تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

۵ يا ۳ وعده غذایی کدام یک درست است؟

با صرف ۵ یا ۶ وعده غذای مناسب وسبک در روز و بالا بودن میزان گلوکز در مغز، شما احساس می‌کنید که همیشه انرژی دارید و سرحال هستید و این درست عکس حالتی است که سه وعده غذا در روز می‌خورید.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند اگر روزی پنج یا شش وعده غذا بخورند وزنشان بالا خواهد رفت، ولی در واقع این طور نیست. این کار به آنها کمک می‌کند وزنشان را پایین بیاورند ! بیشتر مردم سه وعده غذا در روز می‌خورند، صبحانه، ناهار و شام. عیب این سیستم غذاخوردن این است که بین هرکدام از این وعده‌ها چهار ساعت یا بیشتر فاصله می‌افتد و در این فاصله سطح گلوکز خون افت می‌کند و به همین خاطر بدن از پاسخ ضد گرسنگی خود استفاده می‌کند و متابولیسم کاهش می‌یابد.

ولی ۵ یا ۶ وعده غذا در روز باعث می‌شود که متابولیسم بالارود و بدن طی روز و حین فعالیت‌های معمولی کالری بیشتری بسوزاند. به این ترتیب شما هر دو یا سه ساعت یک بار غذا می‌خورید و بدنتان به طور مداوم انرژی مورد نیازش را دریافت می‌کند وو همچنین آمینواسیدهای لازم برای ساخت بافت‌های بدن نیز تامین می‌شود. احساس گرسنگی نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، زیرا فرد دیگر آنقدرها هم گرسنه نیست، چراکه به فاصله دو یا سه ساعت غذا خورده است، ولی کسی که سه وعده در روز غذا می‌خورد احتمال این که در وعده بعدی حسابی پرخوری کند، بیشتر می‌شود.

این مشکل درکسانی که برای لاغر شدن از تعداد وعده‌های غذایی خود می‌کاهند دیده می‌شود. آنها با کاهش تعداد وعده‌های غذایی هم از متابولیسم بدن خود می‌کاهند و هم در وعده‌های بعدی بیشتر غذا می‌خورند و همین باعث اضافه شدن وزن آنها می‌شود. این افراد در وعده شام یا عصرانه بیشتر پرخوری می‌کنند و همین امر، كار برای لاغر شدن را سخت‌تر می‌کند.

در این جا دلایلی که نشان می‌دهند خوردن ۵ یا ۶ وعده غذای سبکتر بهتر از خوردن سه وعده غذاست را می‌خوانید:

افزایش متابولیسم

این افزایش در متابولیسم به این خاطر اتفاق می‌افتد که وقتی شما ۵ یا ۶ وعده غذا می‌خورید مرتبا انرژی وارد بدنتان می‌شود و در فرایند هضم غذا، بدن باید انرژی زیادتری مصرف کند. دیگر این که چون مقدار گلوکز خون همیشه بالاست دیگر لازم نیستت متابولیسم بدن مانند زمانی که تنها سه وعده غذا می‌خورد، پایین بیاید.

تعادل مثبت نیتروژن

تعادل نیتروژن سنجشی است بین آن مقدار نیتروژنی که از راه عرق کردن و ادرار دفع می‌شود و آن مقدار نیتروژنی که از راه غذا خوردن وپروتئین‌ها وارد بدن می‌شود. این معیار مشخص می‌کند که بدن دارد بافت‌های جدید می‌سازد (تعادل مثبت نیتروژن) یا اینن که دارد بافت‌ها را تخریب می‌کند(تعادل منفی نیتروژن).

بهترین حالت این است که همواره بدنمان را در حالت تعادل مثبت نیتروژن نگهداریم. اگر متابولیسم بدن ما بالا بماند، به این معناست که بافت‌های جدید در حال ساخته شدن هستند، ولی اگر متابولیسم بدن ما پایین بیاید، عکس این اتفاق روی می‌دهد. درر حالت اول بدن بهتر می‌تواند بافت‌های چربی را بسوزاند و این به لاغر شدن شما کمک می‌کند.

اگر شما در روز ۵ یا ۶ وعده پروتئین دریافت کنید، به این معنی است که بدن شما برای ساخت بافت‌های جدید (از جمله ماهیچه‌ها)، مقدار کافی آمینو اسید در اختیار دارد. وقتی شما فقط سه وعده غذا در روز می‌خورید، بدنتان دچار تعادل منفی نیتروژنن می‌شود واین حتی اگر شما در هر سه وعده پروتئین هم بخورید برطرف نمی شود. چون بین این سه وعده فاصله زیاد بوده است.

کاهش احساس گرسنگی

وقتی میزان گلوکز در مغز به میزان کافی باشد، شما احساس گرسنگی نخواهید کرد. این وضعیت به سادگی و با خوردن ۵ یا ۶ وعده غذای سبک در روز حاصل می‌شود. چراکه میزان کافی گلوکز وارد جریان خون می‌شود.

انرژی پایدار

با صرف ۵ یا ۶ وعده غذای مناسب وسبک در روز و بالا بودن میزان گلوکز در مغز، شما احساس می‌کنید که همیشه انرژی دارید و سرحال هستید و این درست عکس حالتی است که سه وعده غذا در روز می‌خورید، چون میزان گلوکز خون پایین می‌آید و شماا بی حال و خسته خواهید بود.

تجمع چربی کمتر

یکی دیگر از دلایل برتری ۵ یا ۶ وعده غذای سبک بر مدل سنتی، تاثیر آن بر میزان انسولین خون است. وعده‌های کوچک غذا بر میزان گلوکز خون تاثیری نمی‌گذارند، ولی بر انسولین خون تاثیر گذاشته، آن را پایین می‌آورند. به این ترتیب کربوهیدرات کمتریی می‌تواند به چربی تبدیل شود.

به علاوه با خوردن در فواصل کم، بدن باید برای هضم این غذاها مدام انرژی مصرف كند. به این دلیل است که خوردن صبحانه این قدر مهم است، چرا که متابولیسم را بیدار می‌کند. اگر صبحانه نخورید، متابولیسم بدن شما تا زمانی که اولین حجم غذا را واردد معده کنید پایین می‌ماند.

افزایش متابولیسم چربی‌ها

با خوردن ۵ یا ۶ وعده غذای سبک در روز میزان انسولین خون پایین می‌ماند واین باعث می‌شودکه چربی‌های بیشتری سوزانده شوند. از سوی دیگر وعده‌های سنگین و اندک غذایی میزان انسولین خون را بالا می‌برند و اجازه نمی دهند چربی‌ها سوزاندهه شوند.

به همین دلایل سعی کنید هر روز ۵ یا ۶ وعده غذای سبک بخورید، غذاهایی که برای بدن مفید باشند و مواد مورد نیاز آن را تامین کنند. به خاطر داشته باشید که اگر این ۵ یا ۶۶ وعده را هم سنگین بخورید، وزنتان به مراتب بیشتر خواهد شد.

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *