تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزننکته های تغذیه ای

افزایش چربی در کدام قسمت بدن ابتلا به سرطان را بالا می‌برد؟

با توجه به تحقیقاتی که در مجله‌ی سرطان در بریتانیا منتشر شده است، دانشمندان دریافتند که افزایش چربی در بخش میانی بدن نشانه‌ای از مبتلا شدن به سرطان است (به دلیل بالا بودن شاخص توده‌ی بدنی) تحقیقات نشان داد: اضافه شدن ۱۱ سانتی‌متر به سایز کمر باعث چاقی مفرط می‌شود و ۱۳ درصد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. افزایش ۸ سانتی‌متری به سایز باسن نیز خطر ابتلا به سرطان روده را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

افزایش چربی بدن می‌تواند به یک حالت التهاب مزمن در سراسر بدن منجر شود و تولید طبیعی هورمون‌هایی مانند انسولین، تستوسترون و استروژن را مختل سازد که همگی عواملی هستند که ممکن است به بروز سرطان منجر شوند.

دانشمندان در مرکز تحقیقاتی سرطان از روش جدیدی استفاده کردند. اندازه‌ی ۳ قسمت مختلف بدن، که شامل شاخص توده‌ی بدنی، سایز کمر و نسبت سایز دور کمر به باسن است را می‌توان به‌عنوان نشانه‌هایی برای چاقی و عاملی برای ابتلا به سرطان در نظر گرفت. این مطالعه با اطلاعات ۴۳۰۰۰ شرکت کننده در این تحقیق که ۱۲ سال تحت بررسی بودند، انجام شده است و تشخیص داده شد که بیش از ۱۶۰۰ نفر از آن‌ها مبتلا به سرطان ناشی از چاقی بودند.

عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند رعایت یک رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم و ورزش کردن در کنار سیگار نکشیدن می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر کاهش خطر ابتلا به سرطان داشته باشند.

دکتر هینز فریسلینگ محقق و نویسنده‌‌ی بین المللی بخش تحقیقاتی سرطان بیان کرد: یافته‌‌‌های ما نشان داد هر دوی این‌ها، یعنی شاخص توده‌ی بدنی و محل ذخیره چربی در بدن از علائم ابتلا به سرطان هستند که ناشی از چاقی است. مخصوصاً افزایش چربی در ناحیه کمر (دور کمر) در ابتلا به سرطان بسیار اهمیت دارند اما ملزم به انجام تحقیقات دیگری است.

برای بازتاب بهتر زیست‌شناسی بنیادی، این موضوع حائز اهمیت است که علاوه بر شاخص توده بدنی به‌ عنوان عاملی برای ایجاد سرطان به عوامل دیگر هم توجه کنیم. در مطالعات دیگری نشان داده شده که چطور فرم بدن افراد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

داشتن اضافه وزن یا چاقی مفرط بعد از سیگار کشیدن ا‌‌ز جمله مهمترین علل ایجاد سرطان می‌باشد (که قابل پیشگیری است) و باعث ایجاد ۱۳ نوع سرطان از جمله سرطان روده، سینه و لوزالمعده می‌شود.

دکتر جولیو شارپ بیان کرد:  تحقیقات بر این موضوع تاکید می‌کند که سایز بیانگر اضافه وزن یا چاقی است و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، از جمله سرطان سینه و روده. این موضوع خیلی مهم است که افراد نسبت به راه‌هایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، آگاه شوند‌.

هر ‌چند‌ ضمانتی برای بیمار نشدن وجود ندارد، اما داشتن تناسب اندام و وزن مناسب می‌تواند کمک کننده باشد و مزایای دیگری را برای‌تان به‌همراه بیاورد. تغییرات کوچکی در رژیم غذایی، نوشیدن و داشتن فعالیت از جمله عواملی است که در دراز مدت به شما کمک می‌کند تا وزن مناسب داشته باشید و آن را ثابت نگه دارید.

شایان ذکر است که

اضافه وزن و چاقی با ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع دو، آرتروز، آسم، قطع تنفس (آپنه) در هنگام خواب، بیماری‌های کیسه صفرا، اختلالات قاعدگی و اختلالات روانی مانند افسردگی در ارتباط است.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *