بهداشت بانوانسلامتی

اگر این علائم غیر طبیعی واژن را دارید بخوانید!!!

واژن ، یکی از اندام های تناسلی است که با وجود مراقبت های زیاد و استفاده از موم، ژیلت و انواع و اقسام صابون های معطر برای حفظ زیبایی ممکن است دچار مشکلات عدیده ای همچون خارش، التهاب و سوزش شود. با در نظر گرفتن این موضوع، در صورت مشاهده ی هر یک از علائم ذکر شده لازم نیست بترسید، اما به آسانی نیز از کنار آن نگذرید.

برآمدگی کوچک در ابتدای دهانه ی واژن

دلیل چنین برآمدگی احتمالا کیست بارتولن است. این مشکل شایع زمانی رخ می دهد که غده های هر یک از طرفین دهانه ی واژن مسدود شوند. این عارضه منجر به بازگشت مایعی می شود که به طور طبیعی از این غده ها ترشح می شود. این عارضه خود را با برآمدگی هایی در دهانه ی واژن نشان می دهد که اغلب حساس و دردناک، اما کاملا بی خطر هستند. برخی از روش های درمانی این مشکل شامل استفاده از کمپرس آب گرم، نشستن در وان آب گرم و یا استفاده از داروهای غیرتجویزی و دادن فرصت کافی به آنها برای درمان است. در موارد درد شدید، اختلال در راه رفتن یا ادرار کردن و یا تب و لرز به پزشک مراجعه کنید، چرا که ممکن است نیاز به برداشتن این کیست داشته باشید.

جوش هایی به رنگ گوشت

دلیل چنین جوش هایی احتمالا سیرنگوما می باشد. این جوش های کوچک بدون ضرر، زمانی ایجاد می شوند که کانال های عرق بسته شوند. اندازه ی آنها بسیار کوچک تر از کیست بارتولن است و علاوه بر واژن ممکن است روی صورت (بیشتر دور چشم ها)، زیر بغل، قفسه ی سینه و ناف  نیز ایجاد شوند.

این عارضه با علائمی همچون جوش های خوش خیم به رنگ گوشت، خود را نشان می دهد که به لمس حساس نیستند. اما گاهی ضایعات متعددی ایجاد می شوند و یا ممکن است آنقدر بزرگ شوند که آرامش فرد را سلب کنند. در این موارد از برداشتن آنها خودداری کنید، چرا که ممکن است به پوست اطراف آسیب برساند. اجازه دهید تا به خودی خود درمان شوند و یا با پزشکتان در مورد برداشتن آن مشورت کنید. در صورت مجوز پزشک می توانید از روش های درمانی الکتروسرجری یا لیزر استفاده کنید، هر چند ممکن است این روش رضایت بخش نباشد و موجب ایجاد زخم هایی در این ناحیه شود.

موهایی که پس از استفاده از ژیلت، از بین نمی روند

دلیل چنین مشکلی موهای زیر پوستی است. اگر موهای واژن خود را موم یا ژیلت کرده اید، اما همچنان سر جای خود هستند، احتمالا دچار موهای زیر پوستی شده اید. این موها زمانی ایجاد می شوند که موهای کوتاه ناحیه ی تناسلی به زیر سطح پوست بر می گردند و به رشد خود  در زیر پوست ادامه می دهند که در این موارد منجر به برآمدگی، تورم و چرک در آن ناحیه می شود.

برخی از محرک ها ی رایج همچون صابون های معطر، مایعات حبابی، نمک حمام، پودر تالک، شوینده ها، نرم کننده های پارچه، نوارهای بهداشتی، ژل های گرم کننده، لباس زیرهای نایلون، دیافراگم و کاندوم، مایع تناسلی، اسپرهای بهداشتی بانوان و تامپون ها نیز در ایجاد این موها موثر هستند. پیش و پس از استفاده از ژیلت، لیزر و یا واکس پوست را تمیز کنید و برای پیشگیری از موهای زیر پوستی و جوش، پوست خود را لیف بزنید.

تاول های چرکین

چنین مشکلی احتمالا به دلیل جوش های واژن ایجاد می شود. جوش ها ظاهر ترسناکی دارند، اما اصلا نترسید. بیشتر این جوش ها به دلیل انتخاب نوع اصلاح (زیلت یا موم) است. جوش های واژن گاهی به دلیل استفاده از تیغ های کند رخ می دهد. همه ی مواردی که بر روی پوست خود استفاده می کنید باید به صورت هفتگی میکروب زدایی شوند، چرا که حمام می تواند منبع آلودگی ها باشد. حتما از ژیلت نو استفاده کنید و پیش از اصلاح از یک پوشش محافظ صابونی استفاده کنید.

در صورت مواجهه با یک جوش در هنگام اصلاح، آن را با ژیلت نکنید، چرا که درد و التهاب را افزایش می دهد و عفونت را پخش می کند. به جای این کار از یک کمپرس آب گرم استفاده کنید، از شلوار و لباس های گشاد استفاده کنید و به آنها فرصت دهید تا به خودی خود درمان شوند. در صورتی که این جوش ها بزرگ ترشد، یا بیش از دو هفته ادامه پیدا کرد و با تب همراه بود، به پزشک مراجعه کنید. در صورت نیاز پزشک آنتی بیوتیک و یا برداشتن جوش از طریق عمل را تجویز خواهد کرد.

تکه های پوستی روشن تر یا تیره تر از حد طبیعی

دلیل احتمالی چنین تکه هایی، خال های خوش خیم است. اگر هرگونه علائم خال مانند را در داخل یا خارج از باسن خود مشاهده کردید، نگران نباشید. خال های خوش خیم همانند تکه های روشن تر یا تیره تر یا خال های گوشتی و شبیه به خال های دیگر بر روی بدن ایجاد می شوند. این خال ها اغلب خوش خیم هستند و حتی ممکن است دچار خارش یا برآمدگی نیز نباشند. اگر این لکه های چند رنگه، دچار خارش، برآمدگی و تغییر اندازه شد، به پزشک مراجعه کنید.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *