سلامتینکات سلامتی

هر آنچه از درماتيت باید بدانید.(۱)

درماتیت (Dermatitis) به معنی التهاب پوست میباشد (مانند راش)

درم به معنی پوست و itis به معنی التهاب است. مهمترین نوع درماتیت اگزما (به خصوص اگزمای آتوپیک) است. گاهی اوقات اگزما و درماتیت معادل در نظر گرفته میشوند. به هر نوع ضایعهٔ پوستی که ماهیت اصلی و اولیه آن واکنش التهابی باشد درماتیت گفته می­شود.

برخى از انواع درماتيت

درماتیت اتوپیک (Atopic dermatitis)

در کودکان شایع است، به نظر میرسد که ارثی باشد چرا که تقریباً همیشه سابقه خانوادگی درماتیت یا آسم در این افراد وجود دارد. نشانههای این نوع درماتیت عبارتند از: خشکی پوست به همراه خارش، بثورات بر روی صورت، داخل آرنج، پشت زانوها، و بر روی دستها و پاها. خارش پوست موجب قرمزی، ورم ، ترک، خروج مایع، کلفتی پوست و پوسته اندازی.

– درماتیت تماسی تحریکی (Irritant contact dermatitis)

تماس مکرر با آب، مواد شوینده، حلالها و مواد شیمیایی، و هر گونه اصطکاک پوست میتواند موجب اینگونه درماتیت شود. در این عارضه پوست قرمز شده، خارش دار است.

– درماتیت تماسی آلرژیک (Allergic contact dermatitis)

به علت تماس پوست بدن با موادی است که اکثر مردم نسبت به آن واکنش نشان نمیدهد: چنان صابون ، مواد الکلی ، نیکل، عطر، لاستیک، رنگ مو و یا کاندوم. در این عارضه پوست قرمزشده و به همراه خارش و سوزش است. برای تشخیص عامل تست پچ لازم است.

– خشکی پوست


– درماتیت نومولار (Nummular dermatitis)

که در بعضی منابع دیسکی شکل یا سکهای نیز نامیدهاند. نقاط آسیب دیده میتواند پوسته دار، دارای مرز و خارش دار باشند و به شکل تکههای تحریک پذیر برای چند ماه باقی بمانند.

– درماتیت سبورئیک (Seborrhoeic dermatitis) و شوره سر 

درماتیت سبورئیک با توجه به تحریک ناشی از مواد سمی تولید شده توسط مخمر مالاسزیا (Malassezia) بروز میکند. که این گونه مخمر بر روی پوست سر و صورت زندگی میکنند و گاهی اوقات به جاهای دیگر هم سرایت میکنند. این عارضه با قرمزی و پوسته ریزی و خارش مشخص میشود. در مورد شوره سر لازم به ذکر است که پوسته ریزی سر بدون سرخی بروز میکند.

– درماتیت عصبی (Neurodermatitis) 

تکه های فلس دار بر روی سر ، پایین پاها، مچ، یا ساعدها ایجاد میشود.

– درماتیت عفونی

به نظر میرسد تحت تاثیر عفونت باکتریایی زرد زخم (impetigo) و یا عفونتهای قارچی باشد.

 

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *