داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

پیشگیری از حملات میگرنی با نسخه های خانگی

حملات میگرنی که به صورت سردرد بوده می‌توانند خفیف یا شدید باشند، در هر صورت این حملات آزاردهنده بوده و می‌توانند زندگی روزمره را مختل کنند. جالب است بدانید که تغذیه‌ی شما می‌تواند نقش مهمی را در پیشگیری از حملات میگرنی ایفا کند. از این جهت اگر از حملات میگرنی رنج می‌برید، حتما توصیه‌های که در ادامه معرفی شده‌اند را دنبال کنید. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

حملات میگرنی

پیشگیری از حملات میگرنی با منیزیم

یک رژیم غذایی سرشار از منیزیم ممکن است به جلوگیری از انواع میگرن کمک کند، اما به نظر می‌رسد مواد معدنی به خصوص برای خانم‌هایی که در دوران عادت ماهانه دچار میگرن می شوند، ارزشمند است. بهترین غذاهای منیزیم‌دار شامل اسفناج، سیب زمینی، برگ چغندر، تخمه آفتابگردان، برنج قهوه‌ای و غلات سبوس‌دار است و توصیه می شود افراد مبتلا آن‌ها را در برنامه غذایی‌شان بگنجانند.

ریبوفلاوین

ریبوفلاوین که ویتامین B۲ نیز نامیده می‌شود، برای تولید انرژی بدن در سطح سلول لازم است. بعضی تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به میگرن ممکن است یک نقص ژنتیکی داشته باشند که به دنبال آن سلول‌ها نتوانند ذخایر انرژی را به راحتی حفظ کنند که این کمبود انرژی می‌تواند میگرن را تشدید کند بنابراین توصیه می‌کنیم برخی مواد غذایی غنی از ریو فلاوین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ انتخاب‌های مناسب شامل گوشت گاو بدون چربی، یک کاسه غلات غنی شده با چربی شیر کم چرب یا بدون چربی، قارچ، کلم بروکلی و اسفناج است. اگر می‌خواهید مکمل‌های ریبوفلاوین را امتحان کنید، یک دوز روزانه ۴۰۰ میلی گرم آن را پیشنهاد کنیم.

امگا۳

افزودن انواع خاصی از چربی‌ها به رژیم غذایی ممکن باعث التهاب شود که در واقع به تشدید درد میگرن کمک می‌کند، اما در عوض، اسیدهای چرب امگا۳ که در ماهی‌های چرب متمرکز شده اند و در وغن زیتون وجود دارند باعث کاهش مدت زمان وشدت سردرد می شوند. محققان برای تامین امگا۳ مورد نیاز توصیه می کنند ماهی قزل الا را حداقل ۲بار درهفته به عنوان بخش همیشگی در رژیم غذایی‌تان بگنجانید و سعی کنید از روغن زیتون یا روغن کانولا هنگام پخت و پز استفاده کنید.

آب بنوشید

آب در واقع نوشیدنی‌ای است که برای عملکرد مناسب بدن شما ضروری است و کم شدن آب بدن تهدید شایعی برای میگرن محسوب می‌شود. افراد مبتلا به میگرن باید مراقب مقدار مایعاتی که می‌خورند، باشند و پیش از تشنه شدن، آب مصرف کنند. محققان حداقل ۹ فنجان مایعات را در روز برای خانم‌ها و ۱۳ فنجان را در روز برای آقایانی که از میگرن رنج می برند، توصیه می‌کنند.

به یاد داشته باشید آب ارزان و بدون کالری، به تنهایی بهترین راه برای هیدراته کردن بدن است. چای گیاهی، قهوه بدون کافئین و بدون چربی یا شیر کم چرب یا ۱ درصد چربی نیز گزینه‌های خوبی هستند، اما سعی کنید از نوشیدن نوشابه، نوشیدنی‌های میوه‌ای شیرین و چای، قهوه و آب میوه‌های شیرین پرهیز کنید چرا که کالری و قند بسیار بالایی دارند و در برخی موارد آغازگر میگرن هستند.

حملات میگرنی

غذاهای شور ممنوع

انواع این خوراکی‌ها از خیارشور گرفته تا زیتون شور، کنسرو ماهی و سبزیجات، حاوی ترکیبی به نام منوسدیم گلوتامات یا همان MSG هستند. هر چند سازمان غذا و داروی آمریکا، وجود این ترکیب را در محصولات غذایی صنعتی مجاز اعلام کرده اما چنین ترکیبی به شدت باعث تحریک و تشدید سردردهای میگرنی می‌شود.

شکلات

این خوراکی هم مانند نوشابه‌های مشکی گازدار، چای و قهوه، حاوی حجم بالایی از کافئین است. دریافت حجم محدودی از کافئین می تواند باعث تسکین درد، افزایش هوشیاری و جذب سریع تر مواد موثر موجود در مسکن‌ها شود. این درحالی است که زیاده روی در مصرف همین کافئین می‌تواند به عنوان محرکی برای تشدید و تحریک سردردهای میگرنی محسوب شود. از این رو، مبتلایان به میگرن باید در مصرف انواع خوراکی‌های کافئین‌‍دار، محدودیت‌هایی را برای خود در نظر بگیرند.

گوشت‌های فرآوری شده

یکی از بدترین محرک‌های میگرن، گوشت‌های فرآوری شده‌ای مانند انواع سوسیس، کالباس و همبرگر هستند. بیشتر این محصولات، ترکیبی به نام تیرامین دارند که می‌تواند باعث تحریک و تشدید سردردهای میگرنی شود. مواد نگهدارنده و نیترات سدیم نیز از دیگر ترکیبات محرک موجود در گوشت‌های فرآوری شده هستندکه باعث تشدید میگرن می‌شوند.

پیاز

پیاز خام هم حاوی تیرامین است و می‌تواند به عنوان محرک میگرن عمل کند. به همین دلیل هم مبتلایان به میگرن در دوره‌های درد خود با خوردن پیاز خام، بدترین نوع سردرد را تجربه می‌کنند.

نوشابه‌های رژیمی

انواعی از این نوشابه‎ها که حاوی قند مصنوعی آسپارتام هستند می‌توانند به شدت باعث تحریک سردردهای میگرنی شوند. این سردردها با مصرف مداوم نوشابه‌های رژیمی، شدیدتر و مقاومتر به درمان هم خواهند شد.

منبع: هفته نامه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *