عطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

توصیه های طب سنتی در خصوص خواب

 یک کارشناس طب سنتی گفت: حالت خواب و بیداری مانند چرت‌زدن مقابل تلویزیون اصلاً توصیه نمی‌شود، چون حرارت مرتب به درون و بیرون بدن متمایل می‌شود و باعث تحیر قوه مدبره می‌شود.

سید جواد علوی درباره خواب اظهار داشت: حالت خواب و بیداری مثل چرت زدن مقابل تلویزیون اصلاً توصیه نمی‌شود، چون حرارت مرتب به درون و بیرون بدن متمایل می‌شود و باعث تحیر قوه مدبره می‌شود.

به‌گفته وی ماساژ روغن‌هایی خنک مثل روغن بنفشه یا چکاندن در بینی یا مالیدن  به سر و صورت به داشتن خواب آرام کمک می‌کند. خوابیدن طولانی طی روز باعث می‌شود حرارتی که باید در سطح بدن، مغز و عضلات متمرکز باشد به درون رود و بدن و قوه مدبره متحیر شود.

این کارشناس طب سنتی افزود: به افراد با مزاج گرم و خشک به‌خصوص در روزهای بلند تابستان توصیه می‌شود که یک ربع تا نیم ساعت بخوابند یا اصطلاحاً ریلکس کنند یعنی به‌حالت درازکش در محیط آرام و ساکت همراه با حذف افکار زائد، صداها و بوها به استراحت بپردازند.

علوی ادامه داد: خواب قیلوله حوالی ظهر که در اسلام هم توصیه شده برای پایین آمدن حرارت و بازگشت رطوبت به مغز مفید است، البته برای افراد مزاجِ تر (افراد تپل) کمتر توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: خوابیدن شبانه در فضای باز و پشت‌بام در طب سنتی توصیه نشده به‌خصوص وقتی که ماه کامل است یا هلال بزرگی دارد چرا که تأثیر ماه و ستارگان در بدن باعث تحریک و افزایش اخلاط و اختلال تنظیم بدن می‌شود و باعث به وجود آمدن اخلاط ته حلق و بیماری‌های مغز, سینه و خون‌دماغ می‌شود از جمله برای ‌افرادی که دموی یا گرم و تر (افراد هیکلی و عضله‌ای) هستند.

منبع: سایت دکتر روازاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *