داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

تاثیر روغن نارگیل بر روی پوست

در ابتدای مقاله می خواهیم ببینیم بیماری پوستی صدفک (پسوزیاریس) چه نوع بیماری بوده و دارای چه علائمی است.

بیماری صدفک و علائم آن

صدفک (پسوزیاریس) یک نوع بیماری شایع پوستی است که از واژه ای یونانی به معنی خارش گرفته شده است.

در این بیماری پوست سر، دست، آرنج و پشت بدن در معرض ابتلا قرار دارند. قسمتی از پوست ملتهب، برجسته و قرمز می شود که با خارش همراه است؛ به این صورت که روی ناحیه مبتلا، پوسته های نقره ای رنگ تشکیل می شود.

گاهی شدت این بیماری به میزانی کم است که بیمار اصلاً متوجه ابتلا به آن نمی شود؛ اما در مواردی نیز این بیماری به قدری شدید می شود که بیشتر قسمتهای بدن را درگیر می کند. خوشبختانه بیماری صدفک حتی در شدیدترین حالت آن نیز قابل کنترل است.

چرا به این بیماری مبتلا می شویم؟

علت اصلی ابتلا به این بیماری مشخص نیست؛ اما عوامل وراثتی تأثیر بسیاری در ابتلا به این بیماری دارد.

در پژوهشهایی که به تازگی انجام گرفته شده، این بیماری نشان دهنده نوعی ناهنجاری در عملکرد گلبولهای سفید در جریان خون است؛ که می تواند شروع این فرآیند التهابی پوست باشد و باعث افزایش سرعت پوسته ریزی شود.

بیماری صدفی با بعضی عفونتها از جمله عفونت استرپتوکوکی حلق (نوعی بیماری با عامل باکتری استرپتوکوک) نیز ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در فصل زمستان به علت خشکی پوست و کاهش تابش نور آفتاب به وجود می‌آید.

پسوزیاریس صدفه، سخت ترین نوع پسوزیاریس است که با کمک موهای بدن در جای خود ثابت می‌ماند و با گذشت زمان بزرگتر و سخت تر می شود..

ویژگیهای روغن نارگیل

روغن نارگیل بخشی از میوه نارگیل است که برای پخت و پز نیز کاربرد دارد؛ البته بیشتر مردم از این روغن برای مو، پوست، ناخن و به عنوان محصولات زیبایی استفاده می کنند.

روغن نارگیل به دو نوع تصفیه شده و تصفیه نشده در دسترس است. روغن تصفیه شده از نارگیل خشک شده به دست می آید؛ در این روش روغن نارگیل در دمای زیاد و طی فرآیندهایی به دست آمده و بو زدایی می شود.

بوی روغن نارگیل تصفیه شده، به هیچ وجه شبیه بوی میوه نارگیل نیست. از این روغن می توانید برای سرخ کردن سریع یا پخت غذا استفاده کنید.

روغن نارگیل تصفیه نشده از میوه تازه نارگیل گرفته می شود. در این فرآیند از دمای بالا استفاده نمی شود؛ این نوع روغن دقیقاً بویی مشابه خود میوه نارگیل دارد.

می توانید از آن برای آشپزی و طبخ غذا استفاده کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که این روغن برعکس روغن تصفیه شده بهتر است فقط در دمای پایین مورد استفاده قرار گیرد.

بسیاری از متخصصان معتقدند که روغن نارگیل تصفیه نشده نسبت به نوع تصفیه شده آن، فواید بیشتری برای سلامتی دارد.

شما می توانید از روغن نارگیل تصفیه نشده، برای تغذیه و پوست‌تان استفاده کنید؛ زیرا به سبب عمل آوری آن در دمای پایین، خواص خود را حفظ کرده و تأثیرات بهتری نسبت به نوع دیگر آن خواهد داشت.

تاثیر روغن نارگیل بر روی پوست

زمانی که شما روغن نارگیل تصفیه نشده را روی پوست خود بمالید، علاوه بر حفظ رطوبت و کاهش التهاب و قرمزی پوست، از رشد باکتری های مضر نیز جلوگیری می کند.

اگزمای پوستی و بیماری صدفک هردو دارای علائم یکسانی هستند. با این تفاوت که اثرات ناشی از صدفک دارای وسعت بیشتری نسبت به اگزمای پوستی است؛ اما درمان هر دو، مرطوب نگه داشتن با روغن نارگیل و جلوگیری از خشک شدن ناحیه مبتلا می باشد.

مصرف روغن نارگیل به تنهایی نمی تواند راه درمان بیماری صدفک باشد. برای اینکه داروهای این بیماری مثل استروئیدها بتوانند وظیفه درمانی خودشان را به خوبی انجام دهند، بهتر است ابتدا با استفاده از روغن نارگیل، پوسته سخت روی ناحیه مبتلا شده را از بین ببرید.

چگونه از روغن نارگیل استفاده کنیم

ابتدا روغن نارگیل را روی قسمت مبتلا بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید؛ سپس آن ناحیه را با حوله یا دستمال بپیچید. به مدت ۳۰تا ۶۰ دقیقه به حال خود رها کنید؛ در آخر، با شامپو بشویید.

پس از این کار صدفه ها نرم تر شده و کندن آنها آسانتر است. با کمک یک شانه پلاستیکی به صورت دورانی روی صدفه ها را ماساژ دهید؛ زمانی که صدفه ها شل شد، سعی کنید با شانه آنها را از موهای ناحیه مبتلا جدا کنید؛ سپس ناحیه را بشویید تا باقی صدفهای جدا شده نیز شسته شوند.

دقت داشته باشید که اگر زیاد به صدفه ها فشار بیاورید و این کار را با سرعت انجام دهید، ممکن است دچار خونریزی شوید.

پس از جدا کردن پوسته ها، داروهایی که پزشک تجویز کرده را استفاده کنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *