درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

تاثیر فیزیوتراپی در بیماری ام اس چقدر است؟

بیماری ام اس (multiple sclerosis) از شایعترین بیماریهای مغز و اعصاب است که قسمتهایی از نخاع یا مغز را درگیر کرده و سبب اختلال حسی و حرکتی میشود.

ـ علائم ام اس
ـ بیحسی
ـ کاهش انرژی
ـ احساس کرختی و خوابرفتگی در قسمتهای مختلف بدن
ـ ضعف عضلانی
ـ اختلال تعادل بدن
ـ اختلال بینایی
ـ عدم کنترل و دفع ادرار و مدفوع
ـ فیزیوتراپی ام اس

فیزیوتراپی بیماران ام اس از مهم ترین بخش های درمان این بیماران است. فیزیوتراپی بر بازگشت بیماران به نقشهای اجرایی در خانه، محل کار و جامعه متمرکز میشود. بیماران در مراحل اولیه ام اس با بروز تغییراتی در توانایی راه رفتن، حفظ تعادل و تنفس روبهرو میشوند. این نشانههای اولیه، در صورت نادیده گرفته شدن، به ناتوانی بیشتر منجر میشوند. زمانی که ام اس تشخیص داده میشود بهترین گزینه شروع سریع فیزیوتراپی است تا بیمار را در مبارزه با چالشهای ملایم یاری کند و سرعت پیشرفت علایم و نشانه های بیماری را کاهش دهد. فیزیوتراپی به بیماران کمک میکند تا با ورزش و تمرین کردن, اثرات نامطلوب بیماری را کاهش دهند و از زندگی طبیعی تری برخوردار شوند.

فیزیوتراپیست با بررسی مشکلات جسمی بیمار ,انجام حرکت را با بهرهگیری از روشهای درمانی پیشرفته و برنامههای خاص تمرینی منحصر به فرد برای هر بیمار طبیعیتر و آسانتر میکند. برنامه درمانی به بیمار در جهت هماهنگی حرکات بدن کمک میکند، گرفتگی عضلات را کنترل، عضلهها را تقویت، هماهنگی را افزایش، خشکی و سفتی مفصل را با متحرک نگه داشتن مفاصل کاهش، مشکلات تعادل را رفع و تعادل بدن را حفظ میکند.

ـ اهداف فیزیوتراپی ام اس
ـ حفظ و بهبود توانایی حرکتی مفصل
ـ حفظ و بهبود تعادل و هماهنگی
ـ به تأخیر انداختن اسپاسمهای عضلانی
ـ حفظ تناسب کلی
ـ حفظ الگوهای حرکتی طبیعی

روشهای فیزیوتراپی ام اس
ـ درمان با دست (منوال تراپی)
ـ ماساژ
ـ برنامه تمرینی
ـ استفاده از دستگاههای الکتروتراپی شامل: تحریکات الکتریکی و اشعه فراصوت و …
ـ ورزش و حرکات اصلاحی

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *