سلامتیسلامتی پوست

مراقبت از پوست کودکان

به پوست کودکان نیز ، حتماً ضدآفتاب بمالید

سرزمین ما از نعمت آفتاب درخشان در بسیاری از فصول سال و حتی در بسیاری از روزهای زمستانی برخوردار است اما در طول تابستان این آفتاب داغ می تواند آثاری مضر بر پوست ما داشته باشد. ناچار باید با استفاده از کلاه های لبه دار، کرم های ضدآفتاب و هر آنچه بتواند مانع رسیدن اشعه ماورای بنفش خورشید به پوست شود استفاده کنیم.

حتی یک آفتاب سوختگی شدید در دوران کودکی میتواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

در عین حال کودکان و نوجوانان باید بیش از دیگران در مورد محافظت از پوست خود دقت داشته باشند.خطر سرطان پوست به طور بالقوه در میان افراد بین ۶۰ تا ۳۹ سال بسیار بالاست.بسیاری از آسیبهای مرتبط با نور آفتاب در این افراد در دوران نوجوانی رخ میدهد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نقش بسیار مهمی در ایجاد تومورهای پوستی دارد.اگرچه بسیای از بزرگسالان در هنگام خروج از خانه کرمهای ضد آفتاب استفاده میکنند ، اما نکته مهم آن است که این والدین در مورد محافظت از پوست فرزندانشان هم دقت کافی داشته باشند.

به خاطر داشته باشید استفاده از کلاه و ضدآفتاب برای کودکان نیز ضروری است. بچه ها اغلب در تابستان و به خصوص هنگام سفر به مناطق ساحلی زمان زیادی را زیر آفتاب شدید به بازی می گذرانند و اگرچه به دلیل سرگرمی ممکن است چندان احساس ناراحتی نکنند اما حتی بیش از بزرگسالان در معرض خطر سرطان های پوستی که از شایع ترین و مرگبارترین انواع سرطان ها هستند قرار دارند.علاوه بر مصرف ضدآفتاب و کلاه برای کودکان همیشه باید نسبت به تغییرات یا لکه هایی که روی پوست بدن آنها مشاهده می شود حساس باشیم.برای کودکان زیر ۶ ماه از آنجا که مصرف ضدآفتاب توصیه نمی شود بهتر است با استفاده از لباس محافظتی که سطح بدن آنها را بپوشاند از رسیدن اشعه مضر نور خورشید به آنها جلوگیری کنیم.

برای محافظت از پوست فرزندان نوجوان خود به نکات زیر توجه داشته باشید :

سعی کنید سی دقیقه قبل از خروج از خانه ضد آفتاب را به تمام صورت خود بمالید.اگر در فصول گرما تصمیم به شنا کردن گرفتید ، به محض خروج از آب ضد آفتاب را تجدید کنید.از ضد آفتابهایی با SPF شماره ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که کرم شما از آسیب رساندن اشعههای UVA وUVB به پوستتان جلوگیری میکند.ساعات قرار گرفتن در معرض نور خورشید را تا حد امکان کاهش دهید.هم چنین علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب ، از عینک آفتابی ، کلاه و حدالامکان از چتر استفاده کنید.

از برنزه کردن پوست کودکانپرهیز کنید

چرا که در این فصول شدت نور آفتاب بسیار بالا میرود و ممکن است شما با این کار آسیب جدی به خود وارد کنید.مراقب تغییرات پوست کودکان خود باشید.هر گونه آفتاب سوختگی ، لک یا تاول را جدی بگیرید ، چرا که ممکن است نشانه ای از آسیب پوستی باشند.توصیه می شود حتی در فضاهای مسقف که بسیار آفتاب گیر هستند نیز از کرم های ضدآفتاب استفاده کنند.موها نیز باید در برابر تابش شدید خورشید محافظت شوند زیرا قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب برای مدت طولانی می تواند خشک شدن مو و در نتیجه دو شاخه شدن سر موها را موجب شود.

اگر کودکان قصد دارند ساعاتی طولانی را زیر آفتاب سپری کنند حتما از کلاه استفاده کنند. این تنها راه محافظت از موها در برابر نور شدید خورشید است. با خوردن بعضی از مواد مثل چای سبز نیز می توان از بدن در برابر بعضی از اثرات مضر آفتاب محافظت کرد. بسیاری از اساتید طب معتقدند خوردن چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدان قوی می تواند اثرات سرطان زای آفتاب را خنثی کند. برای بهره مند شدن از این خواص چای سبز باید دست کم روزی ۲ لیوان چای سبز نوشید .

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *