تغذیه و تناسب اندامورزش

ترک تمرین چه تغییراتی برای بدن به وجود می آورد؟

در این مطلب می خواهیم به این بررسی بپردازیم که بعد از دو هفته تمرین، ترک تمرین چه تغییراتی برای بدن به وجود می آورد پیش می‌آید؟

همه ما می دانیم که زندگی بدون تحرک و فعالیت، یکی از مهمترین موارد ابتلا به دیابت است.

حالا اگر شما فردی بسیار فعال، پر انرژی و ورزشکار باشید، با چند هفته استراحت، چه اتفاقی برای بدنتان خواهد افتاد؟ به این قضیه فکر کرده بودید؟

این فاصله گرفتن از تحرک و فعالیت ورزشی می تواند به هر دلیلی از جمله بیماری، مسافرت یا کار باشد.

طبق آخرین بررسی های صورت گرفته تنها دو هفته استراحت و کنار گذاشتن فعالیت بدنی، منجر به ضعیفتر شدن عضلات و تغییراتی در سوخت و ساز بدن می شود.

همه این عوامل، خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و حتی مرگ ناگهانی را افزایش می دهد؛ اما قبل از اینکه بخواهید به باشگاه بروید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اینکه همه تلاش و فعالیت های بدنی تان با استراحتی کوتاه بی نتیجه شده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی افزایش می یابد ، بسیار عجیب است.

به منظور بررسی تأثیر (دو هفته) کنار گذاشتن فعالیت بدنی، تحقیقی انجام گرفت؛ که در آن از جوانان دارای وزن متناسب و اضافه وزن استفاده شد. این گروه شامل ۲۸ مرد و زن با میانگین سنی ۲۵ سال بود؛ که روزانه حداقل ۱۰ هزار قدم پیاده روی می کردند.

در این تحقیق میزان چربی بدن، حجم عضلات، عملکرد میتوکندری (اینکه چقدر در تنظیم انرژی و ریکاوری ورزش خوب عمل می کنند) و همچنین تناسب اندام فیزیکی آنها مورد اندازه گیری قرار گرفت.

شرکت کنندگان در دو هفته فقط ۱۵۰۰ قدم در روز پیاده روی کردند (این میزان، تنها ۸۰ درصد از کل قدمهایی بود که در روز برمی داشتند)؛ بنابراین می توان گفت که آنها روزانه ۱۲۹ دقیقه بیشتر در حالت ساکن زندگی می کردند.

نتیجه تحقیق چه بود؟

بعد از دو هفته (بدون تغییر در عادتهای غذایی) حجم عضلات شرکت کنندگان نسبت به قبل کاهش یافته و وزن و چربی بدن (به‌خصوص چربی دور شکم) آنها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده بود.

پس به طور قطع، خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ نیز افزایش چشمگیری داشته، که بسیار عجیب و قابل توجه است.

نکته: تمامی این اتفاقات، بلافاصله بعد از کنار گذاشتن ورزش و داشتن استراحت، پیش نمی آید.

اگر شما پس از دو هفته استراحت، آزمایش دیابت بدهید، نتیجه مثبت نخواهد بود! پس زمان بیشتری نیاز است تا همه چیز تا این حد جدی شود.

این تحقیق نشان دهنده ریسکهای احتمالی است و به شما یادآوری می کند که همیشه فعال بمانید؛ حتی شده در حد انجام کارهای منزل یا قدم زدن روزانه، بازهم به فعالیت تان ادامه دهید.

درپایان این مقاله می خواهیم خبر خوبی به شما بدهیم؛ شرکت کنندگان در این تحقیق پس از اینکه دو هفته بعد از استراحت به زندگی عادی شان برگشتند، دوباره شاخص های سلامتی شان به حالت اولیه خود برگشت.

پس مشکلی نیست اگر شما دو هفته استراحت کنید و دوباره به ورزش کردن ادامه دهید، همه چیز به شرایط اولیه باز خواهد گشت؛ پس خیالتان از این بابت راحت باشد.

به یاد داشته باشید که نقش استراحت در ورزش را دست کم نگیرید؛ زیرا برای پیشرفت فکری و بدنی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جالب است بدانید عضلات تان در هنگام خواب رشد می کنند و در زمان تمرین ورزشی، فقط برای رشد تحریک می شوند. حتی در هنگام تمرین ورزشی هم نیاز به استراحت دارید تا عضلاتتان برای اجرای حرکتها و ست های بعدی آماده شود.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *