داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

روزه داری با تدابیر طب سنتی

سحری فراموش نشود!

متاسفانه بسیاری از افراد بدن خوردن سحری روزه می‌گیرند و غافل از این هستند که این کار باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید طی روز می‌شود و مهم تر از آن به سلامت بدن خود یه خصوص معده و روده‌ها آسیب می‌رسانند . طب سنتی توصیه می‌کند حتما متناسب با مزاج‌ خود سحری بخورید. یادتان باشد هرگز قبل، بعد یا بین غذا آب ننوشید. غذای‌تان را خوب بجوید و پرخوری نکنید. در روزهای ماه مبارک رمضان بهتر استت کمتر از شیرینی‌ها، به‌ویژه شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه یا پشمک استفاده کنید. توصیه شده در مناطقی که درخت نخل رشد نمی‌کند، از مصرف زیاد خرما پرهیز شود ولی در مناطق خرماخیز زیاد خوردن آن منعیی ندارد.

با چهار مغز افطار کنید!

در طب سنتی افطار کردن نیز تدابیر خاصی دارد. در برخی از منابع طب سنتی آمده است ۳۰ دقیقه قبل از افطار، به اندازه یک قاشق غذاخوری مغز بادام، گردو، فندق و پسته بکوبید، آن را در یک لیوان شیر داغ بخیسانید و مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کرده یا یک خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید. در زمان افطار، ابتدا خرما میل کنید، سپس مخلوط را هم بزنید و قاشق قاشق با کمی نان برشته‌ شده، بخورید.
هر مزاجی که دارید هنگام افطار، روزه‌ی خود را با یک استکان آب گرم و یک عدد باز کنید و اگر خیلی احساس گرسنگی می‌کنید، دو تا سه لقمه غذا بخورید تا کمی گرسنگی‌تان رفع شود.
افطار باید سبک باشد، سپس با یک ساعت فاصله شام بخورید. باز کردن روزه با خوراک‌های سنگین به‌ خصوص در افراد گرم‌مزاج و کسانی‌‌ که معده‌های گرمی دارند، به بدن آسیب می‌رساند.

به اندازه بخورید

یک نکته‌ی بسیار مهم که رعایت آن در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود، اعتدال در مصرف خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها در وعده‌ی سحر و افطار است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند هر چه بیشتر بخورند و بنوشند دیر‌تر گرسنه‌ یا تشنه می‌شوند در حالی که باید غذا و آب را به اندازه‌ای بخورید که بدن‌تان نیاز دارد. رعایت این اصل باعث بهبود قدرت هضم و حفظ سلامت معده و بدن خواهد شد.
تا می‌توانید از خوردن خوراکی‌های چرب به خصوص در وعده سحری بپرهیزید چون باعث عطش و تشنگی زیاد طی روز می‌شود. اما اگر گاهی غذای چرب می‌خورید کافی ا‌ست پس از ‌آن (به‌ویژه در وعده افطار) کمی پودر رازیانه را با نبات در آب مخلوط کنید و بنوشید تا عوارض آن را کم کند و به گوارش بهتر خوراک کمک کند.

خودتان را تقویت کنید

روزه‌داری در برخی از افراد باعث ضعف بنیه می‌شود بنابراین باید به فکر تقویت بدن‌تان هم باشید. گلاب یک عرق گیاهی مناسب برای همه‌ی مزاج‌هاست که معده و دهانه‌ی آن‌ و همچنین اعصاب را تقویت می‌کند‌. همچنین در ایام روزه‌داری به خصوص در روزهای گرم سال باید از خوردن مواد غذایی و میوه‌های دارای طبع گرم و خشک مانند موز و انبه بپرهیزید، زیرا زیاده‌روی در مصرف آن‌ها موجب افزایش غلظت خون می‌شود.

بدن‌تان را آبیاری کنید

فعالیت‌های بدنی سنگین، گرمای هوا و تابش آفتاب، دغدغه‌های ذهنی، استرس، هیجان و مصرف غذاهای ادویه‌دار گرم و خشک، مولد صفرا، چرب و سرخ‌کردنی در ماه رمضان باعث افزایش گرما در مغز و قلب و معده و کبد و کاهش آب بدن می شود در نتیجه طی روز تشنه می‌شوید.
اگر می‌خواهید در ایام روزه داری بدن تان دچار کاهش رطوبت نشود توصیه می شود ماءالشعیر طبیعی تهیه کرده و به جای آب و چای در سحر و ساعات پس از افطار میل کنید.
به این منظور، ۵۰ گرم جوی پوست‌کنده‌ی سالم (نه پرک و نه نیمکوب) را با چهار لیوان آب (یک لیتر) روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید آهسته بجوشد تا جوها کاملا پخته شوند. سپس آن را صاف کنید و در جای خنک قرار دهید تا سرد شود. از این چهار لیوان، بیش از سه لیوان آب‌جو به دست می‌آید که تا دو روز در یخچال قابل نگهداری است. ماءالشعیر طبیعی نباید غلیظ و ژله‌ای شود و رنگ آن سرخ ملایم و کمرنگ است.
اگر مزاج‌تان گرم و خشک است مصرف این نوشیدنی خشکی و زردی رنگ پوست بدن، گود افتادگی چشم‌ها، یبوست، غلظت خون، تحریک‌پذیری عصبی و مشکلات کلیوی را از بین می‌برد.اگر معده‌ی سردو تری دارید، یک قاشق مرباخوری عسل به لیوان ما الشعیر خود اضافه کنید و سپس بنوشید.

خوب بخوابید

در ماه مبارک رمضان، برنامه‌ی خواب و بیداری شما تغییر کرده و ممکن است کم خوابی یا بد خوابی شما را دچار مشکلاتی کند. طب سنتی توصیه می‌کند ساعات خواب تان را طوری تنظیم کنید که دچار کم خوابی آزار دهنده یا پرخوابی زیان بخش نشوید و به عبارت دیگر به اندازه‌ی کافی خوابید.
تغییرات هورمونی در ساعت‌های‌مختلف شبانه روز باعث می‌شود، شما شب‌‌ها زودتر بخوابید و صبح‌ها زودتر بیدار شوید و در فاصله‌ی بین الطلوعین نخوابید. هیادتان باشد خواب نزدیک غروب آفتاب تا هنگام مغرب شرعی زمان مناسبی برای خواب نیست، اما خواب قیلوله اثر نشاط بخشی دارد.
خواب با شکم پُر بلافاصله پس از صرف سحری باعث سنگینی معده، رخوت و بوی بد دهان می‌شود. خواب پس از افطار هم توصیه نمی‌شود، اما خوابیدن در ساعت اولیه‌ی شب خوب است.
مصرف غذاهایی که رطوبت مغزی ایجاد می‌کنند، به رفع اختلالات خواب بسیار کمک می‌کنند. به عنوان مثال مصرف شیر بادام یا فرنی چند ساعت پس از افطار به داشتن خوابی راحت کمک می‌کنند، زیرا بسیار مقوی و رطوبت بخش هستند.
اگر دچار خشکی مزاج مغز هستید، یک قطره روغن بادام شیرین داخل بینی‌تان بچکانید. خوردن شربت خاکشیر هم رطوبت بخش است و می‌تواند به بهبود خواب‌تان کمک کند.

منبع: مجله نیک ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *