تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

نکات کلیدی برای ورزش در ماه مبارک رمضان

در این مقاله با نکته‌های کلیدی ورزش در ماه مبارک رمضان آشنا شوید. فراموش نکنید که گنجاندن برنامه ورزشی در ماه رمضان بستگی به سطح انرژی و زمان خالی شما دارد.

زمان ورزش کردن را به گونه ای انتخاب کنید که به کار، نماز و برنامه زندگی شما ضربه‌ای وارد نکند و زمانی از روز باشد که بیشترین سطح انرژی را داشته باشید. هیچ ساعت خاصی برای ورزش در این ماه وجود ندارد؛ بهترین زمان ورزش کردن را خودتان انتخاب کنید.

شاید شما هم علاقه ای به ورزش کردن در وسط روز نداشته باشید؛ زیرا چند ساعت از آخرین وعده غذایی تان گذشته و هنوز چندساعتی نیز تا پایان روز زمان باقی است.

البته ورزش کردن در پایان ساعت روزه نیز توصیه نمی شود؛ زیرا انرژی و آب بدن رو به پایان است و اگر ورزش کنید ممکن است موجب کم آبی بدن و آسیب شود. با چنین وضعیتی ورزش کردن در این ساعت از روز با دهان روزه کار بی فایده است و فقط موجب آسیب زدن به بدن شما می شود.

بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه مبارک رمضان

می توانید در ساعتهای نزدیک افطار ورزش کنید؛ یا پس از اینکه روزه خود را باز کردید ورزش کنید؛ این کار باعث می شود افطار وعده پس از ورزش کردن شما باشد.

همچنین می توانید پس از وعده اصلی که در شب میل کردید، ورزش کنید و اگر گرسنه بودید پس از ورزش کردن میان وعده ای میل کنید. اگر پیش از سحر نیز ورزش کنید، سحری جایگزین وعده غذایی پس از ورزش شما می شود.

هرکسی بدن خود را به خوبی می شناسد و بهترین زمان برای ورزش را متناسب با توان بدنی خود انتخاب می کند.

برای ۷ روز اول ماه رمضان، برنامه ریزی ورزشی نکنید

در طی ۷ تا ۱۰ روز اول ماه رمضان، بدن شما هنوز به این وضعیت عادت نکرده و به خوبی نمی تواند خودش را با دو وعده غذایی در روز مطابقت دهد؛ زیرا ممکن است دچار کمبود انرژی شوید.

همچنین بدن هنوز طبق شیوه قبلی خود عمل می کند؛ اگر شما عادت داشتید که ناهارتان را ساعت ۱۲ و نیم میل کنید، حدود ساعت یازده و نیم صبح بدنتان هورمون آزاد می کند؛ این هورمونها باعث می شود که احساس گرسنگی به شما دست داده و معده تان برای صرف غذا آماده شود. بدن به یک هفته تا یک هفته و نیم زمان نیاز دارد تا به شرایط ماه رمضان عادت کند.

به احتمال زیاد تا حدود یک هفته، احساس گرسنگی، خستگی و عدم تمرکز خواهید داشت. برای بیشتر مردم کار بیشتر با چنین شرایطی، سخت است؛ سعی کنید۷  تا ۱۰ روز اول ماه رمضان را به بدنتان فرصت دهید تا به برنامه غذایی جدید عادت کند.

تمرین روزه گرفتن از قبل ماه مبارک، همه چیز را آسان تر خواهد کرد

بسیاری از مسلمانان در روزهای دیگر سال نیز روزه می گیرند؛ زیرا روزه گرفتن در اعیاد و بعضی از مناسبتهای خاص دیگر به غیر از ماه رمضان، در اسلام توصیه شده است.

درست است که این نشان دهنده اهمیت روزه در اسلام است؛ اما خواص دیگری نیز دارد. این کار باعث می شود ورزش کردن و روزه گرفتن در ماه رمضان فشاری وارد نکند و به مراتب آسانتر باشد. پیشنهاد می کنیم یک ماه مانده به ماه رمضان، روزه گرفتن را شروع کنید و در هر هفته یک روز را روزه بگیرید.

سعی کنید برنامه ورزشی را زیاد شلوغ نکنید

در ماه مبارک رمضان بیشتر به نماز، روزه و عبادت می پردازید و اولویت های تان نیز تغییر می کند؛ پس بهتر است برنامه ورزشی تان را زیاد شلوغ نکنید.

بیشتر کسانی که برای تناسب اندام بیشتر و سلامتی شان ورزش می کنند، قطعا مشکل چندانی با تغیر برنامه ورزشی خود ندارند. شما نیز می توانید ورزشهای سبک تر را جایگزین ورزشهای سنگین کنید.

ماه رمضان تنها ۳۰ روز است، عضله سازی خود را به ماه بعدی موکول کنید؛ شک نکنید اگر ۳۰ روز سبک تر ورزش کنید، آسیبی به برنامه ورزشی تان نخواهید زد؛ سعی کنید در ماه رمضان روی حفظ وضعیت بدنی خود تمرکز کنید.

برنامه ورزشی تان را به گونه ای تنظیم کنید که با مواقع دیگر سال متفاوت باشد. ما پیشنهاد می کنیم که در طی ماه مبارک رمضان سبک تر از همیشه ورزش کنید.

انتخاب ورزشهای هوازی می تواند شدت زیاد و کم داشته باشد؛ قطعاً انجام ورزشهای هوازی با شدت کمتر، میزان سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد.

حرکتهای شدید را با فاصله زمانی انجام دهید

بهتر است تمرینهای سنگین خود را در ماه مبارک رمضان رها نکنید؛ اگر به این سبک ورزش کردن عادت دارید، با اضافه کردن قواعد جدید هم به احتمال زیاد مشکلی پیش نخواهد آمد.

تعداد دفعات و مدت زمان انجام حرکت را کم کنید؛ برای مثال اگر روزی ۱۵ بار حرکت را انجام می دادید، اکنون ۱۰ بار یا کمتر با زمان کوتاهتر این حرکت را تمرین کنید.

۳۰ درصد از شدت حرکت ورزشی تان را کم کنید؛ اگر عادت داشتید که با نهایت انرژی و تلاش تان ورزش کنید، اکنون در ماه مبارک رمضان ۵۵ تا ۷۰ درصد از انرژی تان را صرف دویدن کنید.

اگر احساس سرگیجه و ضعف دارید، ورزشهای سبک را انتخاب کنید

اگر هنگام ورزش کردن در ماه رمضان احساس سرگیجه داشته باشید، باید سبکتر یا آرامتر ورزش کنید؛ اگر باز هم این حس را داشتید، برای سلامت بدنتان ورزش را به طور کامل کنار بگذارید.

سحری خوردن را فراموش نکنید

بیدار شدن و سحری خوردن در ساعت ۳ و نیم صبح سخت است؛ اما سعی کنید هیچ وقت این وعده غذایی را نادیده نگیرید؛ این تنها فرصتی است که در طول روز برای سوخت رسانی به بدنتان دارید. اگر وعده سحری را حذف کنید، پرخوری کردن هنگام افطار به تناسب اندامتان ضربه خواهد زد.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *