تغذیه و تناسب اندامورزش

چگونه ورزش در فضای باز با آلودگی هوا در ارتباط است

همه‌ی ما می‌دانیم که آلودگی هوا وجود دارد، اما بدون حس کردن اثرات آن در هر روز، ممکن است بعضی از ما فراموش کنیم که می‌تواند از راه‌های زیرکانه تری که شاید بلافاصله متوجه آن نشویم بر ما تاثیر بگذارد. یکی از راه‌هایی که آلودگی هوا بر جامعه تاثیر می‌گذارد، چگونگی تعیین عادات ورزشی ماست.

عقل سلیم می‌گوید که ورزش کردن یا دویدن در فضای باز برای شما خوب است. این نظم طبیعی امور، در کل زندگی انسان وجود دارد، اما یک مشکل وجود دارد و آن این است که آلاینده‌ها، گازها، و تشعشعات مضر، هوایی که در آن نفس می‌کشیم را آلوده می‌کنند.

ورزش در فضای باز و پیک آلودگی

اگر در شهری با هوای آلوده زندگی می‌کنید، پس حتما چیزهایی در این باره می‌دانید. با اینحال جوامع امروزی به طور فزاینده‌ای نسبت به تغییر سطوح آلودگی هوا آسیب پذیر هستند. چیزهایی مانند انتشار کربن، کلروفلئوروکربنها و چیزهای دیگر، هر روز وارد هوا می‌شوند و بعضی از آنها باعث کاهش اساسی کیفیت هوای محل زندگی شما می‌گردند.

بسیاری از شهرداری‌ها تایید می‌کنند که این یک خدمت همگانی مهم است که ساکنان آن‌ها بدانند چه زمانی، خطر آلودگی هوا بعلت افزایش موقت آلودگی یا «پیک آلودگی» در سطوح بالاتری قرار دارد.

بعضی از مردم برای یک هشدار عمومی در مورد عدم کیفیت هوا در یک روز معین از عباراتی مانند «روزهای بد لایه اوزون» یا سایر اصطلاحات استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد محلی، این گزارش‌ها را دنبال کرده و از آنها برای برنامه ریزی فعالیت‌هایشان در هوای آزاد، از جمله ورزش استفاده می‌کنند.

آلودگی هوا چگونه ممکن است بر تمرین شما تاثیر بگذارد

اگر مبتلا به آسم هستید یا یک مشکل تنفسی مشابه دارید، کیفیت پایین هوا می‌تواند یک اثر فیزیکی بر شما بگذارد. ممکن است احساس کنید که زودتر از معمول از نفس افتاده‌اید یا به یک اسپری تنفسی نیاز دارید. این نشانه‌ی آن است که شاید آن روز خاص، برای دویدن یا فعالیت دیگر در فضای باز مناسب نبوده است.

اگر از افرادی هستید که هیچ کدام از شرایط پزشکی را ندارند، به احتمال زیاد اصلا هیچ اثری احساس نخواهید کرد، حتی اگر در روزی که هوا آلوده است بدوید. چه خوشتان بیاید و چه نیاید، توجه به جداول کیفیت هوا و برنامه ریزی دویدن‌هایتان بر اساس آنها، باعث می‌شود در دراز مدت تاثیر آلودگی هوا را حس کنید.

چگونه ورزش در فضای باز با آلودگی هوا در ارتباط است

کارشناسان پزشکی دریافته‌اند افرادی که در فضای باز تمرینات کاردیو انجام می‌دهند، ممکن است آلودگی هوا را به طریق دیگری تجربه کنند. متخصصان گوش و حلق و بینی می‌دانند وقتیکه بدن در حال فعالیت است، هوا اغلب از طریق دهان استنشاق می‌شود و این هوا به اندازه‌ی زمانی که بدن در حال استراحت نفس می‌کشد، توسط بینی، فیلتر نمی‌شود.

به همین دلیل، دوندگان، دوچرخه سواران و امثال آنها تحت تاثیر بار آلودگی هوای بیشتری قرار می‌گیرند. همچنین هوای آلوده در طول فعالیت بدنی شدید، عمیق‌تر به داخل ریه‌ها نفوذ می‌کند. این اثرات می‌تواند برای افرادی که در خیابان ورزش می‌کنند یا در طول ترافیک می‌دوند یا دوچرخه سواری می‌کنند، بدتر نیز باشد.

بعضی از افرادی که تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند، ممکن است بخواهند بجای ورزش در خیابان‌های شلوغ که آن‌ها را در معرض آلودگی هوای اضافه‌ی ناشی از عبور وسایل نقلیه قرار می‌دهد، یک پارک محلی برای دویدن پیدا کنند. اگر بخاطر تاثیرات آلودگی هوا در محل زندگیتان در عذاب هستید، هنگام برنامه ریزی برای فعالیت‌های فضای باز، موارد بالا را در نظر بگیرید.

شما در چه شهری زندگی می‌کنید؟ آیا از آلودگی هوا در امان هستید؟ اگر نه، چگونه با آن دست و پنجه نرم می‌کنید؟ لطفا دیدگاهتان را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *