تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

پس از دو هفته استراحت چه اتفاقی برای بدنتان می افتد؟

اگر وقت ندارید…

تنها دو هفته زندگی بدون فعالیت فیزیکی و استراحت کردن موجب ایجاد تغییرات ماهیچه ای و متابولیسمی می شود که ممکن است به بیماری هایی چون دیابت، بیماری قلبی و حتی مرگ زودرس بیانجامد. میزان حساسیت به انسولین در افراد بی تحرک، کاهش و میزان تری گلیسرید و چربی ها در آنها افزایش می یابد. این تغییرات قابل بازگشت است و با تحرک دوباره، فاکتورهای ریسک بیماری را کاهش می دهد.

هیچ جای تعجب نیست که پشت میزنشینی، استراحت مداوم و یک زندگی بی تحرک موجب ابتلا به دیابت می شود. اما چه اتفاقی برای افرادی که همواره تحرک دارند و یک باره دچار بی تحرکی دچار می شوند، می افتد؟ تحقیقات نشان داده است تنها دو هفته زندگی بدون فعالیت فیزیکی موجب تغییرات ماهیچه ای و متابولیسمی می شود که ممکن است به بیماری هایی چون دیابت، بیماری قلبی و حتی مرگ زودرس بیانجامد.

محققان برای اینکه دریابند یک استراحت دو هفته ای تا چه حد می تواند بر روی سلامت افراد نرمال یا چاق تاثیر بگذارد، ۲۸ زن و مرد ۲۵ ساله که روزانه ۱۰۰۰۰۰ قدم در روز بر می داشتند را مورد مطالعه قرار دادند. برای این منظور میزان چربی، توده ی ماهیچه ای، عملکرد میتوکندری و تناسب اندام آنها مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن، شرکت کنندگان روزانه به مدت دو هفته به ۱۵۰۰ قدم پیاده روی پرداختند، یعنی ۸۰ درصد کمتر از میزانی که قبلا به آن می پرداختند. بدین معنا که ۱۲۹ دقیقه ی دیگر به بی تحرکی آنها افزوده شد.

نتیجه چه بود؟

پس از دو هفته (که در این مدت عادت های غذایی آنها تغییری نیز نکرده بود)، شرکت کنندگان به شدت دچار افزایش وزن و کاهش توده ی عضلانی شدند. این افراد دچار چربی هایی به ویژه در ناحیه ی شکم شدند و به شدت و اندازه ی قبل، قادر به دویدن نبودند. میزان حساسیت به انسولین در این افراد کاهش و میزان تری گلیسرید و چربی ها در این افراد افزایش یافت.

البته اصلا عجیب نیست که بی تحرکی موجب عدم تناسب اندام می شود، اما روند سریع تغییرات برای محققان جای سوال بود، چرا که آنها تصور می کردند شاهد یک روند بسیار کند خواهند بود. اما وقتی متوجه شدند بی تحرکی در یک مدت کوتاه افراد را با فاکتورهای ریسکی چون بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ رو به رو می سازد، بسیار شگفت زده شدند.

البته این موضوع بدین معنا نیست که دو هفته بی تحرکی و استراحت موجب ابتلای سریع افراد به بیماری های قلبی می شود، اما تاثیر زیادی بر روی سلامت کلی آنها دارد.

در مطالعه ی انجام شده، وقتی شرکت کنندگان پس از دو هفته به زندگی طبیعی خود بازگشتند، نشانه های سلامت آنان نیز به حالت اولیه ی خود بازگشت. این بدان معنا بود که این تغییرات قابل بازگشت هستند و دارای اثر دائمی بر روی افراد نمی باشند.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *