد. روش اول: مقداری از عصاره‌ی وانیل را با انگشت خود روی محل درد و لثه بمالید. روش دوم مقداری از عصاره‌ی وانیل را با پنبه روی محل درد قرار دهید و این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید.

عصاره‌ی وانیل نیز می‌تواند به صورت موقت درد را تسکین دهد اما تأثیر آن تنها چند دقیقه باقی خواهد ماند و باید تکرار شود.

این روش به دلیل وجود الکل در عصاره‌ی وانیل به خصوص برای کودکان خطرناک است.

چگونه باید دندان درد را درمان کرد؟

همان طور که خواندید درمان‌های خانگی برای درمان قطعی دندان درد مؤثر نیستند و در برخی شرایط می‌توانند خطرناک باشند. برخی از این درمان‌ها کمک می‌کنند تا قبل از مراجعه به دندان پزشک درد را تسکین دهید اما هیچ کدام از آن‌ها درمان قطعی به حساب نمی‌آیند.

اما واقعاً برای درمان دندان درد شدید چه باید کرد؟ بهترین راهکار مراجعه به دندانپزشکی است. چرا که باید علت دندان درد را درمان کرد نه اینکه تنها از شر درد خلاص شد.

چند نکته برای کمک در زمان دندان درد

زمانی که برای گرفتن وقت با کلینیک دندانپزشکی تماس می‌گیرید در مورد راهکاری برای کاهش درد خود سؤال کنید.

هرچه سریع‌تر نزد دندانپزشک بروید حتی اگر مجبور شوید برنامه‌ی خود را تغییر داده و قراری را کنسل کنید.

از یخ برای کاهش درد استفاده کنید. با اینکه این روش موقتاً درد را کاهش می‌دهد اما بسیار ساده و در دسترس است. همچنین خطری برای سلامت دهان و دندان ندارد.

همه چیز در مورد درد را به خاطر بسپارید. اینکه از چه زمانی شروع شده است و چه مدت ادامه دارد و دقیقاً در چه محدوده‌ای از دهان می‌باشد. این اطلاعات به دندانپزشک در تشخیص علت و درمان دندان درد کمک زیادی خواهد کرد.

در مورد علل احتمالی دندان درد خود با دکتر صحبت کنید. اگر دندان درد ناشی از گلودرد است، باید ابتدا گلودرد را درمان کنید.

در آینده نیز با رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان مانند استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به طور منظم از دندان درد جلوگیری کنید.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *