تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

حقیقت های خواندنی درباره کافئین

 در قهوه، چایی و نوشابه‌تان کافئین را می‌نوشید ولی چقدر در مورد خاصیت معروف افزایش انرژی یا همان بیداری طولانی مدت آن می‌دانید؟ هر روز آن را مصرف می‌کنیم، ولی واقعاً چقدر در مورد آن می دانیم؟ کافئین ماده‌ای طبیعی و اورگانیک با طعم تلخ است که که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و شما را هوشیارتر نگاه می‌دارد.

مقدار کم آن فواید سلامتی زیادی به همراه دارد، که می‌توان به افزایش حافظه، تمرکز حواس و سلامت ذهن اشاره کرد. منبع اصلی کافئین برای آمریکایی‌ها، قهوه است که ترکیب آن با گروهی از سوخت وسازهای مفید در بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و سرطان را کاهش می‌دهد.

اما  افراط در مصرف قهوه و استفاده بیش از حد کافئین باعث افزایش ضربان قلب، بی خوابی، اضطراب، بی‌قراری مفرط و عوارض جانبی دیگری می‌شود. قطع ناگهانی آن علائمی را به همراه دارد که علائم بازگشت به ماده مصرفی خوانده می شود. مانند سردرد و زودرنجی. در این مطلب مجله علم ورزش به ۱۰ حقیقت کمتر شناخته
درباره‌ی یکی از معمولی‌ترین مواد مخدر جهان اشاره می‌کند.

۱. قهوه یا چای بی کافئین عاری از کافئین یا همان بدون کافئین نیست

آیا تصور می‌کنید با عوض کردن قهوه‌تان با یک قهوه بدون کافئین خاصیت محرک آن را از بین می‌برید؟ پس دوباره فکر کنید. به گزارش یک نشریه دارو و سم شناسی، بررسی‌های صورت گرفته بر ۹ گونه مختلف قهوه بدون کافئین نشان دهنده آن است که همه آن‌ها بیس کافئین دارند.

دوز کافئین آن‌ها از ۸.۶ میلی گرم تا ۱۳.۹ میلی گرم متغیر است.( به عنوان یک سنجش کلی، عموماً دم کردن یک فنجان به طور منظم حاوی ۹۵ الی ۲۰۰ میلی گرم کافئین است.)۱۲ اونس از هر قوطی نوشابه ۳۰ تا ۳۵ میلی گرم کافئین دارد. (به گفته کلینیک مایو)

بروس گلدبرگر دستیار نویسنده مطالعات که پرفسور و رئیس دانشگاه فلوریدا به نام wiliam.R است.(یک مرکز گیاه شناسی برای تولید داروهای قانونی است.) می‌گوید: اگر شخصی ۵ تا ۱۰ فنجان قهوه بی‌کافئین مصرف کند، مقدار کافئین موجود در خون وی به سادگی به همان مقداری می‌رسد که یک یا دو فنجان قهوه کافئین‌دار بنوشد. این برای افرادی لازم است که به آن‌ها توصیه شده کافئین مصرفی‌شان را محدود یا قطع کنند مانند افرادی که ناراحتی کلیه یا مشکل آشفتگی و اضطراب دارند.

۲. فقط ظرف چند دقیقه اثرش شروع می‌شود 

براساس تحقیقات دانشگاه داروشناسی خواب در آمریکا گفته می‌شود که ۳۰ تا ۶۰ دقیقه کافی است تا سطح کافئین در خون به بیشترین میزان خود برسد (مطالعات نشان می‌دهد که کمتراز ۱۰ دقیقه افزایش هوشیاری شروع  می‌شود.)  قسمتی از اثر کافئین عموماً در بدن بعد از ۳ تا ۵ ساعت از بین می‌رود و باقی آن نیز به تدریج ظرف ۸ تا۱۴ ساعت خنثی می‌شود. برخی از افراد به خصوص آن‌هایی که به طور منظم مصرف نمی‌کنند، نسبت به افراد دیگر به این اثرات حساس‌تر هستند.

متخصصان خواب توصیه می‌کنند برای جلوگیری از بی‌خوابی مفرط ۸ ساعت قبل از خواب از نوشیدن کافئین خودداری شود.

۳. در همه اشخاص یکسان عمل نمی‌کند

ممکن است فرآیند اثر گذاری کافئین براساس نوع جنسیت، نژاد و حتی داروهای ضد بارداری تغییر کند. یک مجله  نیویورکی پیش‌تر گزارش کرده بود: متابولیسم کافئین در زنان نسبت به مردان بیشتر است. سرعت اثرگذاری آن در افراد سیگاری دوبرابر افراد غیر سیگاری است. نسبت متابولیسم کافئین در زنانی که از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کنند نسبت به زنانی که از این داروها استفاده نمی‌کنند ۱ به ۳ است.

دنیای کافئین یعنی دنیای دانش و فرهنگ محبوب‌ترین ماده مخدر دنیا. دو نویسنده به نام های بنت آلن وینبرگ و بونی کی بیلر معتقد هستند؛ اثر گذاری آن در یک مرد سیگاری ژاپنی که قهوه خود را با نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کند_یک عامل دیگر کاهنده اثر گذاری کافئین است_ نسبت به زن انگلیسی  که سیگار می‌کشد اما از نوشیدنی الکلی و داروهای مکیدنی ضد بارداری استفاده نکرده است ۵ برابر بیشتر است.

۴. نوشابه‌های انرژی‌زا نسبت به قهوه کافئین کمتری دارد

مثل اسم‌شان، فکر منطقی راجع به نوشابه‌های انرژی‌زا این است که این نوشابه‌ها حاوی مقدار زیاد کافئین باشند ولی این طور نیست. بسیاری از این نوشابه‌ها در حقیقت نسبت به یک فنجان قهوه سیاه از مد افتاده‌ی معمولی به میزان قابل توجهی مقدار کافئین اندکی دارند.

به عنوان مثال، ۸.۴ اونس ردبول نسبت متوسط ۷۶ تا ۸۰ میلی گرم کافئین را داراست در حالی که میزان کافئین موجود در قهوه معمولی  ۹۵ تا ۲۰۰ میلی گرم است.(طبق مطالعات کلینیک مایو). کمپانی‌های تولید نوشابه انرژی‌زا که به طور مرتب و زیاد از شکر و ترکیبات پیچیده و مضر استفاده می‌کنند، بسیار هستند، بنابراین بهتر است که از آن‌ها استفاده نکنید.

۵. قهوه تیره بوداده کافئین کمتری نسبت به نوع قهوه روشن‌تر آن دارد

انتظار می‌رود که مزه قوی و غنی نشان دهنده دوز بالای کافئین موجود در قهوه باشد اما حقیقت این است که قهوه‌ای که کمتر برشته شود و رنگ روشن‌تری داشته باشد حاوی ذرات بیشتری کافئین است. برشته کردن بیشتر کافئین، به گزارش NPR، یعنی آن‌هایی که با وجود حقایق انتخاب یک قهوه سیاه جاوا در کافی شاپ را ترجیح می‌دهند.

۶. کافئین در ۶۰ نوع گیاه مختلف یافت می‌شود

کافئین تنها در دانه‌های قهوه یافت نمی‌شود؛ برگ چایی، مغز کولا(مزه کولا دارد) و دانه‌های کاکائو، همه‌شان کافئین دارند. این محرک به طور طبیعی در برگ ها،دانه ها و طیف گسترده‌ای از میوه‌های درختان و گیاهان وجود دارد. همچنین با دست انسان کاشته می‌شود و برای تهیه محصولات استفاده می‌شود.

۷. همه قهوه‌ها به یک شکل تهیه نمی‌شود

وقتی از کافئین صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که همه قهوه‌ها به یک شکل درست نمی‌شوند. طبق گزارش اخیر مرکز تحقیقات بر روی علاقمندی‌های مردم، محبوب‌ترین برند‌ها آن‌هایی هستند که بیشتر، محصولات آن‌ها به صورت دست‌ساز است. برای مثال، مکدونالد در هر اونس مایع قهوه ۹.۱ میلی گرم در حالی که استارباکس دوبرابر آن یعنی ۲۰.۶ میلی گرم کافئین مصرف می‌شود.

گفته شده است که مصرف ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم کافئین سنگین است و باعث مشکلاتی از قبیل بی‌خوابی، اضطراب وافزایش ضربان قلب بین افراد می‌شود.

۸. آمریکایی‌ها بیشترین میزان مصرف کافئین را ندارند!

به نوشته مجله BBC، کشور فنلاند در واقع صدر مصرف کافئین را دارد و با مصرفی به میزان متوسط ۴۰۰ میلی گرم به طور روزانه توسط افراد بزرگسال، رکوردار است. به گزارش FDA، در جهان ۹۰% مردم به گونه‌های مختلف کافئین مصرف می‌کنند.

۹. در آخر کافئین در خوراکی‌های دیگر به غیر از نوشیدنی‌ها یافت می‌شوند

طبق گزارش فقط اف دی ای ، ۹۸% درصد کافئین در نوشیدنی‌ها وجود دارد. اما آن‌ها تنها منبع موجود برای دریافت کافئین نیستند: خوراکی شناخته شده و دوست داشتنی مثل شکلات (به میزان اندک) یک-اونس از یک تخته شکلات شیری حاوی ۵ میلی گرم کافئین است و همچنین داروهایی که حاوی کافئین هستند. به گزارش کلینیک ایالتی آمریکا (شهر کلیولند)، ترکیب کافئین با داروهای مسکن ۴۰% بیشتر مؤثر است. همچنین کمک می‌کند تا دارو سریع‌تر جذب بدن شود.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *