تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

بهترین برنامه تغذیه در ماه مبارک رمضان

قرار بر این است که بهترین برنامه تغذیه در ماه مبارک رمضان را در چند مقاله به شما معرفی کنیم.

بخش اول

در ماه رمضان به غیر از عبادت که مورد توجه همه افراد است، بسیاری از روزه داران نیز درگیر این می‌شوند که برای وعده سحری و افطار چه غذایی درست کنند؛ معمولاً خریدهای مربوط به ماه رمضان یک یا دو هفته پیش از آن انجام می گیرد. بسیاری از افراد در روزهای اولیه این ماه با اشتباه غذاهای چرب و سنگین درست می کنند.

در این مقاله ابتدا به فایده فیزیولوژیکی و تغییر در شیوه زندگی در ماه رمضان اشاره می کنیم و سپس می گوییم که چطور می توانید در این ماه تناسب اندام خود را حفظ کنید.

در بخش دوم مقاله یک برنامه غذایی برای تناسب اندام در اختیارتان خواهیم گذاشت.

سعی کنید که ماه رمضان جشن غذاهای مختلف نباشد؛ بلکه در این ماه به تناسب اندام بیشتری برسید و کمی از وزنتان کم کنید.

عبادت را بر غذا درست کردن مقدم بشمارید

بسیاری از مردم ماه رمضان را در کنار عبادت، ماه درست کردن بهترین وعده های غذایی نیز می دانند؛ آنها می خواهند غذا نخوردنشان به مدت طولانی را با صرف غذاهای خوشمزه جبران کنند. این درحالی است که ماه رمضان فرصتی برای آمرزیده شدن، تغییر شیوه زندگی و نزدیک شدن به خداوند است.

اهمیت غذای مناسب

همه افراد به خاطر رفتن به مدرسه، سرکار و یا کار در منزل دارای برنامه متفاوتی هستیم. ما در این ماه مبارک نیاز به خواب کافی و غذای مناسب داریم تا بتوانیم تمامی روزهای باقی مانده این ماه را روزه بگیریم.

با تغییر برنامه و عادتهای غذایی مان، در حالت عادی دچار اضافه وزن خواهیم شد؛ همچنین زمانی که در پیش از ماه مبارک رمضان ورزش می کردیم را در اختیار نداریم. اگر حواسمان به مواد غذایی که می خوریم نباشد و غذاهای چرب و پرکالری در سحر و افطار مصرف کنیم، چاق شدنمان حتمی است.

البته اینکه غذاهای چرب کالری بیشتری دارند باور اشتباهی است؛ در حقیقت خوردن وعده های غذایی چرب باعث می شود هنگام ورزش زودتر خسته شوید.

چه غذاهایی مناسب هستند؟

در این ماه، بیشتر به سراغ گیاهان، مواد سبز و مواد طبیعی بروید؛ مواد طبیعی، درمانی طبیعی و پاسخی به بیماریها و مریضی های موجود است. باید یخچال خانه تان را با میوه ها و سبزیجات پر کنید و کمتر سراغ چربی ها بروید، از خوردن غذاهای سرخ شده و هله هوله ها نیز خودداری کنید.

عده ای به اشتباه معتقدند که غذاهای سالم هیچ تنوعی ندارد. با یک جستجوی ساده در اینترنت، دستور پخت غذاهای سالم متنوعی را پیدا خواهید کرد. با مطالعه بیشتر ایده های بهتر و بیشتری برای درست کردن غذاهای سالم و مفید در طول ماه رمضان به ذهنتان خواهد رسید.

آیا روزه برای سلامتی و تناسب اندام مفید است؟

ماه رمضان بهترین زمان برای آغاز فعالیت بدنی در کنار عبادت و نزدیکتر شدنتان به خدا در این یک ماه است. روزه گرفتن فواید بسیاری دارد؛ در صورتی که برنامه غذایی تان را تغییر دهید و به سمت مصرف مواد غذایی سالم رو بیاورید، موجب لاغری و تناسب اندامتان خواهد شد.

همانطور که پیامبر اسلام نیز در مورد عادتهای غذایی فرمودند:

«انسان هیچ ظرفی بدتر از شکم خویش را پرنکرد، چند لقمه ای که انسان را پا برجا نگه میدارد کافی است و اگر چاره ای جز زیاد خوردن نبود یک سوم شکم را از غذا پر کنید و یک سوم آن را برای آب بگذارید و یک سوم را برای نفس کشیدن خالی بگذارید.»

۱۴۰۰ سال پیش پیامبر اسلام در مورد کنترل وعده غذایی این پیشنهاد را ارائه کرده بودند؛ درحالی که در آن زمان چندان کسی به دنبال لاغری و تناسب اندام نبود. اگر ما نیز به این سخن پیامبر (ص) عمل کنیم و بدون فکر شکم خود را پر نکنیم، جلوی خستگی، بی حالی و اضافه وزن پس از غذا را گرفته ایم؛ همچنین در صورتی که عادتهای بد غذایی داشته و یا سیگار مصرف می کنید، ماه رمضان زمان خوبی است که این عادتها را کنار بگذارید؛ زیرا پس از ۳۰ روز بدنتان به سبک جدید زندگی عادت خواهد کرد. به طور طبیعی، روزه به شما کمک می کند تا برای زندگی خود برنامه سالمتری داشته باشید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *