سلامتیسلامتی آقایاننکات سلامتی

آقایان در هفته جهانی سلامت مردان مراقب سلامتتان باشید!

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که موضوعات سلامت مردان فقط شامل مواردی مانند عضله‌سازی یا کاهش وزن می‌شود، اما با توجه به بالاتر بودن نرخ مرگ‌ومیر مردان نسبت به زنان، عوامل مهم دیگری وجود دارند که باید در سلامتی مردان جدی گرفته شوند. اگر شما هم اطلاعات کافی درباره این عوامل مهم ندارید، حتما به نکات زیر دقت کنید.

سلامت روان

مردان معمولا به علائم فیزیکی بیماری‌ها توجه می‌کنند و ریشه داشتن مشکلات جسمانی در علت‌های زمینه‌ای روانی یا احساسی را دست‌کم می‌گیرند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که درصد زیادی از مردان مبتلا به افسردگی به پزشک مراجعه نمی‌کنند و خودکشی، سومین علت مرگ‌ومیر در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله است. سلامت روان می‌تواند اثرات منفی گسترده‌تری هم داشته باشد. برای مثال، یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که نوعی ارتباط بین علائم افسردگی در درازمدت و افزایش خطر سکته مغزی در مردان وجود دارد.

نتیجه: حتما درباره احساسات خودتان، استرس، افسردگی یا اضطراب با پزشک صحبت کنید و وضعیت خلق‌وخویی خودتان را مرتبا مورد بررسی قرار بدهید.

سلامت جنسی

آیا می‌دانید که غربالگری برای سلامت جنسی باید یکی از بخش‌های ثابت معاینه پزشکی در مردان باشد؟ هرچند مطرح کردن مسائل این حوزه می‌تواند کار سختی باشد، اما سعی کنید که مشکلات خودتان را با پزشک در میان بگذارید. مطالعات نشان داده‌اند که بسیاری از مردان، درباره مشکلات جنسی یا بیماری‌های مقاربتی با پزشک خودشان صحبت نمی‌کنند. این وضعیت درحالی است که بسیاری از این موارد، با مداخله پزشکان قابل حل هستند.

نتیجه: سالانه برای غربالگری بیماری‌های مقاربتی درخواست بدهید. همچنین، هر گونه مشکلات جنسی مانند اختلال در نعوظ یا مسائل مربوط به باروری را با پزشک در میان بگذارید.

اختلالات خوردن

محققان می‌گویند که برخلاف تصور رایج، اختلالات خوردن فقط به زنان اختصاص ندارند و نباید جنسیت را به‌عنوان عامل تعیین‌کننده در این زمینه معرفی کرد. درواقع، مردان هم در معرض خطر ابتلا به اختلالات خوردن قرار دارند و این خطر برای مردانی که به بعضی از فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای می‌پردازند، بیشتر هم می‌شود. این ورزش‌ها عبارت‌اند از کشتی، قایق‌رانی، ‌بدن‌سازی، ژیمناستیک و شنا. به‌گفته محققان، استفاده از استروئیدهای آنابولیک یا فعالیت‌های بدنی بیش از حد، از نشانه‌های اختلالات خوردن در مردان هستند.

نتیجه: قبول کنید که مردان هم به اختلالات خوردن مبتلا می‌شوند. بنابراین، در صورت مواجهه با این اختلالات، مراجعه به پزشک و پیگیری روند درمان را جدی بگیرید.

مصرف مواد مخدر

آمارهای جهانی نشان می‌دهند که مصرف مواد مخدر یا سیگار در میان مردان شایع‌تر است. این درحالی است که سیگار کشیدن یا استعمال مواد مخدر، از عوامل قابل پیشگیری منجر به مرگ در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. متخصصان می‌گویند که مردان باید درباره تمایلات خودشان به مصرف سیگار یا استعمال مواد مخدر با پزشک صحبت کنند. نتیجه: همین امروز تصمیم بگیرید که سیگار را ترک کنید! مشورت کردن با پزشک و کمک گرفتن از اعضای خانواده، دو عامل مهم هستند که می‌توانند شما را در ترک سیگار به موفقیت برسانند. سلامت قلبی-عروقی بیماری‌های قلبی، علت اصلی مرگ‌ومیر در بسیاری از کشورهای جهان (ازجمله آمریکا)‌ هستند. درواقع، یک‌چهارم مرگ‌ومیرهای مردان در سال به‌علت بیماری‌های قلبی-عروقی اتفاق می‌افتند و درنتیجه این بیماری‌ها را بالاتر از سرطان و بیماری دیابت قرار می‌دهند.

نتیجه: وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، حتما سابقه خانوادگی خودتان درباره بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و کلسترول بالا را در اختیار او قرار بدهید. داروهای مختص بیماری‌های قلبی را هم دقیقا براساس دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *