داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

توصیه طب سنتی به افراد کم خون برای روزه داری

حال روزه‌داری برای افراد کم خون اگر با تغذیه‌ی مناسب و صحیح باشد نه تنها ضرر ندارد، بلکه می‌تواند باعث تقویت و افزایش سیستم ایمنی باشد. نکته‌ای دیگر این است که بیشتر کم‌خونی‌ها در عصر امروز و زندگی در کلان شهرها به تغذیه و رعایت نکردن اصل شش‌گانه مربوط می‌شود و اگر در سفره‌ها زندگی روزمره ما و در وعده‌های سحری و افطاری موارد صحیح تغذیه را رعایت کنیم به سلامتی تن و جان می‌رسیم.

با توجه به این شرح ذیل نکاتی مهم برای روزه‌داران کم‌خون است…

بیماری کم خونی و روزه داری

آن‌چه که کم‌خون‌ها در روزه‌داری باید بدانند

افراد کم‌خون با توجه به اینکه یک رژیم و تغذیه مناسبی را طلب می‌کنند به این خاطر در ماه رمضان تدابیر خاصی بیان شده است که رعایت آن بر کیفیت زندگی آن‌ها در طول ماه رمضان اثر خواهد گذاشت.
افراد کم‌خون بهتر است که در وعده‌ی سحر و افطار به جای نوشیدن آب یخ که باعث سستی معده می‌شود، شربت شیره‌ی انگور یا سرکه شیره مصرف کنند، به این منظور، یک قاشق سرکه را با چهار قاشق شیره‌ی انگور در یک لیوان عرق بیدمشک مخلوط کرده و میل کنید.
مصرف شربت عسل آب در سحر و افطار به رفع کم‌خونی کمک می‌کند. یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب جوش حل کرده و میل کنید. بهتر است عسل آب را با مقداری تخم فرنجمشک یا تخم خاکشیر مخلوط کنید.
عرقیاتی مانند بیدمشک، کاکوتی، بادرنجبویه، گل گاوزبان، گزنه و ریحان (از هر کدام یک لیتر) را با آب میوه‌هایی مانند آب انگور، آناناس، نارگیل و انبه ۱۰ دقیقه روی شعله بجوشانید، سپس به آن عسل یا شکر سرخ اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر بجوشد، در انتها نصف قاشق چای‌خوری زعفران سائیده شده به آن اضافه کنید و در وعده افطار و سحر یک استکان تا یک لیوان مصرف کنید.
افراد کم‌خون می‌توانند در سالاد یا برنج کته‌ی خود سبوس برنج یا سبوس گندم اضافه کنند.

رطوبت معده در کم‌خونی تاثیر دارد

تقویت معده از راه‌های اساسی رفع کم‌خونی است. به عنوان نمونه مصرف خاکشیر به شکل ناشتا و در زمان روزه‌داری، ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از سحری به رفع مواد زائد خون کمک می‌کند و موجب می‌شود غذایی که خورده می‌شود به خوبی در بدن هضم شده و خون صالح ساخته شود.
در کل استفاده از سویق‌ها مانند سویق تخم شاهدانه، نخودچی و قاووت در تقویت معده و رفع کم‌خونی موثر است.
نکاتی راجع به روزه گرفتن افراد کم‌خون

امروزه بیشتر کم‌خونی‌ها از نوع تغذیه‌ای است که در راس آن‌ها کم‌خونی ناشی از فقر آهن (مواد لازم برای ساخت گلبول‌های قرمز) قرار دارد؛ افراد مبتلا به این کم‌خونی اگر داروهای‌شان را در سحر، موقع افطار و نیمه شب مصرف کنند، مشکلی در روزه‌‌داری نخواهند داشت، اما این سبب نمی‌شود روزه‌داران کم‌خون به تغذیه‌ی خود اهمیت ندهند. با این توضیح افراد کم‌خون در سحری و افطاری نکات مهمی را رعایت کنند.
افراد مبتلا به کم‌خونی باید از منابع غذایی آهن‌دار و عوامل افزایش‌دهنده‌ی جذب آهن در برنامه‌ی غذایی خود استفاده کنند (مانند مویز- انجیر – بادام). همچنین از مصرف چای، یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا خودداری کنند، زیرا چای بعد از غذا مانع از جذب آهن بر بدن می‌شود و این خود یکی از موارد مهم تغذیه است.
برای یک روزه‌داری بهتر با وجود کم‌خونی از غذاهایی که غنی از آهن هستند مثل جگر، قلوه، گوشت گوسفندی و… استفاده کنید. بعد از غذا به مقدار کمی از حلواهای شیرین سنتی یا دارچین با خرما میل کنید.

توصیه طب سنتی به افراد کم‌خون برای روزه‌داری

برای اینکه افراد کم‌خون دچار سردرد نشوند و بی‌حالی و افت ایجاد نشود، در طول ماه رمضان از شربت‌های طبیعی گل سرخ یا مربای سیب و مربای به استفاده کنند. ابتلا به سردرد در ماه‌ رمضان، ابتلا به کم‌خونی است. اما بیماران مبتلا به کم‌خونی هم، از نظر طب سنتی می‌توانند با رعایت شرایط خاص و اصلاح الگوی غذایی خود، روزه‌های‌شان را بگیرند.
افراد مبتلا به کم‌خونی می‌توانند در ماه رمضان برای پیشگیری از تشدید بیماری خود، هفته‌ای ۲ مرتبه و هر بار حدود یک کیلوگرم استخوان راسته‌ی گوسفندی را همراه نمک، پیاز و زردچوبه حدود ۱۰ ساعت بجوشانند، سپس عصاره‌ی گوشت را صاف کنند و بعد از افطار، هنگام سحر و در نیمه‌های شب، هر بار یک استکان از آن را گرم کنند و بنوشند یا حتی در طبخ غذا از این عصاره‌ی مقوی کمک بگیرند.
در کم‌خونی فقر آهن مصرف اسفناج مفید است
در کم‌خونی فقر آهن، مصرف گوشت قرمز، جگر، اسفناج و حبوبات تجویز می‌شود.
باید توجه داشت که «آهن» موجود در گوشت قرمز و غذاهای حیوانی به راحتی از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود، ولی آهن موجود در گیاهان و حبوبات کمتر جذب بدن می‌شوند.
برای افراد کم‌خون در ماه مبارک رمضان شایسته است که از مواد غذایی سبوس‌دار مانند جوانه‌ی گندم با سیب رنده شده میل کنند.
آرد سبوس گندم – آرد سبوس جو در وعده‌های غذایی همراه با برنج یا سالاد یا روی غذایی خود بریزند.
از میوه خونساز انجیر روزانه ۷ عدد انجیر با یک قاشق شیره انگور در یک پیاله عرق بیدمشک خیسانده.
از پودر قاووت مخلوط آرد نخودچی + پودر نبات + پودر خرفه + پودر تخم کنجد روزانه ۱ الی ۲ قاشق خورده شود.

ممنوع‌های افراد کم‌خون

در کنار غذای خود چایی میل نکنند.
از خوردن ترشی‌ها اجتناب کنند.
نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های مصنوعی در ایجاد کم‌خونی بسیار موثر است.
نان‌های بداون سبوس و فانتزی از خاصیت غذایی کم برخوردار بوده و استفاده از غذاهای فست‌فود و تغذیه‌های ناصحیح نیز در ایجاد کم‌خونی دخیل است.
به خاطر اینکه روزه‌داران عزیز دچار این معضل کم‌خونی نشوند از خوردن غذاها فوق اجتناب کرده و بیشتر از تغذیه و مواد غذای طبیعی استفاده کنند.

منبع : مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *