داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

متعادل سازی هورمون های انسانی با ۵ گیاه قدرتمند

متعادل سازی هورمون ها اهمیت زیادی برای پیشگیری از مشکلاتی مثل احساس خستگی، اضطراب، کاهش وزن غیرعادی، بی خوابی، کاهش میل جنسی، آکنه در بزرگسالان و برخی علائم کوچک و بزرگ دیگر شود. با این حال گاهی با ایجاد چند تغییر کوچک در شیوه زندگی و همچنین کمک گرفتن از طب سنتی و استفاده از چند گیاه درمانی می توان حتی اختلالات بزرگ هورمونی کمکاری یا هایپر تیروئیدیسم و PCOS را درمان کرد.

در حالی که فلفل قرمز و آویشن ممکن است در ظرف ادویه ها مدام خواص و مزایای خود را به رخ شما بکشند، گیاهان دارویی دیگری هم هستند که ممکن است توجه زیادی آنطور که شایسته است به خواص آن ها نشود. به همین علت عطارباشی با تهیه این مقاله قصد دارد ۵۵ گیاه قدرتمند برای متعادل سازی هورمون های انسانی را به شما معرفی کند. با ما همراه باشید.

ماکارو

ریشه ماکارو به عنوان یک سوپرغذایی شفابخش در طب سنتی شناخته می شود. این گیاه می تواند استرس را کاهش داده و سطح انرژی را بهبود بخشد، سوخت و ساز بدن را مدیریت کند و به متعادل سازی هورمون های جنسی کمک کند. به همین دلیل است که این گیاه برای زنان یائسه بسیار اثربخشی است. به علاوه ماکارو در سرکوب کردن هورمون های تحریک کننده فولیکول (FSH) و افزایش کلسترول خوب و همچنین بهبود افسردگی و اضطراب و کمک به درمان اختلالات جنسی موثر است.

Ashwagandha

 مطالعات نشان می دهد که Ashwagandha می تواند در حمایت از عملکرد آدرنال و تحریک تیروئید موثر باشد. کسانی که مبتلا به اختلال های عملکرد تیروئید مانند Hashimotos یا بیماری گریوز هستند می توانند تا حد زیادی روی این گیاه حساب کنند

Ashwagandha پتانسیل این را دارد که هم از تنبلی تیروئید بکاهد و هم جلو تیروئید پرکار را بگیرد. خستگی آدرنال یکی دیگر از مشکلات ناشی از عدم تعادل هورمونی است. این بیماری می تواند تمام عملکردهای بدن را از تعادل خارج کند و سبب مشکلاتی مثل استرس و عدم تعادل هورمون های جنسی شود. مطالعات نشان داده است که Ashwagandha می تواند سطح کورتیزول را بهبود بخشیده و خستگی آدرنال را درمان  کند.

نخل اره ای بادبزنی

 این گیاه می تواند در زنان سبب کاهش سطح آندروژن اضافی شود. این روند مانع از تبدیل تستوسترون به فرم فعال آن شده و درنتیجه آکنه هورمونی، عادات ماهانه نامنظم، رشد موهای زائد اضافی و غیره برطرف می شود. برای مردان این گیاه به طور گسترده ای در ترویج سلامت پروستات و کاهش ریزش مو و متعادل سازی تستسترون موثر است. برخی از مطالعات نشان می دهد که نخل اره ای بادبزنی می تواند در کنار مصرف داروهای پروستات عملکرد خوبی داشته باشد؛ اگرچه این تحقیقات هنوزقطعی نیست. با توجه به نکته مذکور بهتر است قبل از مصرف این گیاه با پزشک تان صحبت کنید.

Chasteberry

 این گیاه که با نام Agnus Castus یا پنج انگشتی هم شناخته می شود، برای بهبود علائم سندروم قبل از قائدگی زنان با تحریک غده هیپوفیز که منجر به افزایش سطح پروژسترون می شود، موثر است. درواقع این گیاه را اغلب به عنوان یک منبع طبیعی پروژسترون می شناسند. Chasteberry با متعادل سازی هورمون های زنانه در بهبود نظم چرخه قاعدگی موثر بوده و می تواند آکنه هورمونی را هم در مردان و هم در زنان کاهش دهد. اقدامات ضد آدروژن آن نیز حتی در سرکوب سرطان پروستات در مردان هم موثر است.

cohosh black

گفته می شود که از این گیاه می توان به عنوان بهبود دهنده سوخت و ساز در بدن استفاده کرد. در یک مطالعه روی بیش از ۷۰۰ زن یائسه ۴۹ درصد آن ها با مصرف cohosh blackk توانستند به تسکین کامل علائم یائسگی مثل گرگرفتگی، افسردگی، سردرد، تپش قلب، تعریق و غیره کمک کند. حتی بعضی از محققان براین باورند که می توان برای جلوگیری از سرطان های هورمونی هم روی این گیاه شفابخش حساب باز کرد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع لازم است.

لازم به ذکر است که همیشه قبل از شروع هر رژیم گیاهی به خصوص اگر در حال مصرف داروی خاصی مانند داروهای ضدبارداری هستید، باید حتما با پزشک تان مشورت کنید. برخی از گیاهان پتانسلی این را دارند که هم عملکرد داروها را مختل کنند و هم وضعیت کلی بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

این گیاهان امتحان خود را پس داده اند و عده زیادی هستند که از آن ها بهره می برند. برای مثال خود من متوجه بروز علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک شدم و در کنار رژیم دارویی از گیاهان درمانی ماکارو و نخل اره ای بادبزنی هم استفاده می کردم. همچنین درکنار آن از دیگر گیاهان و غذاهای موثر هم کمک می گرفتم. به اصطلاح من سبک زندگی ام راتغییر دادم و بعد از مدتی بهبود قابل توجهی در شرایطم دیدم.

منبع: ۷گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *