بارداریسلامتی

هر آنچه از هفته اول و دوم بارداری باید بدانید!

دوران بارداري به طور معمول ٢٨٠ روز يعني ٤٠ هفته است ٬ مي توان اين دوران نه ماهه را به سه دوره سه ماهه تقسيم كرد ٬ كه هر سه ماهه ويژگي هاي خاص خود را دارد . به گفته ي متخصصين ، دوره سه ماهه اول از هفته اول و دوم بارداری تا پايان هفته سيزدهم است . سه ماهه دوم هم از هفته چهاردهم تا پايان هفته ي بيست و هفتم به طول مي انجامد و سه ماهه آخر نيز از هفته ي بيست و هشتم تا پايان هفته ي چهلم است كه در اين زمان ، كمي ديرتر يا زودتر زايمان و تولد نوزاد اتفاق مي افتد .
با اين مقدمه ، قصد داریم تمام اتفاقاتی که در این ۴۰ هفته می افتد را در سایت پزشکی و مجله سلامتی عطارباشی برای شما به صورت هفتگی شرح دهیم .

هفته اول و دوم بارداری

چگونه تاریخ شروع بارداری شما محاسبه میشود؟

یکی از سوالاتی که اغلب پرسیده میشود این است که “آیا من واقعا باردار هستم؟” یا اینکه “چه هنگام کودک من به وجود آمده است؟“. حدس زدن تاریخ بوجود آمدن کودک شما (شروع بارداری) یکی از جنبه های مهیج از دو هفته اول بارداری است. شما میتوانید با پزشک مراقبت بالینی خود برای تعیین و برآورد تاریخ بوجود آمدن کودک خود (شروع مرحله جنینی) مشورت کنید. اکثر ارائه دهندگان مراقبت بالینی، زمان بارداری را از ابتدای آخرین چرخه قاعدگی محاسبه میکنند.

با استفاده از این روش، شما در واقع بارداری را در دو هفته قبل از لقاح واقعی آن در نظر میگیرید. این نتایج در یک محاسبه ۴۰ هفته ای برای کل زمان بارداریاست، حتی اگر بارداری به طور کلی به مدت حدود ۳۸۸ هفته از زمان لقاح باشد.

لحظه لقاح از نظر فنی هنگامی است که شما باردار میشوید، اما متخصصان زنان و زایمان، سن کودک (شروع مرحله جنینی) شما را به این شیوه محاسبه نمیکنند.استفاده از تاریخ لقاح بسیار نادرست است، زیرا اکثریت زنان، زمان و روز باردار شدن خود را نمیدانند.

بسیاری از زنان، با این حال، میتوانند زمان آخرین دوره قاعدگی خود را به یاد آورند. بنابراین پزشکان با استفاده از اولین روز آخرین قاعدگی شما (LMP)، زمان شروع بارداری را محاسبه میکنند. برای محاسبه مدت حاملگی (هفته های بارداری) در این شیوه به اشتباه، شروع بارداری حدود ۲ هفته قبل از شروع تخمک گذاری محاسبه میشود.

سونوگرافی: محاسبه تاریخ به وجود آمدن کودک (شروع مرحله جنینی)

متخصصان زنان و زایمان از این سیستم (سونوگرافی) برای تاریخ حاملگی استفاده میکنند تا به تعداد هفته های بارداری شما اشاره نمایند. در مقابل، جنین شناسان و سایر زیست شناسان باروری، مدت تخمک گذاری یا مدت باروری بیشتری را اعمال می نمایند که هر دو بطور معمول ۲۲ هفته شروع بارداری کوتاه تر از سیستم مورد استفاده توسط متخصصان زنان و زایمان است.

در بسیاری از زنان در واقع در یک تاریخ دیگر نسبت به تاریخ واقعی بارداری آنها، شروع بارداری محاسبه میشود. در واقع، بطور معمول تنها به ۱ زن در ۲۰ نفر از زنان، تاریخ واقعی بارداری ارائه میشود. مدت زمان بارداری بسیاری از مادران در واقع میتواند تا ۴۲ هفته باشد قبل از اینکه آنها فعالیت مجدد خود را شروع نمایند. این کمک میکند اگر شما موعد بارداری خود را در نظر میگیرید به عنوان یک برآورد دقیق از محدوده زمانی باشد که کودک شما ممکن است به دنیا آید که به جای روزی قرار میگیرد که کودک شما بطور قطعی به دنیا خواهد آمد.

علائم و نشانه های اولیه بارداری کدامند ؟

بطور معمول بسیاری از زنان تجربه درستی از علائم بارداری را از ۱۰ تا ۱۴ روز پس از تخمک گذاری، نخواهند داشت. هر چند برخی از زنان میتوانند علائم اولیه را چند روز پس از لقاح تجربه کنند. علائم و نشانه های رایج از اوایل بارداری عبارتند از:

  • قطع دوره قاعدگی
  • تهوع همراه یا بدون استفراغ
  • افزایش خستگی
  • بزرگ شدن و حساسیت سینه
  • نیاز مکرر به ادرار
  • اختلالات خواب
  • افزایش دمای پایه بدن که بالا باقی میماند
  • لکه بینی خفیف و یا رنگ قهوه ای (خونریزی لانه گزینی جنینی)

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *