تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتیورزش

رهایی از نفخ معده با یوگا

علاوه بر دارو از تمرین های یوگا هم می توان برای از بین بردن نفخ معده استفاده کرد. تنفس و تمرین های یوگا سیستم عصبی را آرام می کند، گاز معده را کم می کند و ارگان های شکمی را برای بهبود گوارش تحریک می کند و در نتیجه باعث می شود کمتر دچار نفخ معده شوید.

آرام کردن سیستم عصبی

با یوگا نفخ معده را از بین ببریم

سیستم عصبی را با تمرین نشسته خمیده به جلو آرام کنید: تمرین نشسته و خمیده به جلو کشش ساده ای است که تمام بدن را ریلکس می کند. اگر مشکلات گوارشی شما مربوط به تنش و استرس باشد این تمرین یوگا می تواند مشکلتان را حل کند.

روی زمین بنشینید و پاها را به جلو دراز کنید. با بازدم دست ها را بالا ببرید و به آرامی به جلو خم شوید و کمر را صاف نگه دارید و تا جایی که می تونید به پاها نزدیک شوید. سر را روی پاها و کف دست ها را روی زمین قرار دهید. در همین حالت ۵ تا ۱۰ نفس عمیق بکشید و با دم دوباره به حالت نشسته بازگردید.

با یوگا نفخ معده را از بین ببریم

حرکت گاو و گربه: باعث کشش و ریلکس شدن ستون فقرات و بالاتنه می شود. در این تمرین با هر حرکت باید یک نفس عمیق کشید. به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید. زانوها به موازات باسن و دست ها به موازات شانه ها قرار بگیرند و شانه ها را به عقب بدهید.

در حرکت گاو هنگام دم به کمر قوس بدهید، شکم به زمین نزدیک شود و شانه و سر بالا بروند. در حرکت گربه همراه با بازدم کمر را به بیرون گرد کنید و چانه را به سمت خودتان بکشید. این تمرین را با ۱۰ الی ۱۵ نفس عمیق تکرار کنید به طوری که کشش را در ستون فقرات احساس کنید.

با یوگا نفخ معده را از بین ببریم

حرکت بچه: حرکت بچه در یوگا حالت استراحت است و باعث می شود تمام بدن ریلکس شده و سیستم عصبی آرام شود و مشکلات گوارشی را رفع کند. در این تمرین به یک بالش احتیاج دارید.

روی زانوها بنشینید. پاها کمی باز و انگشت های شست پا به هم برخورد کنند. هنگام بازدم به جلو خم شوید و پیشانی را روی زمین قرار دهید. باسن باید روی پاشنه پا قرار بگیرد. ۵ نفس عمیق در همین حالت بکشید. اگر مشکل گرفتگی عضلات شکم دارید در همین حالت دست ها را روی زمین به سمت داست بکشید، ۱۰ تا ۱۵ نفس بکشید و دوباره به سمت چپ بکشید.

با یوگا نفخ معده را از بین ببریم

نفس عمیق بکشید: تمرین تنفس عمیق روی تمام بدن تاثیر آرام بخش دارد. فرآیند گوارش را تقویت و مشکلات گرفتگی عضلانی و نفخ معده را رفع می کند. تمرین تنفس عمیق را باید قبل و بعد از تمرین های یوگا انجام دهید.

آرام بنشینید، کمر را صاف کنید و شانه ها را عقب بدهید. صورت و گردن را ریلکس کنید و چشم ها را ببندید. نفس عمیق را از بینی به داخل بدهید و تا جایی که می توانید هوا داخل شکم کنید. سپس یک لحظه مکث کنید و از دهان نفس را بیرون بدهید و از انتهای گلو صدای “ها” بیرون بدهید. ذهن را پاک کنید و روی تنفس تمرکز کنید. به مدت ۵ دقیقه در همین حالت بمانید.

کم کردن گاز معده

با یوگا نفخ معده را از بین ببریم

تکنیک آپاناسانا: واژه آپاناسانا در سانسکریت به معنای از بین بردن باد است. پس از این تکنیک در یوگا برای از بین بردن نفخ معده استفاده می شود.

دراز بکشید و زانوها را به شکم خم کنید و با دست زانوها را نگه دارید. سپس به چپ و راست تکان بخورید تا پایین کمر و ستون فقرات را کمی ماساژ بدهید. پای چپ را دراز کنید و زانوی پای راست را به سمت سینه خم نگه دارید و ران پای چپ را به سمت زمین فشار دهید. ۱۰ تا ۱۵ نفس عمیق بکشید و پاها را عوض کنید.

با یوگا نفخ معده را از بین ببریم

پیچش طاق باز: تاب دادن ها گردش خون را در ناحیه شکم تقویت می کند ،سیستم گوارشی را تحریک می کند و باعث می شود گاز معده از بین برود. این تمرین را می توانید بلافاصله بعد از تکنیک آپاناسانا انجام دهید.

طاق باز دراز بکشید و زانوی راست را به سمت سینه خم کنید. باسن را بچرخانید تا زانوی راست به سمت چپ بچرخد. دست چپ را روی زانوی راست قرار دهید تا بیشتر کشیده شود. سپس دست راست را همانند تصویر در کنار شانه ها باز روی زمین قرار دهید. در همین حالت ۱۰ نفس عمیق بکشید و بعد پا را صاف کرده و دوباره همین حرکت را برای پای چپ انجام دهید.

منبع: بدونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *