درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

از سرطان تیروئید چه میدانید؟!علائم سرطان تیروئید را جدی بگیرید.

شما برای بررسی سرطان پوست به دکتر پوست و برای سرطان سینه به ماموگرافی روی می آورید، اما آیا تا به حال به سرطان تیروئید توجه کرده اید؟ گرچه تعداد افراد مبتلا به این بیماری در حال افزایش است، اما اغلب در مورد سرطان پاپیلاری تیروئید که کم خطر ترین آنهاست صحبت می کنیم. گرچه بیشتر بر آمدگی های تیروئید سرطان زا هستند، اما بسیاری از آنها آنقدر کوچک اند که مشکلی در زندگی شما ایجاد نمی کنند. در هر صورت باید علائم سرطان تیروئید را جدی گرفت و به سرعت به پزشک مراجعه کرد. در ادامه به برخی از علائم این سرطان اشاره شده است.

ایجاد بر آمدگی در گردن

غده ی تیروئید در قسمت جلویی گردن واقع شده است. هرگونه بر آمدگی که به خودی خود در طول چند هفته از بین نرود، باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر سرطان تیروئید به غدد لنفاوی مجاور گسترش یابد، این توده باید در کنار گردن یعنی قسمتی که گره های لنفاوی وجود دارد، تشکیل شود، نه در جلوی گردن که غده ی تیروئید در آن قرار دارد.

مشکل در بلع غذا

وقتی یک توده رشد می کند، بلعیدن غذا با مشکل مواجه می شود. اگر توده ای در گلوی شما به وجود آمد که در عرض چند هفته از بین نرفت، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در صدا

حنجره درست در بالای تیروئید قرار دارد، بنابراین تغییر در این غده موجب خشن شدن صدا می شود.

مشکل در صحبت کردن، غذا خوردن و نفس کشیدن

این علائم تنها زمانی رخ می دهد که سرطان بیش از حد پیشرفت کرده باشد. در صورت بروز این علائم به سراغ پزشک بروید.

گزینه های درمانی

گزینه های درمانی سرطان تیروئید ، به اندازه و مرحله ای که تومور در آن هست بستگی دارد. برخی از تومورها که اندازه ی آن از یک سانتی متر کوچک تر است، می توانند به حال خود رها شوند. از آنجا که این غده ها به آرامی رشد می کنند، پزشک شما ممکن است درمان را به تعویق بیاندازد و شما را هر ۶ ماه یک بار برای معاینه به مراکز سونوگرافی بفرستد. تومورهای بزرگ تر باید سریع برداشته شوند، اما این بدین معنا نیست که شما باید کل تیروئید خود را بیرون بیاورید.

افرادی که کل تیروئیدشان را بر می دارند باید ادامه ی زندگی شان را تحت هورمون های تیروئید بگذرانند. به علاوه، این روش خطر آسیب به غده ی پاراتیروئید مجاور (که تعادل کلسیم را کنترل می کند) را افزایش می دهد. بسته به مشخصات بیماری، افراد ممکن است به پرتو درمانی، شیمی درمانی و داروهای هدفمند نیاز داشته باشند.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *