درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

اگر سوالی پیرامون اهدای خون دارید بخوانید!

اهدای خون امر خداپسندانه‌ای است که بسیاری از مردم عادی و محبوب‌ترین چهره‌های جهانی مانند کریستانو رونالدو، تمایل به انجام آن دارند. اما همواره سوال‌های زیادی در مورد این کار در ذهن مردم مطرح بوده و هست. به همین منظور تصمیم گرفتیم که در این بخش به تعدادی از رایج‌ترین سوال‌های مرتبط با اهدای خون پاسخ دهیم تا مردم عزیزمان بتوانند با اطلاعاتی بیشتر و خیالی آسوده‌تر این عمل نوع‌دوستانه را انجام دهند و ما در مراکز اهدای خون کشورمان با تعداد بیشتری از هموطنان بشر‌دوست خود روبرو شویم.

  چرا باید خون اهدا کنیم

ج: مهم‌ترین فایده‌ای که اهدای خون در مرحله اول برای فرد اهداکننده دارد، لذت انجام دادن یک حرکت خیرخواهانه، انسان‌دوستانه و خداپسندانه است. این لذت، نشاطی روانی و بالا رفتن اعتماد به نفس را برای چنین افرادی به ارمغان می‌آورد. ضمن اینکه وقتی پزشکان تشخیص می‌دهند که فردی از نظر جسمی در سلامتی کامل به سر می‌برد و می‌تواند خونش را در جهت کمک به سلامتی و درمان بیماران نیازمند اهدا کند، به طور حتم حس شادی ناشی از پی بردن به تندرستی کامل می‌تواند در بهبود و ارتقا سلامت روانی اهداکننده خون هم موثر باشد. در مرحله دوم هم چرخش بهتر خون و تحریک مغز استخوان برای دوباره سازی و جایگزینی خونی که در جریان اهدا از بدن خارج شده هم می‌تواند به سلامت روند فعل و انفعالات فیزیولوژیک در بدن بسیار کمک‌ کند. بنابراین این ۲ عامل مهم می‌توانند بهترین دلایل برای اهدای خون باشند.

  چه کسانی نمی‌توانند خونشان را اهدا کنند

ج: لیست افرادی که نمی‌توانند یا نباید خونشان را اهدا کنند، بسیار بلند و بالا است. یعنی مسولان سازمان اهدای خون با توجه به پاسخ‌های کتبی که افراد در پرسشنامه‌های مربوطه پر می‌کنند یا پاسخ‌های شفاهی که آنها به سوال‌های مرتبط با اهدای خون می‌دهند، می‌توانند تشخیص بدهند که آیا آن فرد توانایی و امکان اهدا کردن خونش را دارد یا نه؟ به همین دلیل توصیه می‌شود که برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات احتمالی، حتما به پرسش‌هایی که پیش از اهدای خون از شما پرسیده می‌شود، به درستی پاسخ دهید. مثلا افرادی که تا به حال خون نداده‌اند و سنشان بالای ۶۰ سال باشد، افراد اهداکننده خون بالای ۶۵ سال،‌ بیماران مبتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی حاد (مانند ایدز و هپاتیت)، افراد بسیار لاغر، بیماران مبتلا به کم‌خونی یا کسانی که در بدو ورود و با توجه به خون اندکی که از آنها گرفته می‌شود میزان خونشان کمتر از حد استاندارد باشد، نمی‌توانند خون‌شان را اهدا کنند. بنابراین می‌توان گفت که علت‌های زیادی باعث می‌شود که برخی از افراد به صورت موقت یا حتی دائمی از اهدای خون معاف شوند.

  بهتر است که چه کسانی حتما خونشان را اهدا کنند

ج: بهتر است افرادی که یک بار خون خود را اهدا کرده‌اند و براساس آزمایش‌های غربالگری که روی خون آنها صورت گرفته، تشخیص داده شده که خون‌شان از نظر وجود هرنوع بیماری قابل انتقال سالم بوده است و این افراد با اهدای خون دچار هیچ‌گونه مشکل فیزیولوژیک هم نشده‌اند، خون خود را به صورت مستمر اهدا کنند. تحقیقات ثابت کرده‌اند کسانی که دهنده مستمر خون هستند (یعنی حداقل ۲ بار در سال خونشان را اهدا می‌کنند)، امکان پوشیده ماندن عفونت در خون آنها و انتقال آن عفونت به افراد دیگر، کمتر از ۴ درصد است. بد نیست بدانید که ۹۶ درصد از مجموع عفونت‌های تشخیص داده شده در کیسه‌های خون مربوط به افرادی بوده است که برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرده‌اند. بنابراین می‌توان اهداکنندگان مستمر خون را جزو سالم‌ترین افراد جامعه به شمار آورد.

  آیا کسانی که غلظت خون دارند، باید خونشان را اهدا کنند

ج: غلظت خون بر اساس پزشکی تعریف خاصی دارد که ممکن است با تعریف‌هایی که عامه مردم از آن می‌کنند، تفاوت‌هایی داشته باشد. در علم پزشکی اگر درصد هماتوکریت آقایان در آزمایش‌های مختلف بیشتر از ۵۶ درصد و در خانم‌ها بالاتر از ۵۲۲ درصد تشخیص داده شود، می‌توان گفت که فرد به غلظت خون مبتلا است. در اینگونه موارد، جریان خون در رگ‌ها به کندی و سختی صورت می‌گیرد و این کندی حرکت، عوارضی را برای فرد در پی خواهد داشت. به همین دلیل هم پزشکان به افراد مبتلا به غلظت خون برای بازگشت سیالی خون آنها توصیه می‌کنند که هرازگاهی خون بدهند. البته این گروه از افراد باید بدانند که خون آنها خون قابل استفاده‌ای برای بیماران نیازمند نیست؛ بلکه خون این دسته از افراد فقط از بدنشان خارج و سپس دور ریخته می‌شود.

  حداقل فاصله زمانی بین ۲ اهدای خون باید چقدر باشد

ج: ۳ تا ۴ ماه، بهترین فاصله زمانی بین ۲ اهدای خون است. بهتر است که افراد اهدا کننده، زودتر از این زمان به مراکز اهدای خون مراجعه نکنند چون در این صورت از آنها خون گرفته نمی‌شود. ضمن اینکه تمام افراد از نوجوانی به بعد اگر بیماری یا مشکل خاصی نداشته باشند، می‌توانند خون اهدا کنند. سالمندان (بالای ۶۵ سال) و کودکان تنها گروه‌های سنی هستند که از اهدای خون معاف‌اند.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *