تغذیه و تناسب اندامورزش

چگونه در ماه مبارک رمضان وزن کم کنیم؟

اگر همیشه به دنبال یک فرصت برای وزن کم کردن و لاغر شدن بوده اید؛ ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای شروع رژیم و لاغر شدن و داشتن سبک زندگی سالمتر است.

کاهش وزن در این ماه از آن چیزی که فکر می کنید هم راحت تر است؛ مطمئن باشید که خیلی زودتر از تصورتان به هدف نزدیک خواهید شد.

بنابراین اگر می خواهید زودتر به سلامت جسمی و کاهش وزن برسید بهتر است شیوه ها و نکته هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را دنبال کنید.

وعده سحر

هیچ وقت بدون سحری روزه نگیرید؛ وعده سحری که قبل از روزه گرفتن میل می کنید، دقیقاً به اندازه وعده افطاری مهم است. علت اهمیت این وعده این است که برای چند ساعت روزه گرفتن نیاز به انرژی دارید؛ خوردن سحری تنها راه تامین انرژی بدن در طول روز است.

نکته: بهتر است در این وعده غذایی از مواد مفید و منابع پروتئینی مانند تخم مرغ، پنیر یا حبوبات استفاده کنید. مراقب مقدار نمک مصرفی باشید؛ زیرا مصرف نمک بیش از حد باعث تشنگی در طول روز خواهد شد.

وعده سحری باید به گونه ای باشد که میزان گلوکز مورد نیاز در طول روز را تأمین نموده و تا افطار احساس گرسنگی نکنید.

می توان یک فنجان ماست نیز به این وعده غذایی اضافه کرد. ماست، منبع اصلی مواد پروبیوتیکی است و به هضم غذا کمک خواهد کرد.

در طول روز فعال باشید

هیچ گاه روزه را بهانه ای برای ورزش نکردن و کم تحرکی قرار ندهید؛ از این ماه مبارک در کنار بهره معنوی، برای سوزاندن چربی بیشتر و رسیدن به وزن دلخواهتان نیز استفاده کنید.

نباید با دهان روزه ورزشهای سخت مثل وزنه زدن انجام دهید؛ اما حتما ورزش و تحرک و فعالیت سبکی داشته باشید تا به هدف مورد نظرتان نزدیک تر شوید.

نکته: حداقل ۳۰ دقیقه در خانه ورزش کنید (حتی هنگام تماشای تلویزیون). می توانید ورزشهایی مانند دراز نشست، اسکات انجام دهید؛ یا ۳۰ دقیقه برای دویدن و پیاده روی به بیرون از منزل بروید.

وعده افطار

قرار نیست وعده افطار جایگزین وعده های دیگر شود. تصور کنید که سر سفره شام نشسته اید و می خواهید وعده شام همیشگی تان را میل کنید.

نکته: سعی کنید به آرامی میزان گلوکز خونتان را افزایش دهید تا چربی در بدنتان ذخیره نشود؛ همچنین متابولیسم بدنتان به صورت ناگهانی بالا نرود.

با ۱ یا ۲ عدد خرما افطار کنید (به سبب بالا بودن میزان شکر در خرما، همین تعداد کافی است). در کنار خرما، یک لیوان آب بنوشید.

اگر می خواهید موقع افطار زیاد ه روی نکنید، بعد از خرما و آب چیزی نخورید و ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس کمی سوپ (مثلاً سوپ سبزیجات یا عدس) میل کنید و از مصرف خامه همراه با سوپ بپرهیزید؛ زیرا خامه دارای مقدار کالری بسیار زیادی است.

سعی کنید بشقاب غذایتان حاوی مقدار کربوهیدرات روزانه باشد؛ پیشنهاد ما مصرف غلات و برنج قهوه ای همراه با سبزیجات و پروتئین است.

بعد از افطار

تأمین آب مورد نیاز بدن، نکته ای کلیدی برای کاهش وزن است. در طول ماه مبارک رمضان، مصرف آب کافی از خشک شدن بدن جلوگیری می کند؛ اما بهتر است حواستان به میزان شکری که مصرف می کنید نیز باشد.

نکته: هدفتان را مصرف دو لیتر یا ۸ لیوان آب در روز در نظر بگیرید.

برنامه زمانی نوشیدن آب

دو لیوان بعد از افطار

چهار لیوان بین افطار و سحر (بیش از یک لیوان در ساعت ننوشید)

دو لیوان آب در هنگام سحر

به خاطر داشته باشید که نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای، به هیچ عنوان مانند آب تاثیر ندارند؛ پس بهتر است مصرف این نوع نوشیدنیها را محدود کنید.

پیشنهاد ما مصرف چای گیاهی است؛ زیرا این چای هم مفید بوده و هم برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *