تغذیه و تناسب اندامورزش

آداب استفاده از وسیله های ورزشی در باشگاه

باشگاه رفتن و ورزش کردن نیز مانند رفتارهای دیگر، آداب و قوانین خاصی دارد. به خاطر داشته باشید که دیگران هم مثل شما می خواهند از فضای باشگاه استفاده کنند.

آداب استفاده از وسیله های ورزشی

همیشه یک حوله همراه داشته باشید تا بعد از تمرین، دستگاه ها و وسیله های ورزشی را تمیز کنید.

بسیاری از باشگاه ها دستمال و وسیله های تمیزکننده در اختیارتان قرار می دهند؛ از آنها استفاده کنید و دستگاه را پس از استفاده حتما با حوله خشک کنید.

اگر وزنه و وسیله ای را از جایی برمی دارید، پس از تمرین، حتما سرجای قبلی بگذارید.

رها کردن دمبل ها، باندهای کشی، توپهای باشگاه روی زمین، کاری پرخطر بوده و کار را برای ورزشکاران دیگر سخت خواهد کرد؛ زیرا وقتی به دنبال وزنه ها هستند، نمی توانند جای آنها را پیدا کنند.

اگر پس از انجام ورزش بی حوصله و خسته بودید، به هیچ وجه وسیله های ورزشی را روی زمین پرت نکنید، چون صدای بلندش حواس اطرافیان را پرت خواهد کرد.

فراموش نکنید که هر وسیله ای که در باشگاه وجود دارد برای همه افراد است؛ پس وسیله ورزشی را دائم با خود این طرف و آن طرف نبرید.

صبور باشید و هیچگاه دیگران را به عجله کردن وادار نکنید. اگر شخصی حرکتهای پایانی اش را تمرین می کند به او فرصت بدهید؛ صبر کنید تا کارش با دستگاه تمام شود؛ اگر به زمان بیشتری نیاز داشت، فعلا از وسیله دیگری که خالی است استفاده کنید.

وقت شناس باشید. بیشتر باشگاه ها زمان استفاده از دستگاه ها را ۳۰ دقیقه تعیین می کنند. اگر باشگاه شما شلوغ است به محدودیت های زمانی احترام گذاشته و بیش از آن زمان از دستگاه ها استفاده نکنید.

اگر می خواهید برای طولانی مدت از دستگاه ها استفاده کنید، زمانی را انتخاب کنید که باشگاه خلوت است.

آداب شخصی

علاوه بر استفاده درست از دستگاه ها و وسیله های باشگاه، چگونگی رفتار شما هم بسیار اهمیت دارد. اگر همه اعضای باشگاه این آداب شخصی را رعایت کنند، شک نکنید که باشگاه تبدیل به یک جای فوق العاده خواهد شد!

نکته های مهم در باشگاه

صدای آهنگ را کمتر کنید. درست است که وقتی ورزش می کنید آهنگ انگیزه و سرگرمی خوبی است؛ اما منفجر کردن mp3 پلیر با بالاترین صدا کار خوبی نیست.

به بقیه افرادی که اطراف شما ورزش می کنند احترام بگذارید؛ شاید همه علاقه ای به شنیدن موزیکهای مورد علاقه تان نداشته باشند.

وقتی وارد باشگاه می شوید، گوشی خود را خاموش کنید

زندگی خصوصی تان را با خاموش کردن تلفن در باشگاه، خصوصی نگه دارید. بعضی از باشگاه ها از به همراه آوردن گوشی، خصوصا گوشی های دوربین دار جلوگیری می کنند. به افرادی که در اطراف شما ورزش می کنند احترام گذاشته و پیش از ورود به باشگاه، گوشی تان را خاموش کنید.

اگر بطری بزرگی از آب همراهتان دارید،حواستان به دیگران که تشنه هستند نیز باشد. هیچ وقت در باشگاه آب دهان نیندازید یا آشغال آدامستان را به اطراف تف نکنید.

دیگران را نادانسته راهنمایی نکنید

حتی اگر دارای مدرک مربیگری هستید، اطرافیانتان را برای انجام درست حرکتهای ورزشی، نصیحت نکنید؛ مگر اینکه از راهنمایی و اطلاعات خود کاملاً مطمئن باشید. آسیب های ورزشی بسیار خطرناک هستند و راهنمایی اشتباه، فقط ممکن است باعث آسیب دیدگی شخص شود.

از اسپری خوشبو کننده استفاده کنید

ورزش کردن قطعا باعث عرق کردنتان می شود، پس بهتر است بدنتان خوشبو باشد تا دیگران اذیت نشوند. هیچ وقت قبل از رفتن به باشگاه، شیشه ادکلن را روی خودتان خالی نکنید. بعضی ها به بوی عطر حساسیت دارند و این کار شما  باعث میگرن و سردرد آنها می شود.

لباس مناسب بپوشید و دقت داشته باشید که باشگاه جایی برای نمایش دادن نیست.

همیشه به افراد احترام بگذارید و همه قوانینی که در بالا به آن اشاره کردیم را حتما رعایت کنید. اگر دیدید شخصی قوانین را اجرا نمی کند، کاملاً مودبانه به او تذکر دهید یا مدیر باشگاه را در جریان بگذارید.

با رعایت این آداب، همه می توانیم از ورزش کردن در کنار هم لذت ببریم.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *