تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

روش هایی برای دریافت ویتامین B12

اگر وقت ندارید…

ویتامین B12 برای عملکرد سالم مغز مورد نیاز است و متاسفانه با افزایش سن، جذب آن نیز دچار اختلال می شود. کمبود این ویتامین در بدن موجب خستگی، حالت تهوع، ضعف ماهیچه ها و مور مور شدن دست و پا می شود. افراد گیاهخوار از آنجا که گوشت مصرف نمی کنند، میزان ویتامین B بدنشان بسیار کم است. گزینه های دیگری جز گوشت که میزان ویتامین B12 شما را افزایش می دهد، شامل غلات صبحانه ی غنی شده، شیر گاو، شیر سویای غنی شده و جلبک دریایی می باشد.

بسیاری از گیاهخوران یا افرادی که سعی می کنند گوشت کمتری مصرف کنند، برای داشتن یک قلب و وزن سالم به دنبال جایگزین هایی برای محصولات حیوانی هستند. گیاهخواران، در مقایسه با افرادی که گوشت می خورند، سطح کلسترول و فشار خون کمتری دارند که موجب کاهش بیماری های قلبی و سرطان در آنها می شود.
از آنجا که ویتامین B12 تنها در گوشت و محصولات حیوانی دیگر و تنها در غذاهای گیاهی غنی شده یافت می شود، باید روزانه از مکمل ها استفاده کنید.

غلات صبحانه ی غنی شده

 روش هایی برای دریافت ویتامین B12

روز خود را با یک غلات صبحانه ی کم شکر آغاز کنید. برچسب روی آن را مطالعه کنید، اگر حاوی ۱۰۰ درصد از میزان پیشنهادی ویتامین B12 بود، باید در هر وعده تنها ۴٫ ۲۲ میکروگرم از آن را مصرف کنید.

شیر گاو

 روش هایی برای دریافت ویتامین B12

لاکتوز در سیستم گوارشی برخی از افراد مشکلات زیادی به بار می آورد، اما افرادی که می توانند لاکتوز را تحمل کنند، با مصرف آن مواد مغذی بسیاری همچون پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم و B12 دریافت می کنند. هر فنجان شیر حاوی ۱٫۲ میکروگرم B12 است و نوشیدن دو فنجان شیر به صورت روزانه، نیاز روزانه ی شما به  آن را تامین می کند. شیر را با غلات غنی شده مصرف کنید تا میزان ویتامین B12 آن افزایش یابد.

تخم مرغ

 روش هایی برای دریافت ویتامین B12

یک تخم مرغ بزرگ سرشار از پروتئین است و ۰٫۶ میکروگرم از آن نیاز شما به ویتامین B12 را تامین می کند. این ویتامین تنها در زرده ی تخم مرغ یافت می شود، نه سفیده ی آن. تخم مرغ آب پز را همراه با سبزیجات، نان تست غلات کامل و یا سالاد مصرف کنید.

ماست چکیده

 روش هایی برای دریافت ویتامین B12

درست مثل شیر، ماست یونانی نیز سرشار از پروتئین و ویتامینB12 (در هر فنجان ۱٫۳ میکروگرم) است. برای پیشگیری از دریافت قند اضافی، ماست ساده ی شیرین نشده تهیه کنید. برای افزایش شیرینی طبیعی می توانید بر روی آن توت فرنگی یا لبو بریزید.

مخمر خوراکی

 روش هایی برای دریافت ویتامین B12

پنیر پارمزان یک نمونه ی فوق العاده از مخمر خوراکی است که برای گیاهخواران نیز بسیار مفید است. این ماده سرشار از پروتئین، آهن و غنی شده با ویتامین B12 است. کمتر از یک قاشق غذا خوری از آن حاوی ۴٫ ۲۲ میکروگرم از این ویتامین است. مخمرهای خوراکی را بر روی سبزیجات، پاستا ،سوپ و سالاد خود ریخته مصرف کنید.

شیر سویای غنی شده

 روش هایی برای دریافت ویتامین B12

شیر موجود در شیر سویا به تنهایی حاوی ویتامین B12 نیست، اما می توان آن را با این ماده غنی کرد. در هنگام انتخاب شیر سویا از انواع بدون قند و غنی شده ی آن استفاده کنید. هر فنجان شیر سویای غنی شده حاوی ۲٫۴ میکروگرم ویتامین B12 است.

قارچ شیتاکه

 روش هایی برای دریافت ویتامین B12

برخی از قارچ ها همچون قارچ شیتاکه، حاوی میزان زیادی ویتامین B12 می باشد. برای دریافت میزان B12 مورد نیاز خود باید شیتاکه ی زیادی مصرف کنید. برای افزایش میزان ویتامین B12 شیتاکه  می توانید آن را با منابع حاوی ویتامین B12 دیگر مصرف کنید.

جلبک دریایی

 روش هایی برای دریافت ویتامین B12

جلبک دریایی بنفش سرشار از ویتامین B12 و یک گزینه ی مناسب برای گیاهخواران است. برای دریافت دوز روزانه ی این ویتامین، ۴ گرم جلبک بنفش مصرف کنید.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *